Micleg skrev:
Gissningsvis borde den lägga till nya ytor till kartan, om den hittar dem. Att den markerar att den bygger kartan kanske bara betyder att den kör på chans utan att försöka hålla sig kvar på en särskild yta som klippts för lite.
Tänke fråga en sak till ang Automower 330 x
Är det någon som har en 330 från 2015
Som vet om det är normalt att när klipparen kommer till begränsningskabel så stannar den väldigt hårt mot kabeln nästan som att den krockar med något.
Jag tittade i går på en ny 320 och när den nådde kabeln så saktade den ner och gick i mot kabeln väldigt mjukt innan den vände det gör inte min
Någon som vet om det är normalt
Kolla detta videoklippet
https://goo.gl/photos/LfMZwtcVid63Z3E17
 
Redigerat:
Jag tycker att det ser normalt ut. Så gör min också. Inget att oroa sig för, tänker jag.
 
Ser ut att luta och den kör kanske saktare pga det och då ser stoppet mer abrupt ut. Min teori.
 
Lars christer skrev:
Kolla detta videoklippet
[länk]
Min stannar mycket mjukare och allra helst in nedförslut som du verkar ha vid vattnet. Din låser ju upp hjulen och halkar lite vid inbromsning. Det har jag aldrig sett min göra. Det beror kanske på att din har en senare version av SW?! Min är orörd SW från 2014.

Mecken jag pratade med förra veckan avrådde mej att uppgradera just nu, pga att de var vissa som hade fått problem med sista versionen. Vilka problem berättade han inte. Men du kanske ska vänta lite innan du ber nån att kolla på det.

//Lasse
 
Nä det ser inte normalt ut, min 330 stannar mycket mjukare och saktar ibland in innan vändning.
Jag har sett många Automower men aldrig noterat så abrupta stopp.
 
Tack alla för era synpunkter
Ska kolla med min återförsäljare så får jag höra vad han säger
Jag antar att det är den senaste mjukvaran i denna då den är från i år :)
 
Har en helt ny 330X 2015.

Den bromsar upp väldigt mjukt mot begränsningskabeln, likadant när den använder GPs för att vända.
 
Min är också från 2015, den saktar in lite före slingan, men stannar helt abrupt när den vänder via gps:n. Ser ut som att den kör in i en vägg. Är det någon som vet vilken version den senaste uppdateringen är?
 
Firmware 5.003
 
Hur ser man vilken firmware man har ?
 
Lars christer skrev:
Hur ser man vilken firmware man har ?
Stå i huvudmenyn och tryck 7 och 9 samtidigt i nån sekund, då kommer ett till menyval med ett par kugghjul upp. Välj det och sen alternativet längst upp i listan som kommer upp.

//Lasse
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
Hej jag ska prova
Tack snälla för hjälpen :)
 
Stingray468 skrev:
GPSer i allmän har bara en precision om ca 5-10 meter. Detta borde innebära att klipparen har svårt att mappa upp din "tarm" om du har en parallell yta t.ex. (Militären et.c. med dyrare GPSer får högre noggrannhet)

//Lasse
Vågar nog påstå att gps:n i klipparen är bra mycket exaktare, den vänder ju på samma linje varje gång den kör på gps:n. Det skulle ju inte vara någon nytta av gps:n om den hade en precision på 5-10 m.
 
Jag har aldrig sett att min 330X gör något jag kan tolka som GPS-baserat. Den går alltid ut via guidekabeln, vad jag sett. Kan någon beskriva lite närmare i vilka lägen och hur den nyttjar GPS-en? Har någon ett tips på hur man kan verifiera GPS-funktionaliteten?
 
erikno skrev:
Jag har aldrig sett att min 330X gör något jag kan tolka som GPS-baserat. Den går alltid ut via guidekabeln, vad jag sett. Kan någon beskriva lite närmare i vilka lägen och hur den nyttjar GPS-en? Har någon ett tips på hur man kan verifiera GPS-funktionaliteten?
Läs tidigare inlägg i tråden så hittar du mycket om det. Kortfattat är det att den vänder innan begränsningskabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.