Hej!

Sitter och planerar elen i lägenheten, och kollar runt lite ang. elen.
Väggar och tak är betong, så all spårning som nämns är spårning i betong, med dubbelklingig spårfräs.

Det här är vad som skall göras:
- Kabeldragning och installation av uttag för;
o Häll
o UGN
o Kyl/Frys
o 4 st. eluttag över arbetsbänken
o 5 st. vägglampor som ska installeras på betong.
o Strömbrytare för vägglampor

- Bortkoppling av lös hängande rör och apparatdosor
- Spårningsarbete för vägglampor
- Spårning och flytt av ett vägguttag i matrum som ligger på ca 1 m
till 30 cm

På detta så tillkommer:
- Dra jord till 5st uttag i vardagsrummet
- Byte av samtliga vägguttag (totalt 13st inkl vardagsrum)
- Byte av samtliga strömbrytare (9st)

Har fått en offert på detta om totalt 17000:-, inkl allt jobb och småmaterial, exkl lampknappar och uttag.
Tycker väl på rak arm att den känns rimlig med tanke på allt betongjobb?

Vad tror ni?
 
tänkte att en tia till var OK. Verkar bara vara att acceptera och köra på.
 
tommib
Kör på men köp strömbrytare och uttag själv. Du anar inte vilka påslag som kan göras där...
 
Mikael_L
17.000:- inkl ROT eller utan?
Inkl moms?

Vad menar du med småmateriel? Allt utom apparater (uttag, strömbrytare), eller bara typ skruv, plugg och kopplingsklämmor, dvs att kabel, osv tillkommer ...


Mängden spårningsarbete varierar också beroende på kök.
T.ex. IKEA-kök som monteras med väggskenan har plats för utanpåliggande kabedragning bakom skåpen. Det behöver inte spåras mycket.
 
hsd
Ta elmaterialen via elektrikern som gör jobbet
Prisskillnaden blir inte så stor men Du får bättre kvalite än på lågprisvaruhuset
 
S
tommib skrev:
Kör på men köp strömbrytare och uttag själv. Du anar inte vilka påslag som kan göras där...
Vissa firmor monterar inte egenköpt material, eller kan göra med höjt timpris. Det är helt enkelt för materialintäkterna är en del av kalkylen när firman satte sitt timpris.

Men om firman går med på egenköpt material så lär du ändå se till att du köper kvalitetsgrejer, firman jag jobbar på har slutat jobba mot privatpersoner, men när vi gjorde det så var det ofta man fick säga till kunden att nej, jag monterar inte det där skitmaterialet, installatören ska trots att lämna en garanti på att det jobb han gjort är OK, är materialet skit kan han inte det oavsett hur duktig han är.
 
Mikael_L skrev:
17.000:- inkl ROT eller utan?
Inkl moms?

Vad menar du med småmateriel? Allt utom apparater (uttag, strömbrytare), eller bara typ skruv, plugg och kopplingsklämmor, dvs att kabel, osv tillkommer ...


Mängden spårningsarbete varierar också beroende på kök.
T.ex. IKEA-kök som monteras med väggskenan har plats för utanpåliggande kabedragning bakom skåpen. Det behöver inte spåras mycket.
Diverse elinstallationsmaterial såsom, torix, kabel, klammer, eltrådar,
anslutningsdosa för häll, apparatdosor, elrör etc- 2 300kr

Totalt (exk moms) 23 940kr
Totalt (ink moms) 29 925kr
Maximal Preliminär skattereduktion för husarbete (50 % av arbetskostnaden 26250kr) 13 125kr

Totalt att betala (Efter skattereduktion)
16 800kr

Spårningen är främst för armaturerna jag ska ha på väggen, ska sätta upp hängande arbetslampor, då jag inte har några överskåp, och behövs då fräsas till dem.

Att tillägga är att en polare jobbar på firman, och på så sätt är jag inte rädd att de ska göra några orimliga påslag i efterhand osv.
 
Mikael_L
Jag tycker det låter lite snudd på dyrt.
Arbetskostnaden indikerar ca 50 timmar jobb.
Jag har gjort några kök nu. Det brukar hamna på 15-20 timmar, men utan spårning, eller minimalt med spårning/bilning.

Men visst går det att lägga 30 timmar på att spåra, men då är det nog ett antal meter vi talar om.
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker det låter lite snudd på dyrt.
Arbetskostnaden indikerar ca 50 timmar jobb.
Jag har gjort några kök nu. Det brukar hamna på 15-20 timmar, men utan spårning, eller minimalt med spårning/bilning.

Men visst går det att lägga 30 timmar på att spåra, men då är det nog ett antal meter vi talar om.
Ah,
Ja, får fråga hur de räknat i timmar på specifika saker. Totalt så kanske det är 3-5m som ska spåras, men 30h på det låter ju väldigt saftigt isf?

Vad tror du att hela jobbet "bör" kosta rimligtvis?

Nu har jag också fått 3000kr i rabatt för att jag känner en kille på firman, tåls att nämnas, alltså inräknat i de 17000kr :)
 
Mikael_L
Nu ska jag/vi inte glömma jobbet i v-rum, slanga in jord, och byta 22 apparater tar också några timmar. Inte alls omöjligt att det går 5-6 timmar där.
En del är otroliga på att jobba snabbt med sådant, men själv hinner jag nog inte med mer än 4-5 uttag i timmen.


Alltså, jag tror inte att du är uppskörtad bortom rim och reson. Men lite väl många timmar tycker jag det verkar vara.
Men alla jobb är unika, ditt kök är kanske stort, eller har något som komplicerar.
 
hsd
Jag tror priset är rätt och det verkar som det är goda kontakter med firman , vilket kan vara värt en del ;)
 
hsd skrev:
Ta elmaterialen via elektrikern som gör jobbet
Prisskillnaden blir inte så stor men Du får bättre kvalite än på lågprisvaruhuset
Det beror helt på vilka materialpåslag de kör med, det kan vara värt att kolla upp innan.
Det finns många exempel på missnöjda kunder som fått betala 4-500kr för ett ELJO uttag som de själva kunnat köpa för 120-150kr.
 
Ta in nån mer offert för jämförelse, men välj den du har störst förtroende för; och skriv avtal!
 
Vi betalde 10 000:- för ny el till köket samt ett nytt proppskåp / elskåp...inkl allt material, så rent spontant känns 17000:- som ett schysst pris, vi gjorde vårt kök för 6 år sedan.
 
Mikael_L
Marre666 skrev:
Vi betalde 10 000:- för ny el till köket samt ett nytt proppskåp / elskåp...inkl allt material, så rent spontant känns 17000:- som ett schysst pris, vi gjorde vårt kök för 6 år sedan.
6 år sedan, var det ROT inblandat då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.