Jag har gamla fina golvbräder som jag antar är original från när huset byggdes (någonstans mellan 1780 och 1850 beroende på vem man frågar). Tidigare ägare har lagt dem i källaren så de har blivit ordentligt fuktiga och drabbats av vitt mögel på ytan.

Flera hantverkare har sagt att de borde gå att återanvända, så jag har tänkt använda dem till ett väggfast skrivbord om det går (att använda dem till golv vågar jag absolut inte). Nu har de legat ute under tak och torkat och fuktkvoten har sjunkit rejält (under 17% i de flesta) så nu återstår mögelproblemet. Kan man helt enkelt hyvla eller slipa bort det (vad är smartast)? Kan man kontrollera om det har gått djupare än ytan?
 
Redigerat:
Åsa Lund
Hyvla borde gå alla tiders, leta noga efter gamla spik så du inte förstör hyveln bara
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Lite synd att hyvla bort det, för då kommer du även att hyvla bort tidens tand i dessa brädor och dom kommer troligen se ganska nya ut och inte som 200år gamla golvplank.
Jag skulle försöka att gå på med någon mögeltvätt för att ta död på möglet och se hur dom ser ut efter detta.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Byggde en köksinredning av ca 100 år gamla golvplank. Mycket gick bort pga insektangrepp och nån typ av svampangrepp/röta/mögel. Virket blev bra efter hyvling, det är dock inte bara spik att akta sig för. Intrampade gruskorn är inte snälla mot hyvelstål, och nästan omöjliga att se. Virket såg inte alls "nytt ut" efter hyvling, det har en fin patina trots att ett antal mm försvann från ytan.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Utan att veta hur det ser ut i detta fallet så gissar jag att det är precis som du säger "vitt mögel på ytan".

Jag hade helt enkelt plockat fram en av de brädor som ser mest angripen ut, tagit en rejäl rotborste och skurat ordentligt med lämpligt rengöringsmedel (såpa, allrent, vad som nu finns till hands). Det kan ju vara så att det inte behövs så mycket mer. Skrivbordet skall väl stå i en torr miljö anta jag och då kommer knappast tillväxten att fortsätta. Men om detta bekymrar dig så går det ju alltid att behandla med Boracol eller någon mögeltvätt, kolla upp vad som är lämpligt inomhus.

Sedan, beroende hur ytan ser ut så kanske det är lämpligt att hyvla ändå om det nu skall vara en slät yta som är lämplig till ett skrivbord.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
osiris skrev:
Nu har de legat ute under tak och torkat och fuktkvoten har sjunkit rejält (under 17% i de flesta) så nu återstår mögelproblemet. Kan man helt enkelt hyvla eller slipa bort det (vad är smartast)? Kan man kontrollera om det har gått djupare än ytan?
Du måste ta in och torka dem först 17% är alldeles för högt. Möbeltorrt är runt 8%.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Fort gick det inte det här projektet, men nu har jag iaf försökt borsta lite försiktigt på en av plankorna med en stålborste - verkar lovande!

IMG_9391.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beklagar men jag tror inte att dina plankor är från vare sig 1700- eller 1800-talet. De är alldeles för "snygga" i alla avseenden; ser t o m hyvlade ut ju. Ytorna, vinklarna, jämnheten i dimensionerna talar emot. Är vare sig grov- eller finsågade ser det ut som. Men visst, det är så jag tolkar bilden.
Har du något annat som talar för dateringen än att de låg i källaren i ett gammalt hus kan ju det sprida lite ljus över det hela?
//Ronnie
 
Ser nästan ut som en sliten 45x220 :|
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Beklagar men jag tror inte att dina plankor är från vare sig 1700- eller 1800-talet. De är alldeles för "snygga" i alla avseenden; ser t o m hyvlade ut ju. Ytorna, vinklarna, jämnheten i dimensionerna talar emot. Är vare sig grov- eller finsågade ser det ut som. Men visst, det är så jag tolkar bilden.
Har du något annat som talar för dateringen än att de låg i källaren i ett gammalt hus kan ju det sprida lite ljus över det hela?
//Ronnie
Egentligen inte - men de är av ganska ojämna dimensioner och bara några är så jämna som den på bilden... Jag utgick från att de var gamla eller original eftersom någon har bemödat sig med att spara dem :)

Rätt mycket skit samma egentligen, tror de blir bra för ett skrivbord i rätt stil för huset oavsett.
 
Att tänka på vid ev hyvling är att är det gran så ser dom i princip nya efter hyvling så det är ingen bra ide.

Däremot fura kan man hyvla och den har fått en annan färg rakt igenom. (dock inte grå som på ytan)
 
Här är några av de andra...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En gitarrbyggare i New York gör elgitarrer av 200 år gammalt virke från gamla hus som rivs eller renoveras i Bowery District. Det har blivit en hype och bland kunderna finns Keith Richards och Billy Gibbons. Länk: http://www.kellyguitars.com/
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Har nu via mina första stapplande steg i sketchup börjat fundera över skrivbordets placering i musikstudion/kontoret:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt mot parken, men vid vänstra delen av bordet så sitter man lite mitt i dörren

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Praktiskt men konstigt...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Favoriten just nu
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.