Hej!

Vi bor i en bostadsrätt med liten trädgård som avslutas i en slänt upp mot skogen. Den plana ytan av trädgården är: ca 4,80 m * 9,50 m. Vårt förslag:
- väg längs huset 1,20 * 9,50
- uteplats för bord (1*3,15) och stolar med fällbar rygg: bredd: 3,30 * längd 3,75

Förutom bordsgruppen och studsmattan vill vi kunna ha plats för grill (kan has på gräsmattan), två baden och en barnpol (1,72 * 2,65 m)

Förstår ni utmaningen ;) Vad tycker ni om vårt förslag? Hur hade du gjort och varför? Jag har markerat med spänner på två av bilderna vart slänten börjar. Ett långt koppel markerar var gränsen för var vår förslagsveranda skulle gå. Tacksam för alla råd och tips.

20150622_131226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150622_131529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150622_131545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20150622_131142.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fråga mig inte varför så många bilder lades upp... Lyckas inte få bort någon... :confused:
 
Har ingen egentlig input på formen men ett råd kan jag ju ge; bygg inte en för liten altan! Tycker du att de mått du räknar med nu räcker till så lägg på en halv eller hel meter åt båda håll.
 
Jag förstår din tanke. Problemet är att jag undrar var gränsen går innan den lilla gräsmatta som finns kvar bara ser löjligt futtig ut. Jag vill givetvis inte att altanen ska bli för liten och svårutnyttjad men inte heller att gräsmattan ska bli det. Vilken är medelvägen? Det är så svårt.
 
Måste du ha gräsmattan? Stenlägg allt och slipp gräsklippning... :)
 
T
Japp, fimpa hela gräsmattan, ser ändå rätt så risig ut:p
 
Tack för kommentaren men vi vill gärna ha lite gräs. Vi har mätt igen och kommit fram till nya mått efter ha fått våra nya utemöbler:
- väg längs huset är samma: 1,20 * 9,50
- uteplats för bord (1*3,15) och stolar med fällbar rygg: bredd: 4,10 * längd 3,90.
 
Väg längs huset?
 
Screenshot_2015-06-23-06-08-17.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En väg att använda mellan Trappa, förråd, altandörr och matplats.
 
Bordet är utfällt 1 m brett och 3.15 långt. Runt det är upp till tio fällbara stolar (fem på vardera långsida)

Trappan är längst till vänster på ritningen
 
Kan du lägga upp en tydlig ritning med hus, tomt, gräsmatta och föreslaget däck? Svårt att få ihop det i huvudet.

Jag tycker tvärtom att du skall spara gräs och grönska. Det är ju väldigt populärt just nu att stensätta, lägga prydnadssten kring thujabuskar osv, men jag tycker att det är urtråkigt. Vi går åt motsatt håll. Men givetvis är det en smaksak, och det är nog där ni skall börja - vill ni ha en moden strikt trädgård, känslan av lummighet/grönska, eller något annat?
 
Det ska vara praktiskt, stilrent men fortfarande lummigt. Jag ska ordna till ritningen
 
Magsof skrev:
Det ska vara praktiskt, stilrent men fortfarande lummigt. Jag ska ordna till ritningen
Ta med hela tomten, där du markerar ut slänten. Den påverkar helhetsintrycket på storleken.
 
Har ingen direkt input på storleken. Rekommenderar att ni kollar vilka möbler och funktioner ni vill ha i trädgården och sen mäter ut med rep, kartonger etc för att få en känsla för hur det kommer att se ut. Sen känns det ju att detta precis är det ni redan gör.
Har ett par konkreta förslag:
Gör altanen i samma nivå som gräsmattan. Skall ni göra en trätrall så gräv ner den så trallytan kommer i linje med gräsmattan. I och med att gräsmattan är såpass liten riskerar ni att få en trappkänsla annars, och håller ni samma nivå kan ni vid behov "spilla över" in på gräsmattan.
Ett alternativ i början skulle kunna vara en markduk och färdiga trallbitar. Kostar inte en förmögenhet och funkar bra utomhus i en eller ett par säsonger, men är beroende av ett någorlunda fast och rakt underlag. Detta alternativet låter er växa och krympa och ändra form på uteplatsen till dess ni har valt hur ni vill ha det. Nackdelarna är så klart att det är en extra kostnad och att det sannolikt inte är en permanent lösning.
Använd krukväxter och lådor isf fasta planteringar. Detta tillåter er att ganska enkelt skapa olika rum i den lilla trädgården. Snygga trälådor kan man göra ganska enkelt själv, snygga krukor hittar man lättast på loppis och begagnatmarknader tycker jag.
Sök efter inspiration på Google (välj fliken bilder för att se en uppsjö bilder isf länkar) eller siten houzz.com. Tips på söktermer är small garden etc.
Glöm inte förvaring!

Lycka till!
 
In
1435048317301-1536859515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så bra med datorn, men här har ni tills min man får tid att fixa till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.