Kan ngn förklara skillnaden för mig när det gäller reporäntan o styrräntan..
Om dom går upp resp ner, på vilket sätt påverkar det lån räntorna osv ???
 
Nu är jag ute på djupt vatten men det är väl så att reporäntan är en styrränta och reporäntan är den ränta som bankerna får betala när de lånar pengar av staten. Alltså är reporänta samma sak som styrränta (vet inte om det finns några fler räntor som staten använder för att styra ekonomin).
När reporäntan ändras så brukar bankerna ändra sina utlåningsräntor med ungefär lika mycket (på rörliga lån).
 
I väntan på vår länkguru Pelle hittade jag http://www.klaseklund.com/documents/Ranteskola.doc:

"De allra kortaste räntorna, som gäller på penningmarknaden för dagslån och statsskuldväxlar med kort löptid, bestäms av Riksbanken. Riksbanken påverkar dessa marknadsräntor genom att dels sätta ett golv och ett tak (ut- och inlåningsränta) samt en reporänta, som bestämmer kostnaderna för bankernas upplåning i Riksbanken. Affärsbankerna måste nämligen alltid ha en viss likviditet, och denna justeras dag-för-dag, vecka för vecka genom kort upplåning i Riksbanken."

Som jag förstår det är reporäntan en av riksbankens viktigaste styrräntor. Det finns alltså fler styrräntor men vilka de är har jag ingen aning om...
 
Bob_the_builder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.