I allmänhet klarar uppväxta träd att insekter äter upp deras blad. Det ser fult ut, men nya blad växer ut och trädens hälsa är inte hotat. (Har man dessförinnan hårdbeskurit trädet så blir insektsangreppet ett extra stressmoment, förstås. Trädet har mindre bladmassa att ta energi från). Egentligen tycker jag inte att man behöver bry sig så himla mycket över naturens gång. Om du har ett litet nyplanterat äppelträd kan du manuellt klämma sönder insekterna som har vecklat in sig i bladen. Är det bladlöss som äter på bladen kan du spruta med såpvatten. Stora träd får klara sig själva.

Om det är äpplena du vill få fina, så är det en annan sak. Vissa angrepp får man dock alltid räkna med i hemträdgårdarna eftersom vi inte har tillgång till de medel som yrkesodlarna använder. Som jag skrivit tidigare så är det framför allt äppelvecklare och rönnbärsmal som ger maskangrepp på äpplen. För att bekämpa dessa måste du sätta dig in i dessa insekters livscykler. Det finns säkert sådan information om du googlar. Då finner du också svaret på om rishögen har med angreppen att göra eller inte. Börja med att skaffa dig kunskap om dina fiender i stället för vildsint attack på träden. :)
 
Y
Har gallrat ganska mycket runt i trädgården så nu är den väldigt ljus och luftig.

Men i år ser mitt äppelträd så illa ut så jag undrar om jag bör ta bort den så den inte smittar övriga.
Dock har jag nog beskurit det hårt igen trots er varning för det.
DSC_0374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga växter har sina angrepp också men inte som detta äppelträdet.
Första grannen är det vanliga trädet;
DSC_0377.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ett päronträd som ser okej ut men med lite gnag på
DSC_0378.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kommer ett plommonträd med en gren som är gul, undra varför?
DSC_0379.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst bort i gamla trädgårdsdelen finns gamla fina äppelträd, och päron, är lite bekymrad över dessa också även om det tycks hållas i viss balans.
DSC_0381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men jag blir ju sur, kan inte ta ner en hel trädgård. Det måste ju finnas något gift som privatpersoner kan få tag i.. Kan ju inte hållapå och sätta tejpbitar och annat jål.. gift gift gift.. ;)
 
Såhär i början av sommaren är insekterna alltid väldigt aktiva.
Bild nr 2 ser ut som blad av Alm. Håken skulle kunna vara helt vanliga bladlöss. Ingenting att oroa sig över.
Bild nr 1 skulle kunna vara angrepp av äppelvecklare (bladen vecklar sig). Ibland kan sådana angrepp vara koncentrerade till en viss kvist eller del av gren och då kan man skära av den och bränna. Men det måste göras tidigt, så fort angreppen börjar, nu är larverna troligtvis redan mätta och utflyttade.
Bild nr 4 (plommonträdet) den gula grenen ser konstig ut. Kolla om det finns något sår där grenen ansluter mot stammen. Skulle kunna vara en fläkningsskada efter vintern som nu gör att grenen håller på att vissna.
Bild nr 3 . Jovisst finns ett slags angrepp. Kan vara bladlöss eller vadsom helst, faktiskt, men troligtvis inget att oroa sig för.
Bild nr 5 Svårt att se vad det skulle kunna vara....

Alltså, det finns inga trädgårdar utan angrepp på blad! Träd tar inte skada av att någon äter på deras blad! Vill du inte ha insekter får du skaffa dig ett uterum med plastblommor.

MEN, träden kan ju vara sjuka också och då kan det vara bra att ta bort dom helt. Mitt förslag är att du flyttar fokus från bladen till trädens stam och grenar. Kolla noga för att se om det fi sår eller bölder. I så fall kan det vara fruktträdskräfta. Ett träd med kräfta kan leva länge och ge frukt, men man vill man kunna plantera nya träd och undvika att dessa får smittan så är det bäst att ta bort det sjuka trädet. På plommonträd kan det finnas en sjuka som kallas "gummiflöde" dvs det rinner ut en klistrig vätska ur sår på stammen. Kolla det!

Det träd som ser ut som en alm eller liknande tycker jag du helt ska strunta i sålänge det bara är gnag på bladen. Om däremot en stor del av bladen vissnar mitt i sommaren så är det almsjukan och då ska trädet bort.
 
Det bästa sättet att stärka ett träds motståndskraft är att ta bort grässvålen under på ett område lika stort som kronan och där så någon gröngödslingsgröda, som med sina rötter både tillför kväve och luftar jorden och som tillför humus om man slår de och låter ligga kvar och förmultna. Om man i många år haft tät gräsmatta under ett äppelträd så har äppelträdens rötter fått det både tätt och näringsfattigt. Även gamla sjuka träd får en väldig energikick av detta.
 
Y
Bild nr 1 skulle kunna vara angrepp av äppelvecklare (bladen vecklar sig). Ibland kan sådana angrepp vara koncentrerade till en viss kvist eller del av gren och då kan man skära av den och bränna. Men det måste göras tidigt, så fort angreppen börjar, nu är larverna troligtvis redan mätta och utflyttade.

Detta är hela trädet, ser värre ut varje år. Bör jag geupp och tabort trädet innan den smittar av sig till andra nästa år?
 
Man tar inte bort ett träd på grund att det har insekter! Du avlivar väl inte din hund bara för att den har loppor? Insekter är inte sjukdom. För att kolla om träden är sjuka: titta på barken.
 
Jag läste i ett av dina tidigare inlägg att du hade radikalbeskurit några gamla äppelträd. Kanske är det så att de är förstörda? Stympade träd blir aldrig snygga och inkörsport för allehanda sjukdomar. Jag vill ju inte hoppas att det är så men tipsa om en bra sida där du kan läsa om beskärning och vård av gamla äppelträd:
http://www.juniper.se/tradvard/

Här får du tips om hur du ser om trädet är kräftsjukt:
http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm
(om så är fallet kan det vara idé att ta bort det)
 
Y
Sommartorparn skrev:
...då kan man skära av den och bränna.
Sommartorparn skrev:
Du avlivar väl inte din hund bara för att den har loppor?
Jag frestas att göra jämförelsen att jag inte hade skurit av hundens svans för sedan elda upp den heller. ;)

Jag kommer nog ta ner trädet då en brunn ska anläggas där. Hur rädd behöver jag vara när jag sågar ner allt.
Ska jag betrakta allt som ytterst smittsamt så jag i princip ska hyra en kärra och lägga allt i direkt utan att nudda gräsmattan eller kan det få ligga på gräset tills jag löst transport?
 
Risken att du blir smittad är liten :)

Alltså, om du menar risken att andra träd blir smittade av eventuell kräfta så gäller att smittorisken är störst vid fuktig och blåsig väderlek när du håller på och sågar och grejar med trädet. Då kan svampsporer kan yra omkring. Har du då färska snittytor i de andra träden så kan det utgöra en ytterligare risk. Att ta ner trädet och låta det ligga i gräset en tid tror jag inte har någon betydelse. Vill du vara försiktig så gör det under en period när det är torrt. Rådet att bränna gäller i första hand för att folk inte ska låta denna slags ved och ris ligga kvar på tomten i evigheter som en smittspridare. Det är vad jag tror i alla fall utifrån hur jag har tolkat det jag läst om sjukdomar på fruktträd.....
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Ja jag hade en gigant rishög liggandes länge, tror det gav en negativ effekt på trädgården.
 
Att ha rishögar i trädgården är inget dåligt i sig. Håller mig med några permanenta rishögar så igelkottar och andra smådjur har någonstans att ta vägen över vintern. Understa lagret multnar sakta och så fyller jag på med nytt ris ovanifrån. Beskärningsriset från mina kräftsjuka fruktträd brukar jag dock elda upp så fort som möjligt (vilket ibland innebär att de blir liggande några månader om vädret ej lämpar sig....) Jag vill ha en trädgård med rikt djurliv och då ska det inte vara för välstädat....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.