Har låtit bygga till vår reveterade villa där gamla delen har en träfasad som har beklätts med hönsnät, vass och puts.

Nya tillbyggnaden har följande uppbyggnad utifrån och in:

  1. Färgad puts + grund puts = ca 20mm puts av märket Weber
  2. Nät
  3. 50mm Mineralullsskiva
  4. Glasroc H Storm skiva
  5. 220mm Regel/Stenullisolering
  6. Diffusionsspärr
  7. 45mm liggande reglar (installationsvägg på min inrådan för att underlätta för eldragning)
  8. OSB (Ännu inte uppsatt)
  9. Gips (Ännu inte uppsatt)

Jag får tillbyggnade till att vara en enstegstätad fasad och undrar då om jag borde vara orolig.

Hela tillbyggnaden byggdes med en ställning som hade tak och presenning runt om samt sommarnät nedre delen. Huset ligger i Stockholm om det har någon betydelse.
 
Mikael_L
Nej jag tror inte att du har fått enstegstätat putsfasad med tunnputs. (= den senaste katastrofen i byggbranschen).

Som jag kan bedöma det du skriver så tror jag du har tjockputs på mineralull, vilket är ett system som har använts i flera tiotals år och verkar fungera rätt bra.
Systemet är dock lite av en kompromiss, då det i princip skulle kunna lida av samma problem som tunnputs på cellplast.

Men det finns några avgörande skillnader, och den viktigaste är att tunnputsen inte egentligen är puts, utan mer (en diffusions-tät/trög) färg med strukturmedel i.

Medan tjockputsen är riktigt puts, som gör att fukt kan buffras upp vid behov, och torka ur vid rätt väderlek.



Detta är inte riktigt mitt kunskapsområde dock, så en lite disclaimer om att jag kan ha fel.
Men jag tror inte att du behöver vara orolig.

Och förhoppningsvis så kommer någon mer kunnig också till undsättning här, snart. :)
 
Tack, det var lugnande ord. Dock vad jag förstår så är det inte tjockleken som gör det utan problemet är alla skarvar som mellan fönster och puts och fönsterbleck tex. I dessa springor som alltid uppstår för att de rör sig olika, tar sig sedan fukten in till isoleringen., Frågan är om man kanske ska sätta en rörlig fog i dessa springor så kommer man från det i alla fall. Men så enkelt är det säkert inte.
 
Vad jag har kommit fram till, är det Weber Serporoc som har används på Glasroc, så jag kanske inte behöver vara så orolig, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.