Vi har låtit våra barn bada badtunna mitt i kallaste vintern, då har de gillat att ha mössa på sig. Mitt äldsta barn badade i badtunna vintertid när hon var bäbis och är idag en frisk och köldtålig 5-åring. Jag är inte ett dugg orolig för att barnen ska bli kalla men däremot att det kan bli för varmt i badtunnan som många har skrivit.

Jag tror att både kyla och värme är bra för oss. Vi har aldrig begränsat våra barn från kyla, de har sprungit nakna i snön och själva valt vilka kläder de vill ha på sig från att de kunnat prata. (Med vissa inskränkningar vid längre turer utomhus). Jag vinterbadar själv året om för att jag tror att det har en väldigt bra inverkan på mitt psykiska och fysiska mående.

Jag hittar inte länken nu men läste en gång en intressant artikel om en rysk förskola där de haft problem med att barnen ofta var sjuka. Så de började med frivilliga isbad för barnen då de rullade i snön och hällde kallt vatten över sig själva. Barnen blev mindre sjuka.
 
Mikael_L skrev:
Sen är det ju också så finurligt med barn att man kan se att så länge det är full fart och så, så är det ingen fara.
Men när barnet blir lite matt och håglöst så är det dags att se upp.

Så att, så länge det är fullt röj och gott humör så är det alltså ingen fara. men det är dags att gå in och vira in sig i en handduk och ta en kopp varm choklad om barnet plötsligt blir trött, slött osv.
Du som visste inget. Hade noll koll ;)
 
Det var den typen av rådgivning jag behövde! Tack för det!
Har ni mer, skriv.
 
S
Atom skrev:
Det var den typen av rådgivning jag behövde! Tack för det!
Har ni mer, skriv.
Hur mycket mer kan du behöva ärligt talat? :p
 
SueCia skrev:
Hur mycket mer kan du behöva ärligt talat? :p
Det räcker. Men något nytt intressant kan dyka upp. Man måste vara öppen...
 
vectrex skrev:
Är helt övertygad att det inte är några som helst problem. Om det vore -20 i luften kunde jag kanske i viss mån förstå din oro, men 15 grader, kom igen.

Min 3 åring har spenderat eftermiddagen badandes i vår lilla sjö här, 16 grader i vattnet, han var nog i, i minst 1h totalt, blå efteråt. Det skreks ju lite efteråt men det var ju ändå hans egna val. Han är ju trots allt 3 år och inte nyfödd. Lite konsekvenstänk måste man ändå ha.
Nu sover han så gott här bredvid mig, övertygad om att han inte tagit någon som helst skada av det!
FYI: för killar är konsekvenstänket fullt utvecklat i 25 årsåldern. Vilket förklarar en del.......:)
 
Man blir förkyld/får influensa för att man smittas av virus från någon som har sjukdomen, inte för att man blir kall.

Normal kontroll så barnet inte drunknar måste man förstås ha vid all badning.
 
Azur skrev:
Man blir förkyld/får influensa för att man smittas av virus från någon som har sjukdomen, inte för att man blir kall...
Det är nog en sanning med modifikation.
När man är kraftigt nedkyld, våt och eländig sjunker motståndskraften mot patogener som t.ex. virus.

Immunförsvaret är något levande dynamiskt och föränderligt, och inte som en betongvägg.
 
harry73
Jag vill fortfarande hävda att det är farligare med 36 grader än 15 grader. En litet barn värms upp fort och då är det viktig att kroppen kan förlora värmen. I en bastu kan man svettas för att reglera temperaturen, men i ett spabad funkar det inte.
Blir barnet för varm, kommer den att säcka ihop och försvinna ännu mer under vattnet, som gör problemet större
Så det är snarare en fördel om lufttemperaturen är lite lägre.
 
Risken att drukna tror jag är större än temeraturen på vattnet...
 
harry73
Enk Projektet skrev:
Risken att drukna tror jag är större än temeraturen på vattnet...
Det stämmer eftersom den största risken med för hög temperatur är att dom drunknar, sen kan dom också drunkna av andra anledningar (ville infoga en smiley, men kanske inte läge att ha en smiley här:surprised:)
 
I bassänger för organiserat babysim (barn under 1 års ålder) är 34 grader en normal temperatur. 36 grader låter i överkant, och lufttemperaturen är i sammanhanget oväsentlig då man inte badar över vattenytan under längre perioder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.