Hej,
Har via hus företag fått offert på platta. Offerten innehåller det mesta vad jag kan avgöra, skulle bara vilja verifiera kostnaden. Vi skall bygga ett 2 våningshus på totalt 160 m2 i stockholm, offerten är på 5 600:-/M2 bostad (dvs räknat på 80m2). Hur stämmer detta med era erfarenheter?

mvh
 
Hej
Platta skall kosta ca 1600 kr kvm
Mvh ;D
 
Hej
Ska och ska, det är inte så enkelt att avgöra det.
Är det inkl schakt, ev sprängning, själva plattan med armering osv, värmeslingor, hur behandlas plattan när den är gjuten, vilken kvalitet är det på betongen, kvalitet på isoleringen, är den radonsäker eller bara radonskyddande, är det förberett för radonfläkt osv osv.
Visst en standardplatta kanske kan kosta 1600 kr/m2 men .....

Håller med om att 5600 kr/m2 låter mycket men det beror som sagt på vad som ingår.

mvh
Snart stug/tomtägare
 
Hej,
i de 5 600:-/m2 ingår som jag kan förstå allt, dvs schakt, sprängning, värmerör, radonsäkring, mm. Kvalitet på isolering och betong kan jag inte avgöra, dock så verkar denna leverantör Mac Freese ha ett gott renome.
mvh
 
Det går inte riktigt att ta med schaktning och sprängning när man jämför kvadratmeterpris på plattan. Det kan vara så olika för olika tomter.

Enbart plattan borde väl kunna kosta uppemot 200 kkr. Då blir det 250 kkr över för sprängning, schaktning, bortforsling och allt övrigt. För att avgöra om det är rimligt måste man veta hur mycket sprängning det är frågan om.

Mitt tips: Ta in fler offerter och be dem specificera varje kostnad för sig.
 
Priset i Norrköping jag fått är 1200/kvm för enbart plattan.
 
Jag gjöt själv för ca 400/m2. Men det är kanske inte aktuellt för dig?
 
Plattan som jag ska få lagt kostar 1062:- inkl. moms.
 
Jag får en 102 kvm platta för 92000kr.
 
Tjena Pajen,
Vad ingår i din platta i form av material osv?
/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.