S
Hej!
Vårat nuvarande avtal går ut om 9 dagar, vi betalar 94öre/kwH i det avtalet, snabbt kollat på elskling så hittar jag skellefteå kraft som ger denna offert på ett 1års avtal:
Elpris24,80
Fasta avgifter1,37
Miljöpåslag0,00
Energiskatt29,40
Moms+ 13,89
Totalt - 69,46

Efter lite googling så hittar jag att det kan tillkomma någon årsavgift, vad innebär denna årsavgift? Vad jag vet betalar jag ingen årsavgift till min nuvarande leverantör (dalakraft).

Samt, ska man teckna avtalet via elskling.se eller finns det nackdelar med detta?

Jag kollade på ettårsavtal på elskling som skulle bli 69 öre kwH och på deras egen hemsida skulle jag få 77öre kwH, varför denna skillnad? Mörkas någonting på elskling eller ger dom bättre priser åt folk som använder elskling?
 
Både Skellefteå och Dala har en månadsavgift på 30 kr/mån = 360 kr/år.
Pga månadsavgiften blir det beräknade priset per kWh olika beroende på årsförbrukning.
 
Redigerat:
S
oneman skrev:
Både Skellefteå och Dala har en månadsavgift på 30 kr/mån = 360 kr/år.
Pga månadsavgiften blir det beräknade priset per kWh olika beroende på årsförbrukning.
Men sen såg jag att det fanns en årsavgift baserad på huvudsäkring, är det den avgiften man betalar till nätägaren?
 
tommib
Japp. Det är elnätsavtalet. Den har ingenting med elhandelsavtalet att göra. Bägge har oftast årsavgifter samt rörliga avgifter.
När du tittar på elskling så är det bara elhandelsavtalet det gäller. Elnätsavtalet kan du inte göra något åt då nätägaren alltid har monopol. Eller ja, du kan möjligen köra en off-grid solcellsanläggning....
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
Hur stor årsförbrukning har ni?
Är det bara hushållsel eller ligger även uppvärmningen via el (direktverkande el, vattenburen el, någon typ av värmepump)?

Om ni bara har hushållsel så skulle jag rekommendera rörligt elpris (tex rörligt spot), plus ett bolag som inte har några fasta kostnader (årsavgift).
 
S
Demmpa skrev:
Hur stor årsförbrukning har ni?
Är det bara hushållsel eller ligger även uppvärmningen via el (direktverkande el, vattenburen el, någon typ av värmepump)?

Om ni bara har hushållsel så skulle jag rekommendera rörligt elpris (tex rörligt spot), plus ett bolag som inte har några fasta kostnader (årsavgift).
Vi har 21 000 KWH per år senaste åren, så det lär löna sig med fast pris tror jag. Har rätt hög förbrukning över vintern.

I övrigt då, ska man teckna avtalet genom elskling? Några nackdelar med det?
 
Ligger på ungefär samma förbrukning per år, och vi har rörligt, via Sveriges energi eller ny dylikt,
Bytt flera ggr med elskling, aldrig varit nå problem, men du får inte vara bunden till ett elavtal om de ska fixa flytten åt dig
 
Här kommer lite info.

Elsling tar ut en regäl avgift från de elbolag som de förmedlar avtal till. Den får du som konsument betala.

Om du ringer det elbolag som har lågt pris på jämförlsesiter som, Elsling, compricer, elpriskollen osv så får du med enkelhet ett bättre pris.

Ett tips är att inte köpa el från ett bolag som inte redovisar den sina historiska priser för elcertifikat. Dessa bolag redovisar inte detta eftersom de har mycket stora påslag på elcerten.

När det gäller fast eller rörligt pris kan det vara värt att notera att vi just nu ligger på så låga nivåer som inte har funnits på över 6 år.
 
SueCia skrev:
Hej!
Vårat nuvarande avtal går ut om 9 dagar,

Om ditt avtal går ut om 9 dagar, brinner det i knutarna om du skall hinna byta avtal innan det går ut, då elbolagen brukar vilja ha minst 14 dagar på sig att byta. Kan gå snabbare om du byter till något billigare hos ditt nuvarande bolag

Jag har flera gånger använt mig av elskling.se, utan några problem
 
Redigerat:
Kolla på Göteborg energi, vi har kört med dem de senaste åren.
Totalkostnaden blev en trevlig rabatt på 30 öre/Kwh jämfört med VB Energi.
3 årigt fast pris.
"Dalmas"
 
Vissa bolag har "elmix", kombination mellan rörligt och fast pris.
Man kör tex 100% rörligt vår-sommar-höst och kombination fast-rörligt vintertid, exakt hur du vill kombinera fast-rörligt bestämmer du själv.
 
Glömde att du kan kolla på Din El finns många bra prisvärda elleverantörer!
Glöm bara inte att se efter vad som ingår i olika avtal!
 
Har hört om kundkraft.se vid något tillfälle, men inte orkat kolla vidare. Ni som vet, är det typ samma sak som elskling, eller något smartare?
 
Knappa in din förbrukning på elpriskollen.se istället. Drivs av Energimyndigheten. Också väljer du nån av de billigaste på rörligt pris som känns någorlunda seriös. Där räknar dom med fasta avgifter i årskostnaden. Kanske dom gör på elskling också men hur oberoende dom är vet jag inte...
 
S
Billigaste med elpriskollen blev storuman energi med 72.94 öre kw/h medans billigaste på elskling blev skellefteå kraft på 69.xx (minns ej). Däremot var det som någon skrev, jag kan inte teckna avtal med så kort notis, tidigast 15-07-15 skulle jag kunna teckna ifrån. Ska ringa dalakraft imorgon och höra lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.