Tjena.
Vad bör man tänka på när man ska köpa fritidshus?
Ett krav jag har redan är att tomten är friköpt och det inte är något arrende :thumbdown: .
Jag letar efter en liten stuga eller tomt med sjöutsikt i närheten av södra Sverige (Halland,Skåne,Småland,Kronoberg, Västra Götaland).
Jag har funderat lite på om jag och min svåger ska köpa den ihop. Jag förstår många som inte vill dela med någon men att komma ner i halva priset just nu hade varit riktigt schysst.
Någon som kan tipsa om lite att läsa kring allt med fritidshus.
Hur är fastighetsskatten, hur funkar strandskyddet, bygglov m.m?

Har ni input så bara skriv.
Jag vill höra allt ni har att säga :)
/ Ramnemark
 
Det första jag tänker på är vatten och avlopp.

Vilka krav har kommunen och uppfyller befintlig anläggning kraven? Vilka möjligheter finns att uppfylla kraven?

Många kämpar med detta just nu.....
 
Avlopp. Finns urdjävliga kommuner. Marks kommun har länge kört med policyn att underkänna äldre avlopp typ stenkista men inte heller godkänna 3-kammarbrunn o dylikt för att dom vill dra kommunalt. Det är bara det att kommunalt aldrig kommer. Så du kan stå med krav på att gå över till torrdass och liknande. Kolla noga med kommunen vad som gäller, finns kommuner som avskyr helårsifiering av fritidsområden och därför hittar på allt möjligt för att djävlas för att dom vill att alla helårsboende skall bo i centralorterna. Eller så får du krav på sluten tank för allt avloppsvatten vilken kostar multum att tömma.

Sedan elinstallation, kolla att du har trefas 16A åtminstone, kan annars kosta mycket att få. Fiber är väl också en sådan där grej. Och även vägavgifter, finns det vägförening är det väl lugnt men kolla så inte kommunen för för sig att "upprusta" vägen och debitera 150 papp.

sedan om ni köper tomten ihop så stycka av och dela. Blir bara problem senare med gemensam fastighet. Köp hellre en rejäl bit och dela tomten. Gemensamt vatten och avlopp, jakt och fiskerättigheter med mera kan man lösa med servitut men se till att ni har egna fastigheter.
 
När ska du få tid med en sommarstuga? ;) Hyr på platser ni gillar istället så hinner ni bestämma vilka platser ni gillar och om ni kommer överens allahopa ;)
 
Anders_Nilsson skrev:
sedan om ni köper tomten ihop så stycka av och dela. Blir bara problem senare med gemensam fastighet. Köp hellre en rejäl bit och dela tomten. Gemensamt vatten och avlopp, jakt och fiskerättigheter med mera kan man lösa med servitut men se till att ni har egna fastigheter.
Bra förslag!
 
Jag kommer ha tid till en stuga. Jag behöver något pensionärsprojekt efter jag är klar med huset :)
 
Huset blir man aldrig klar med. Man får bara börja om där man en gång startade
 
Tyvärr har jag snabbare rotation på det än vad slitaget säger så jag får köpa nått mer. Tråkigt att riva det som är 5 år gammalt i huset bara för att bygga lite. Så färdig kanske man inte blir men det finns inte så mycket projekt kvar att börja på.
 
Dagens tips - har ni för lite att göra så är det bra att skaffa barn :) lika bra att börja liksom.

och dessutom så får barnen då glädjen av att ha föräldrar som kan hjälpa dem när de själva kommer upp i skaffa-hus-och-barn-åldern.

fast det var ju inget tips kring sommarstuga iofs. ursäkta ;)
 
Vi ska ju inte skaffa barn för att vi vill ha något att göra. Då ska man nog hitta en annan hobby. Barn skaffar man för att man vill ha barn, inte har för mycket fritid :).

Jag vill köpa en stuga för jag vill ha något att gå och snickra på men utan att behöva bo i kaoset :)
 
Ramnemark skrev:
Vi ska ju inte skaffa barn för att vi vill ha något att göra. Då ska man nog hitta en annan hobby. Barn skaffar man för att man vill ha barn, inte har för mycket fritid :).

Jag vill köpa en stuga för jag vill ha något att gå och snickra på men utan att behöva bo i kaoset :)
Det är klart att det är så, missförstå mig rätt nu :)
 
Jag har hittat min drömstuga men jag har inte en miljon över just nu. Annars hade jag köpt den direkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.