Ja, vi flyttar äntligen till drömhuset i sommar och ett av projekten är att göra om köket.

Vi vill ha ett kök i lantlig stil och har kollat runt en massa på Internet för att få idéer. Vi har kommit så långt så att vi har beslutat oss för att lämna in befintliga luckor för sprutmålning i vanilj/creme-färg. Vi gjorde detta i vår förra bostadsrätt och det blev faktiskt lyckat. Sedan blir det knoppar och beslag i antik mässing.

Helst skulle vi vilja ha en murad spiskåpa, men de vi har hittat tycker vi är lite dyra (~10.000 kr). Vi har hittat ett alternativ, men är osäkra på ifall det blir snyggt, det är spiskåpor från Tovenco (tovenco.se). Varianten som heter Cottage (2-sidig) blir det i så fall. Vi har inte kollat upp priset, men det bör väl vara billigare än en murad, men tror ni att det blir bra?

Jag hittade även ett mysigt kakel i tidningen "Allt om kök och bad", men det står tyvärr inte vart man kan köpa det. Det är vitt 10x10 cm med tre jättesmå ljusblå kronblad i varje kakelhörn, när man sätter samman kaklet så bildar dessa små små blommor. Kanske någon av er känner till vart jag kan få tag i det?

Vi funderade ett tag på att ha målad pärlspont istället för kakel, men är osäkra på om det är ett bra skydd. Några funderingar kring detta?

På väggarna funderar vi på vitbetsad väggpanel och ljusblå väggar. På golvet lackat furugolv.

Spisar har vi hittat många fina, men det blir nog en vanlig spishäll med ugn under. Vi hade funderingar på att även ta upp vedspisen och de två bakugnarna som finns i källaren, men de själ trots allt en hel del plats då köket är ganska litet. Men visst vore det charmigt att ha dem i köket...

Har ni några svar på min frågor så skulle jag bli jätteglad. Andra tips och idéer mottages tacksamt :)
 
Hej!
Ska också inreda ett lantkök i mitt nya hus i sommar och jag vill också ha nästan som du beskriver!

Såg hemma hos en bekant hur maken hade skruvat ihop några reglad och klätt dem med gipsskiva som han sedan målade vita. Detta kostade blott några hundra och blev en jättesnygg spiskåpa. Funderar på om vi kan göra likadant. Vår ska bara ha en dekorativ funktion. ;)

Du kan köpa vitt billigt kakel på Bauhaus och sedan porslinsfärg och måla/dutta till små dekorationer själv på kaklet för en jättebillig peng. Jag betalade 33:-/kvm för vitt kakel där.

Ska också ha pärlspont på väggen och tänkte först stryka väggen med primer för badrum och sedan pärlsponten som jag slutligen oljemålar. Har haft så förut och det fungerar mkt bra, men är mycket jobbigt att hålla rent när man slabbar vid diskbänken och det stänker. :p

Var hos en väninna igår och tittade på hennes nyslipade furugolv som hon hade lackat med vattenbaserad golvlack där färghandlaren blandat i vitt pigment/brytfärg och även silverfärg! Det var så vansinnigt snyggt för golven såg vita ut med en dragning åt silvergrått (skurgolv) så nu ska jag göra likadant. Hennes färghandlare hade blivit helt chockad :surprised: när hon bad honom blanda i silverfärg i lacken men erkände efteråt att det blev en riktig lyckträff han skulle rekommendera andra kunder. :D

MVH
Caroline
 
Kan tipsa om att det finns en beskrivning på en snickrad spiskåpa i senaste numret av tidningen Gör så här. Kanske värt en titt.
 
Vi var, precis som du helt inne på ett kök i lantlig stil när vi byggde vårt hus förra året.
Hos oss blev det så att vi valde en ramspegellucka med dubbelspegel till överskåpen som vi sen målade i gräddvitt till det har vi en kombination av pärlspont och fasat vitt kakel i storlek 7,5x15 cm.
Jag tror att jag vet ganska exakt vilken typ av kakel du är ute efter och var själv väldigt länge helt säker på att det skulle jag ha i mitt kök. Om vi nu tänker på samma typ av kakel (det finns i många varianter) så är det av typen "Delft" med endast "corner motif" det finns nämligen många mönsterplattor till i olika varianter, åtminstone till de traditionella Delft kaklen.
Denna typ av kakel är helt underbart och passar alldeles utmärkt i ett lantkök, dock så är det svårt att hitta i rimlig prisklass om man vill ha det snyggt. Jag hittade det snyggaste med perfekt ljusblå färg på "hörnduttarna" på Fired Earth i Stockholm men priset var ju därefter så i slutänden gav jag upp och tog ett fasat vitt kakel som också är "rätt" i stil men väldigt mycket billigare. Kakelpalatzet i Stockholm hade också en liknande serie som dock är 13x13 cm som var fint, men färgen på hörnduttarna är mörkare blå. Jag har provplattorna kvar hemma som grytunderlägg och "minne" men tyvärr ingen bild ;)
Ang. spiskåpan så funderar jag över om köket är perfekt planerat i nuläget iom. att ni ska lacka om befintliga luckor, är det så att ni på sikt tänker byta ut och rita om köket så kanske det är onödigt med en utgift för en murad spiskåpa?? Är det i nuläget optimalt planerat så tycker jag faktiskt inte att summan på 10 tkr är så jättehög, de flesta rostfria spiskåpor från Thermex o.dyl kostar ju snabbt flera tusen till så vet ni bara att fläkten kommer att förbli kvar på samma ställe så varför inte... och javisst, sätt in vedspisen under denna murade spiskåpa om du har plats för den och den är vacker.
Lackat eller vitpigmenterat furugolv blir ju kanonfint till, däremot är jag personligen inte så förtjust i bröstpanel men det är ju en smaksak, skulle själv hellre välja en av väggarna helt i panel isf.
Skulle också råda att vara ytterst försiktig med helblå väggar, det blir så oerhört lätt, väldigt blått och dominant, hellre en neutralare väggfärg och sen accenter i form av mattor, hiss/rullgardiner, stolsitsar, dekorfärg på kakel, krukor, porslin osv. i varierande blåskala och kanske ränder och rutor om du gillar det. Ljust och fräscht och du kan dessutom plocka bort och variera med tex. rött till julen och det passar lika bra ihop.

//Christina.
 
Dessa bygger små blommor men de är 15x15
hol.jpgHolanda​

mbd151.jpg Mallorca​

Med Mallorca serien har vi gjort vårt kök som är oxo lantlig.
 
små vita kakel med blå hörnmotiv har jag sett på bauhaus förra vecka... över 30 kr styck... om jag minns rätt...
gaia
 
Caroline skrev:
Såg hemma hos en bekant hur maken hade skruvat ihop några reglad  och klätt dem med gipsskiva som han sedan målade vita. Detta kostade blott några hundra och blev en jättesnygg spiskåpa. Funderar på om vi kan göra likadant. Vår ska bara ha en dekorativ funktion. ;)
Detta var en bra idé, jag ska spåna vidare med sambon om detta (som blir den som snickrar i så fall :))

Caroline skrev:
Du kan köpa vitt billigt kakel på Bauhaus och sedan porslinsfärg och måla/dutta till små dekorationer själv på kaklet för en jättebillig peng. Jag betalade 33:-/kvm för vitt kakel där.
Oj, 33 kr/kvm är ju verkligen billigt. Jag ska kolla upp detta! Min väninna jobbar med att måla porslin, så jag ska nog värva henne tror jag ::)

Caroline skrev:
Var hos en väninna igår och tittade på hennes nyslipade furugolv som hon hade lackat med vattenbaserad golvlack där färghandlaren blandat i vitt pigment/brytfärg och även silverfärg! Det var så vansinnigt snyggt för golven såg vita ut med en dragning åt silvergrått (skurgolv) så nu ska jag göra likadant. Hennes färghandlare hade blivit helt chockad :surprised: när hon bad honom blanda i silverfärg i lacken men erkände efteråt att det blev en riktig lyckträff han skulle rekommendera andra kunder. :D
Wow, detta verkar jättesnyggt! Ska definitivt testa detta på några brädor för att se hur det ser ut! Tackar och bockar för tipset! :D


 
byggimpert skrev:
Jag tror att jag vet ganska exakt vilken typ av kakel du är ute efter och var själv väldigt länge helt säker på att det skulle jag ha i mitt kök. Om vi nu tänker på samma typ av kakel (det finns i många varianter) så är det av typen "Delft" med endast "corner motif" det finns nämligen många mönsterplattor till i olika varianter, åtminstone till de traditionella Delft kaklen.
Denna typ av kakel är helt underbart och passar alldeles utmärkt i ett lantkök, dock så är det svårt att hitta i rimlig prisklass om man vill ha det snyggt. Jag hittade det snyggaste med perfekt ljusblå färg på "hörnduttarna" på Fired Earth i Stockholm men priset var ju därefter så i slutänden gav jag upp och tog ett fasat vitt kakel som också är "rätt" i stil men väldigt mycket billigare.
Tack för svaret, visst är kaklet underbart!? Nåja, annars får jag köpa vitt kakel och anlita min väninna som målar porslin på Rörstrand till att måla dit "hörnduttarna", det blir nog precis lika bra och mycket billigare :)

byggimpert skrev:
Skulle också råda att vara ytterst försiktig med helblå väggar, det blir så oerhört lätt, väldigt blått och dominant, hellre en neutralare väggfärg och sen accenter i form av mattor, hiss/rullgardiner, stolsitsar, dekorfärg på kakel, krukor, porslin osv. i varierande blåskala och kanske ränder och rutor om du gillar det. Ljust och fräscht och du kan dessutom plocka bort och variera med tex. rött till julen och det passar lika bra ihop.
Håller med dig om att man ska vara försiktig när man väljer någon färg som inte är neutral. I vår förra bostadsrätt hade vi vitbetsad bröstpanel och ovanför bröstpanelen på en av väggarna hade vi en ljust gråblå färg. Resten av väggarna var vita. Då blev färgen inte så dominerande och vi väljer nog att göra samma nu eftersom vi båda blev väldigt förtjusta i detta ::)
Då kombinerade vi detta med ett golv i björklaminat vid matplatsen och gråaktig klinkers vid köksdelen. De varma tonerna i bänkskivorna av körsbär passade jättebra till detta. Luckorna lät vi en vän på Kvänumskök sprutlackera i vanilj. Vi fick många beröm för vårt kök och vi saknar det oerhört, så vi kommer nog att försöka återskapa detta i vårt hus ::)
 
Hittade ett som liknar det jag är ute efter! Det är plattan med "hörnduttar" mellan de helvita :D

url]
 
Hej!
Tänkte dela med mig om hur vårat lantkök blev..
Håller nämligen på att renovera ett gammalt hus och nu är köket nästan helt klart.. Har Ballingslövs Carat Björk-luckor, med grå spräcklig laminat bänkskiva..
Vi har valt att ha vedspis i köket så muraren lade ny puts på murstock som nu står mitt i köket. Han murade in vedspis med valv under + en ny spiskåpa över.. Det gjorde köket helt annorlunda och var pricken över i:t! Men för att inte bara ha gamla inslag har vi terracotta klinkers på golv, beiga väggar och blå mosaik (5X5) över diskbänk! Resultatet blev perfekt!!! ;D

Lycka till...
 
Jess skrev:
Vi har valt att ha vedspis i köket så muraren lade ny puts på murstock som nu står mitt i köket. Han murade in vedspis med valv under + en ny spiskåpa över.. Det gjorde köket helt annorlunda och var pricken över i:t!
Tack för svaret Jess! Det låter så himla härligt med vedspisen och spiskåpan. Du har inte möjlighet att lägga ut en bild på hur det ser ut? ::)

Jag förstår att du måste vara väldigt nöjd med resultatet! Får man lov att fråga vad muraren tar för att mura upp en spiskåpa?
 
Hej igen!
Har varit nere och slitit med nya huset några dagar och nu är jag tillbaks till dator och verklighet.

Hur lägger man upp en bild här? Tänkte visa kåpan, golvet och så om någon är intresserad.
MVH
Caroline
 
Hej igen..
Ja, vi är mycket nöjda! Vedspisen skapar ju stor myskänsla på vintern och är ju trots allt ett bra komplement som värmekälla och blir det strömavbrott så kan man även laga mat på den! :)
Hmm..kan försöka lägga in bild, men lovar ingenting.. :-/
Ja, vad tog muraren..? Var ett tag sedan, men det kanske landade runt 5000 kr för all murning..!? Dvs. ny puts på hela murstocken, murade in vespisen + kåpan!

// Jessica
 
Apropos snygg kåpa kolla gärna på Moo-kåpan för lite 'lantlig' stil, den ser faktiskt helsnygg ut och är nog ett mkt bra alternativ och kanske inte så välkänt heller?!?
 
Vad härliga era kök låter!
Drömmer också om lantköksstil nu när vi ska helrenovera vårt nya men gamla hus. Vi tänkte ha IKEAs pärspontimitation som köksskåpar och någon form av trägolv. Vilket har vi inte bestämt ännu, det där med silverfärgen i lät ju hur läckert som helst! :)

Vilken typ av kakel skulle passa i vårt kök tror ni? Köksinredningen blir vit och massiv bok till bänkskivorna.
Jag har sett ett snyggt italienskt kakel i minitegelstensformat med olika nyanser i terracotta, beige och natur. Blir det för pråligt till "pärlsponten" på skåpdörrarna? Sandsten?

Såg ett tips någonstans om att man ska försöka få kaklet och golvet att gå ton i ton och eftersom det blir mycket vitt för övrigt så skulle det kännas fint med lite färg!
Det fasade vita kaklet skulle ju annars vara ett alternativ. Supertacksam för tips!

Som nykomling både på sidan och som husägare måste jag säga att den här sidan är toppen! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.