Mikael_L
Atom skrev:
För ett SPA är 36gradig vatten lagom. Då andra kör med 38 grader.
För ett litet barn är ett litet SPA som en pool.
För mig spelar det ingen roll bara det ligger över 29 grader.
Ja, jag har som sagt noll koll, så jag böjer mig för vilka åsikter som helst... ;)

Det enda jag ville tillföra var att det kanske inte är bara den "kalla" 15° temperaturen man ska fundera över.
 
I
Slänger även jag in en Brask-lapp, vet inget, bara att jag hatar kalla bad. Ja och så klart det där med legionella, men det vet väl alla.
 
ion

Först justerar man pH. Sen i vårat fall klor. Inga bakterier i det vattnet.

Edit. Jag vet bara en VIKTIG SAK. Inga varma bad med barn som INTE kan säga själva att det är för varmt eller för kallt!
 
Redigerat:
På vintern så badas det friskt i utepoolen i Lindvallen. 32+ grader i vattnet och minusgrader i luften med snö och blåst. Både små och stora barn badar där utan problem :).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Så här badade våra barn, när vi inte var på stranden.
Om vattnet inte var 37°C innan de klev i så blev det nog det ganska snart.

Ålder på barnen? Ett och tre år skulle jag tro.
Barnen badar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Stolt fader :)
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
Det jag känner när det är lite i varmaste laget är att blodkärlen i huden utvidgas så jag får blodtrycksfall och måste ligga med benen högt för att inte tuppa av.
Låt barnet bada men alltid under uppsikt.

(Resultatet kommer att blir bortklemade, curlade barn, annat var det på min tid i lumpen då vi duschade ute på vintern)

Protte
 
Curlade barn? Nu tar du lite i.
 
S
Nja, förvisso kan man inte dra slutsatsen att barnen är curlade bara av denna tråd. Men att han säger att "det vill jag ju inte utsätta dom för" när någon sa att det på sin höjd kan bli lite huttrande. Så tycker nog jag att det iallafall finns ett visst mått av överbeskyddande. Jag menar inte detta på något som helst negativt sätt :)
 
Lite off topic.

Alla beslut har konsekvenser. Utsätter vi barnen (eller någon annan) för fara, bakterier, hunger, rädsla, måste vi räkna med konsekvenser. Våra ej genomtänkta beslut kan resultera i olyckshändelser, sjukdom, nedsatt immunförsvar, psykoser.
Som förälder, far/morförälder är man skyldig att visa den mogenheten och förnuft som krävs för att undvika det som undvikas bör.
Jag ville inte få mina barn skadade (eller uppfostrade av gatan) på samma sätt som många är det idag.
Som vuxen har man skyldighet att försöka förutse det, som kan ha negativ inverkan på unga personers framtid.
Men det är våran familjs (släktens) åsikt.
 
Atom skrev:
Lite off topic.

Alla beslut har konsekvenser. Utsätter vi barnen (eller någon annan) för fara, bakterier, hunger, rädsla, måste vi räkna med konsekvenser. Våra ej genomtänkta beslut kan resultera i olyckshändelser, sjukdom, nedsatt immunförsvar, psykoser.
Som förälder, far/morförälder är man skyldig att visa den mogenheten och förnuft som krävs för att undvika det som undvikas bör.
Jag ville inte få mina barn skadade (eller uppfostrade av gatan) på samma sätt som många är det idag.
Som vuxen har man skyldighet att försöka förutse det, som kan ha negativ inverkan på unga personers framtid.
Men det är våran familjs (släktens) åsikt.
I sak håller jag med dig men undrar samtidigt vad som får dig att tro att ett bad i 36 gradigt vatten skulle vara skadligt för ett litet barn? Är väl den mest idealiska temperatur man kan tänka sig?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
J...a tur att man inte har småbarn idag, då hade man väl blivit inlåst & uthängd, men de blev ju rätt bra ändå. Alla 5.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
I sak håller jag med dig men undrar samtidigt vad som får dig att tro att ett bad i 36 gradigt vatten skulle vara skadligt för ett litet barn? Är väl den mest idealiska temperatur man kan tänka sig?
Lyssnar man på andra, läser på olika sajter, verkar det som att den kalla (svalare än vattnet) luften kan kyla den lilla kroppen speciellt vid blåst att motståndskraften sjunker. Barnet kan bli förkyld eller få influensa lättare. Inte vet jag. Hade allt varit så enkelt, hade vi låtit barnen gå ut i kortbyxor vintertid. Det gör vi inte! Vi ser till de har vantar och mössor.

Det är inte det varma vattnet som är grunden till min fråga (i badkaret inomhus är det inga problem) , det är den snabba nedkylningen som jag är osäker på. Först 36gr sen hoppa upp lite med våt, bar överkropp och tillsammans med lite vind sjunker hudtemoeraturen till 10 grader.
Är man vuxen, spelar det ingen roll. Samma gäller de barnen som redan hunnit härda sin kropp.
 
Atom skrev:
Lyssnar man på andra, läser på olika sajter, verkar det som att den kalla (svalare än vattnet) luften kan kyla den lilla kroppen speciellt vid blåst att motståndskraften sjunker. Barnet kan bli förkyld eller få influensa lättare. Inte vet jag. Hade allt varit så enkelt, hade vi låtit barnen gå ut i kortbyxor vintertid. Det gör vi inte! Vi ser till de har vantar och mössor.

Det är inte det varma vattnet som är grunden till min fråga (i badkaret inomhus är det inga problem) , det är den snabba nedkylningen som jag är osäker på. Först 36gr sen hoppa upp lite med våt, bar överkropp och tillsammans med lite vind sjunker hudtemoeraturen till 10 grader.
Är man vuxen, spelar det ingen roll. Samma gäller de barnen som redan hunnit härda sin kropp.
Är helt övertygad att det inte är några som helst problem. Om det vore -20 i luften kunde jag kanske i viss mån förstå din oro, men 15 grader, kom igen.

Min 3 åring har spenderat eftermiddagen badandes i vår lilla sjö här, 16 grader i vattnet, han var nog i, i minst 1h totalt, blå efteråt. Det skreks ju lite efteråt men det var ju ändå hans egna val. Han är ju trots allt 3 år och inte nyfödd. Lite konsekvenstänk måste man ändå ha.
Nu sover han så gott här bredvid mig, övertygad om att han inte tagit någon som helst skada av det!
 
  • Gilla
xisten
  • Laddar…
Vill mina barn gå ut i kortbyxor utan mössa och vantar mitt i vintern får de gärna göra det. Fryser de kommer de in igen och då har de förhoppningsvis lärt sig något. Annars får de väl prova det igen.

Låt treåringen bada för sjutton gubbar, barn älskar ju att bada :) men håll uppsikt ich var nigs med vem som håller uppsikt så man inte tror att den andra föräldern gjorde det...

Vatten att dricka är såklart klokt, precis som alltid när det är varmt.
 
  • Gilla
xisten
  • Laddar…
Mikael_L
Sen är det ju också så finurligt med barn att man kan se att så länge det är full fart och så, så är det ingen fara.
Men när barnet blir lite matt och håglöst så är det dags att se upp.

Så att, så länge det är fullt röj och gott humör så är det alltså ingen fara. men det är dags att gå in och vira in sig i en handduk och ta en kopp varm choklad om barnet plötsligt blir trött, slött osv.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.