Pratade med vapenhandläggare idag, de vet inte var min ansökan är så 4 veckor och det de har lyckats med är att tappa bort ansökan...
 
D09
Hämtade upp bössan idag :)
Den levererades "ren".

Helt underbart gevär :) :)

Rent spontant så tycker jag att det är lite budget av Blaser att leverera deras produkter utan t ex vapenfodral etc

Man betalar grymt mycket pengar och lite som andra produkter som spelar på toppnivå så är t ex ett fodral en skitpeng för att bevara ryktet samtidigt som dom får extrareklam när folk bär omkring på väskan.
Ska maila Blaser och dela mig av min personliga åsikt.

Vilken ammo rekomenderar ni?

Kör ni övningsammo? Eller enbart jakt?
 
Göran.W
20150606_142957[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vi säger så här att om du skjuter med jakt ammo blir det inte många skott skjutna för jakt ammo är hejdlöst dyrt.
skjuter själv norma jaktmatch eller Militär ammo typ pansarbrytande.

Finns billigare ammo men inte så mycket för jag säljer hylsorna för 2 kr st.
Min 223:a skjuter jag med Remington UMC mest för jag fick den för 3,50 kr smällen och sen säljer jag hylsorna för 1,50 kr styck.

Slänger med en bild på hur min Howa ,223 varmint skjuter med Remington UMC
4:a skott ligger inom 12 mm (det ena är hål i hål) ett ligger 30 mm bort men det tillskrives skytten att det stack i väg.
Längre upp har jag en bild hur min ,223 skjuter med PMC ammo
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Man matar på med övningsskott och innan jakten så skjuter man in jaktskotten med andra ord?

Det brukar väl diffa något mellan övning och jaktskott?
 
D09
Vilka märken rekomenderas på kikarsikte?

Förmodar att det är blaser ringar som ska köpas.. Men de har väl också olika storlekar?

Tanken är att ha ett sikte som fungerar väl till gris/ älg

Belyst punkt vill jag ha. Spelar inte så stor roll om det är begagnat bara man kan lita på det.

Har varit inne på aimpoint t ex h2 men det kanske inte fungerar så bra till älg som till gris?

Tror.. Om jag inte minns fel att jag hade ett leopold sikte vid uppskjutningen.. Det kändes ok till älgen.
 
Göran.W
Att välja sikte är nästan det svåraste för våra ögon är så olika.
Dom som gör erkänt bra sikten är bla
Zeiss
Leupold
Meopta
Kan du så prova dig fram vad du trivs med.
Provade själv en massa olika sikten och till slut så blev det ett billigt "skit" sikte i mångas ögon men det passade mig perfekt.
Det jag har på mina bössor är ett Konuspro M30 1.5X-6X44 mm för 2695 kr http://midiax.se/webbshop/vapen-ammunition/optik/konus/konuspro-m30-1x-4x24-mm-1743.html
Träffbilderna jag lagt upp är skjutet med ett sånt sikte.
Men som sagt var prova dig fram om du kan.

Mmm massor med övningskott innan jakten.
Sen skjuter man in den med jakt ammo innan man drar på jakt.
Normas övnings ammo tar något högre på 80 meter jämfört med norma oryx som är deras vanligaste jakt ammo.
När det gäller priset kostar norma jakt match ca 12 kr smällen och norma oryx 37 kr smällen men det finns övnings ammo för 8 kr smällen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Butiken erbjöd att jag kunde testa olika sikten som dom monterar på min bössa när jag är där och skjuter.

Men man får nästan veta vad man ska fråga efter :)

En fråga om vapenvård kring nytt vapen. Frågade säljaren och denna nämnde att man kunde köra en variant där man skjuter 1 skott, rengöring, gör detta 3 ggr. Sedan skjuter 3 skott sen rengöring och upprepa 3 ggr. Osv

Inte för precissionen utan att det blir lättare att hålla rent geväret senare.

Har ni hört något om detta? :)
 
D09 skrev:
En fråga om vapenvård kring nytt vapen. Frågade säljaren och denna nämnde att man kunde köra en variant där man skjuter 1 skott, rengöring, gör detta 3 ggr. Sedan skjuter 3 skott sen rengöring och upprepa 3 ggr. Osv

Inte för precissionen utan att det blir lättare att hålla rent geväret senare.

Har ni hört något om detta? :)
Om du söker på "breaking in a new rifle" så hittar du väl ungefär ett metriskt ton av olika mer eller mindre väl uppbyggda idéer om det, inklusive just den varianten.

MEN, från min egen erfarenhet från forskningslaboratoriet på SKF så skulle det ju kunna ligga något i det. När metallytor är nya så är de råa och släpper ifrån sig en ohyggligt massa partiklar som leder till nya råa ytor där det kan fastna skit osv. partiklarna valsar dessutom in i dessa ytor om man exv. har ett lager, och det är främst skräp/partiklar som dödar livslängden på ett lager. Man räknar med att 70-80-90% av slitaget för en motor händer under de första 10-100 timmarna. Så rekommendationen när man kör in exv en ny motor är att byta olja efter 10 timmar, sedan 20, 50, 100, 500, 1000, osv. Det finns lite olika serier, men den första är viktigast, det är alla överens om. (En av gubbarna berättade t ex stolt om hur han på 60-talet fått tom en Engelsk bil att hålla genom att köra den till jobbet från Lerum, bytt olja i både motor och växellåda. Sedan fram och tillbaka, bytt olja, osv. några gånger... :))

Så att samma princip skulle gälla en gevärspipa låter ju iaf inte orimligt. Dvs du bryter loss partiklar som nästa kula valsar in i pipa så att det blir gropar/taggar, precis som i ett kullaget, och i dessa fastnar det ju naturligtvis mer skräp. Så att försöka få ut så mycket av det första innan pipan inte längre släpper ifrån sig så mycket skräp skulle ju i så fall vara en bra idé.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
När det gäller sikte så är nog det vanligaste att man har 2,5x-10x 44mm fast så stor förstoring som 10x använder man aldrig.
På älgbanan använder jag själv bara 2-2,5x.
Ju större förstoring man har ju mer ser pipan ut att vandra runt och då blir det svårare att sikta.

När det gäller inskjutning så finns det lika många ider som det finns bössor.
Jag skjuter bara in siktet i lagom takt på en ny bössa sen skjuter jag bara och märker inget konstig eller att pipan blir svår rengjord.
Kan skjuta drygt 600-800 skott innan dom börjar sprida så det behövs en riktig rengöring.
Innan dess dras den bara igenom och smörjes.
Det ända alla är överens om tror jag är att man absolut inte ska skjuta pipan varmare än ljummen i början.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ni är grymma :)
 
Zeiss har varit på topp I alla år och kostar f-n och det finns en anledning till att folk köper dom. Som Göran W sa, använder bara 2.5 ggr. Hur långt skjuter du älg och gris? Låt säga max 100 meter. Om älgen star på 100 meter så står den på 25 meter med 4x förstoring. Det räcker alltså med 4ggr eller så för på 25 meters hall lär du träffa med öppna riktmedel.

Stort objektiv och låg förstoring ger ljusstyrka. Måttligt zoomomfång gör att optiken inte behöver kompromissa så mycket. Så om du klarar dig med 1-4ggr blir det lättare att konstruera en optik vilket gör att chansen för bra bild ökar. Och med mer pengar i budgeten kan tillverkaren göra ett bättre sikte.

Sedan skall man ju tänka på att 56mm objektiv gör ett klumpigare sikte som väger mer så kan du klara dig med mindre blir siktet smidigare. Och kan du klara dig med 4ggr förstoring kan tillverkaren ge en bra ljusstyrka även med måttligt stort objektiv. Så kan du hålla igen på förstoringen är det bra. Men skjuter du toppfågel är saken givetvis annorlunda.

Sedan en stor skillnad på dyrare optik är antireflexbehandling och aberrationer. Har man bra glaskvalitet med hög transmission och följaktligen låg reflektion blir bilden klar med bra konstrast även i motljus typ skymning. Kostar man sedan på ytterligare pengar på multicoating blir det ännu bättre. Och bra glas ger låg kromatisk aberration, det är den som gör att du ser purpurfärgade skimringar vid skarpa kontraster.

Ta gärna hos handlaren och titta I kikare med liknande specification typ 1-4ggr eller 2.5-10 ggr och med samma objektivdiameter. Rikta dom mot ett bakgrundsbelyst mål nära marken för att simulera en gris när skymningssolen skiner in i siktet och fundera på om de dyrare siktena är värda pengarna. Fast akta ögonen och låt inte solen skina rakt in men du ser snart vad du behöver. Titta även på hur lätt det är att zooma och ev fokusera om när du håller bössan med ena handen. Titta även på om siktena immar igen lätt. Och köp fasten som gör att träffbilden ändras minimalt när tu tar av siktet och sätter tillbaka det. Lätt att köpa optik för lika mycket som bössan kostade (kanske inte Blaser)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
Riktmedlet ska du med trivas med.
Finns siken med en massa hjälp linjer för att kompensera för avstånd och liknade, men såna linjer känns mest jobbiga vid hastiga förlopp som vid jakt utan hör mer hemma vid målskytte då man har tid att använda dom.
I mitt sikte finns bara en punkt i mitten i princip så det går fort att sikta in sig när det inte är en massa onödigt som förvillar.
Sen är det betydligt lättare att följa ett löpanade djur om man bara har en punkt i mitten.
Så titta med på hur fort du kan sikta in dig på ett rörligt mål.

Det viktiga här är inte hur fort du siktar in dig på ett stilla stående mål för det kan man göra med vilket riktmedel som helst utan om du måste skjuta ett andra skott för det första inte tog som det skulle och kan man här spara 1 ynka sekund är det guld värt för andra skottet kan man inte avstå om djuret är skadat utan det måste i väg.

Sikte är det värsta att köpa för det som är bra för en är helt kasst för en annan.
Glöm inte hörselskydd.
Kan varmt rekommendera dessa http://www.pnjakt.se/art/peltor-sporttac.php
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jag vill ha ett sikte med belyst punkt. Inget annat som stör bilden. :)

När ni säger det så är det nog lagom med förstoring upp till x4.

Toppfågeljakt är lockande men det är ett framtida äventyr :)

Om man skulle smita till banan nästa vecka och be dom hänga på lite olika varianter.. Det är ju ändå snart lön ;)

Betalt in viltvårdsavgiften för 2015 :)

Läste att det fanns lokala viltvårdsavgifter, vad syftar man på då?
 
D09
Generellt gör Zeiss bra sikten så kvalitén är det nog inget fel på. Siktet lär ju ha sina optimala ljusegenskaper runt 7 ggr förstoring.

Det jag personligen skulle funderat på är vad som skall jagas och i vilka situationer. Jag vet hur svårt detta var när jag började för man hade noll koll på hur ens jakt skulle komma att te sig.

Min första bössa var en Sauer 200 6,5x55 med ett sikte liknande ditt föreslagna sikte. Bössan köptes för att det var en kaliber som alla rekommenderade som en allround kaliber. Och siktet skulle ju vara bra.
Javisst , bössan är oerhört bra och siktet också men den används mycket sällan idag. Möjligen på pyrschjakt vid bock premiären men annars i stort sett aldrig.

Det som jag idag jagar är älg, kron/dovhjort och gris, och då ganska mycket gris både hemma och utomlands. Till detta har jag en Sauer 202 9,3x62 med ett aimpoint sikte utan förstoring och en kikare med 3-10x56. Jag har fästen som gör att jag kan växla mellan sikten på denna bössa.

Efter 20 års jakt har det nu utkristalliserat sig så att jag nästan alltid använder kaliber 9,3x62 och aimpoint siktet, för alla jakt sker i stort på djur i rörelse och på nära avstånd och då är aimpoint siktet outstanding. Speciellt vid grisjakt vilken ofta blir i trånga pass och snabba pass där det gäller att hinna med att sikta, svinga och skjuta.
I dessa pass tycker jag det är svårt att jaga med stor förstoring och med kikare som man måste ligga perfekt med huvudet mot kolv och få in siktet på perfekt avstånd till ögat för att snabbt kunna skjuta.
Men detta är så personligt och jag har jaktkamrater som inte skulle kunna tänka sig ett aimpoint liknande sikte, likaså har vissa tendens att jaga på långa avstånd och speciellt om man kommer utomlands så skjuts det på mycket större avstånd än vad vi/jag är van vid.

Mitt första råd är att du funderar på att skaffa ett fäste från början som tillåter att du har minst två sikte att växla mellan för jag tror att du förr eller senare kommer att välja ett sikte för tex pyrsch och lite längre avstånd och ett sikte för snabba skott på korta avstånd. Att stå och fippla och försöka sikta på en gris med en kikare när grisen är 5-10 meter från dig är inte roligt och speciellt inte om du missat första skottet och den är på väg emot dig. Därför anser jag att gris jakt med drev eller hundar kräver rödpunkt eller öppna riktmedel före kikare.

Att skjuta älg eller hjort med rödpunkt på lite längre avstånd 80-100 meter är inga problem heller, jag skjuter älgbaneprovet varje år med rödpunkten och 9,3.an och det är absolut inga problem.

Så rådet är att:
1. Bestämma vad och hur du skall börja jaga, dvs på vilka avstånd och vilken typ av jakt.
2. Försök att prova lite olika sikten och försök se hur snabbt du kan få bra bild på olika avstånd. Närma avstånd tycker jag personligen är svårt med en kikare, och extra svårt om man råkar ha en lite hög förstoring inställd och om djuret samtidigt kommer snabbt och närma.
3. Fixa fäste som möjliggör att du har minst två sikten att välja på
4. Stora förstoringar brukar sällan behövas i svensk jakt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.