Jag tänkte bygga en kommod till badrummet av Ikeas köksväggskåp (Metod). Jag vet att dessa är i spånskivor vilket inte är idealist för ett badrum, men tänkte iaf testa.

Innan jag monterar ihop skåpen tänkte jag måla alla icke-laminerade ytor med en fuktspärr, samt använda silikon i skruvhål och fogar. Jag skulle gärna vilja ha förslag på vad jag kan använda som fuktspärr.
 
Det som är bra är väl att du kan byta kommod utan att riva badrummet utifall det blir problem. Vi har haft "fuktproblem" med dessa i kök, framförallt i vårt förra hus. Det var inte på de omålade delarna det ffa blev problem utan att att det nog blev skador i det målade där fukt kom in ich då svällde det bakom.

Om det är någon tröst så hade vi i det huset ett dyrare kök och nu har vi ett ikea kök. Ikea köket vi har nu verkar tåla vatten bättre.

Det finns fuktspärrsystem man målar. Sen finns det med sk foliesystem (duk) som du kanske inte behöver. Vilket som lär nog fungera för ditt behov är min gissning.
 
Redigerat:
Tack!
Jag läste om någon som även använt silikon i skarvar så det tänkte jag köra i hörnen och hyllhålen. Ovanpå tänkte jag ta en skiva från Superfront som är 8 mm lackad mdf. Handfatet är ett som står ovanpå, dvs inte infällt vilket gör att jag hoppas att det kommer att bli lite mindre vattenbelastning än med ett infällt handfat. Kan man behandla den lackade mdf:en med något ytterligare för att förlänga hållbarheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.