Kan någon förklara lättfattligt hur man ska montera det övre fönsterblecket, så kallat dropbleck?

Vi byter panel på huset och på den gamla panelen satt droppblecket ovanpå bottenbrädan, en bit ovanför fönsterfodret, med lockläkten monterad över blecket. Har förstått att detta egentligen är fel, blecket ska sitta innanför bottenbrädan, men förstår inte hur jag ska gå till väga? Ska jag såga av bottenbrädorna en liten bit ovanför där övre fönsterfodret kommer att sluta? Vad ska då fodret sitta på, ska jag montera en bräda under att fästa det övre fodret med, eftersom det då inte finns nån panel att spika denna i? Hur mycket bredare än fönstret rekommenderas att blecket är?
 
  • Gilla
RL2023
  • Laddar…
Tycker det verkar som du tänkt rätt.

Bräderna ska sluta ca 1cm ovanför fodret.
Det kan behövas en stödbräda bakom fodret.
Bleckets längd beror av sidofodrens bredd då den oftast brukar gå ut över dom.

Lägg upp en bild hur det ser ut så får du säkert mer detaljerad hjälp.
 
  • Gilla
JaKa och 1 till
  • Laddar…
Här är en korrekt utförd med uppvikta i ändarna.
Kanske väl mycket luft upp till träet för att det ska bli snyggt.



RakOver.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tesj
  • Laddar…
Varför har man uppvik på sidorna?
 
Så att vattnet inte rinner ner inunder utan leds fram till droppkanten på blecket.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Snyggt! Så där ska jag iallfall göra på gavlarna, på framsidan av huset tror jag att jag tar bort bleck helt för det är inte så långt upp till taket och bra med utsprång. Kollade lite på hus på väg till jobbet på skoj och tycker att de flesta hus man ser har "fel" uppsatta bleck, alltså man har satt plåten direkt på underbrädan med locken över.
 
Ja det är den vanligaste lösningen.
När jag sålde ett hus som helt saknade överbleck så fick jag inte ens en anmärkning på det på besiktningen. Besiktningsmannen konstaterade bara att: "Jaha, jo det är ju vanligt att det saknas" Och det ansågs tydligen inte vara skäl för en anmärkning i protokollet. Möjligen blev det en "bra att veta" punkt.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Tycker det verkar som du tänkt rätt.

Bräderna ska sluta ca 1cm ovanför fodret.
Det kan behövas en stödbräda bakom fodret.
Bleckets längd beror av sidofodrens bredd då den oftast brukar gå ut över dom.

Lägg upp en bild hur det ser ut så får du säkert mer detaljerad hjälp.
Svenskt trä rekommenderar 25 mm mellan bleck och panelens dtoppnäsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.