Hej!

Har köpt ett string-hyllsystem som jag skall sätta upp i min nya lägenhet. Problemet är att min golvlist är ca 5 cm för hög, så att gavlarna tar i listen istället för väggen. Funderar över vilken som är den bästa lösningen på mitt problem- att bygga ut med reglar på väggen, eller att bygga någon form av plattform som höjer upp golvhöjden. Någon som har några bättre förslag/bra input?

OBS: vet att det inte är optimalt, vill dock verkligen ha en string-konstruktion, så var goda skippa de dryga kommentarerna om ni har lust att komma med sådana.
 
Hej och välkommen till forumet , vet ej vad string-hyllsystem är för något så jag ska ej kommentera detta.;)
Kan du inte bara du inte byta till en lägre golvlist istället för att bygga på med reglar eller en plattform ?
Känns som om det vore det enklaste..
 
http://string.se/sv/

Är en sekelskifteslägenhet, så känns väldigt tråkigt att byta ut sådana gamla fina lister tyvärr.. :/
 
Går det att förlänga fötterna på den på något sätt? Hur många cm felar?
 
Thomas59
Det måste vara ena baddare till golvlister då. Hur höga är dom? Min Stringhylla har plats för ca 15 cm höga golvlister.

Du borde kunna sätta distanser under "fötterna" om det inte är allt för mycket som saknas i höjd. Rundstav i lämplig diameter som du limmar fast med epoxilim och en möbeltass under. Måla sen i lämplig färg.

Min Stringhylla sitter i skarven mellan två golv med olika höjd. Det skiljer ca 1 cm. Det löste jag med ett antal stora möbeltassar under foten på den ena gaveln.
 
A
Kul att min Gammelfarfars kusins uppfinning fortfarande är så omtyckt!:)
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Hade samma problem, köpte hylsor (till ex spärrskaft) och sprayade de med sprayburk.
 
Flera verkar vara inne på samma spår:

Höj "fötterna" på något sätt. Hylsor till spärrskaft var en idé. Jag tänkte spontant på ställskruvar eller något annat fiffigt från Swedimport, men det verkar smyga sig.

Skarvmutter i lämplig dimension är en annan idé jag tänker på. Där är just 50 mm en ganska vanlig längd. Då får man ju leva med att "foten" är sexkantig förstås.

Så att tillverka något, i stället för att bara hitta något förstås: Kapa till fotförhöjare i rör eller rundstål – kanske till och med bitar av rundstav?

Sänka/jacka ur/byta golvlisten är nog omständligare och svårt att få snyggt.

Lägg ut bilder när det är klart sedan!
 
Hej, tråden har varit inaktiv i 7 år men tänker att det kanske finns andra som, precis som jag, stöter på denna typ av problem och ville därför dela med mig av en lösning som kanske inte fanns då tråden skapades.

Vi hade alltså samma problem, golvgavelns distans till golvet är 13 cm, vår sockel var 16,5 cm hög. Visade sig dock att String har ben för golvgavel à 4 cm som inte finns att köpa men som man kan beställa genom deras kundtjänst.
 
  • Gilla
ehello och 1 till
  • Laddar…
M mstierncreutz skrev:
Hej, tråden har varit inaktiv i 7 år men tänker att det kanske finns andra som, precis som jag, stöter på denna typ av problem och ville därför dela med mig av en lösning som kanske inte fanns då tråden skapades.

Vi hade alltså samma problem, golvgavelns distans till golvet är 13 cm, vår sockel var 16,5 cm hög. Visade sig dock att String har ben för golvgavel à 4 cm som inte finns att köpa men som man kan beställa genom deras kundtjänst.
Spännande, du har inte möjlighet att visa med en bild? Är i liknande sits men hittar ingen info om dessa ben förutom din kommentar här.
 
Hör av dig till deras kundservice, de sitter i Limhamn så jag kunde hämta upp dem själv då jag bor i Malmö, annars postar de dem. Finns ingen info nej, eftersom dessa inte finns till försäljning. Som sagt bara att maila/ringa dem. Lycka till!
 
Ja, det är dessa jag använder i alla fall! Men de är ju som du antyder tyvärr inte tillräckligt långa för dig…
 
Vi har samma problem i nya lägenheten! Fick upp hoppet imorse när jag hittade förhöjningarna på www men de är som du säger fortfarande inte tillräckliga.
Funderar på om man kan göra en egen lösning på något sätt, men är rädd att det blir för instabilt pga höjden?
Hojta gärna om du hittar en lösning!

S Stravinskij skrev:
Dessa "ben" för golvgavel, är det dessa?

[länk]

Jag har vägglister som är 23 cm, så även med förlängare är det 8 cm för kort. Någon som har kommit runt samma problematik?
S Stravinskij skrev:
Dessa "ben" för golvgavel, är det dessa?

[länk]

Jag har vägglister som är 23 cm, så även med förlängare är det 8 cm för kort. Någon som har kommit runt samma problematik?
 
A
Benen behövs inte om du fäster in hyllan ordentligt i väggen.

Jag gjorde en riktig fuling i förra lgh, kapade av bitar från ett kvastskaft, målade vita och ställde under fötterna. Låter idiotiskt men blev bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.