Hej, jag funderar på att bygga ett kallgarage. Storlek ca 5x8 alternativt mindre 4x6m.

Jag vill inte att det rostar så mycket och det finns ingen EL. Därmed har jag tänkt att ventilation, avledning av regn/smält vatten och kanske något spärr skikt för markfukt är viktigt.

Jag vill inte ha in möss mm.

Jag vill att det blir stabilt under många år. Tjälen går i värsta fall 2m ner.

Det blåser ordentligt. Så det måste sitta fast i backen.

Vill förstås hålla ner kostnaden.

Funderar på någon slags mur/ram. Nergrävd ca en halvmeter. Grus, dränering och isolering under . Innanför muren grus, kanske med någon slags fuktspärr under .

Hur ska jag bygga muren? Leca block?

Är jag fel ute? Borde jag satsa på plintar istället? Platta blir väl onödigt dyrt. Andra förslag?

Tacksam för idéer.
/hahe
 
hahe skrev:
...
Jag vill att det blir stabilt under många år. Tjälen går i värsta fall 2m ner.

Det blåser ordentligt. Så det måste sitta fast i backen.
...
Jag tror du överdriver klimatets faror!
2 meter tjäle blir det knappt söder om polcirkeln, ännu mindre i Skåne.
Och blåsten är inget att bekymra sig om ifall det är riktigt byggt.

Förslag:
Bygg konventionellt, med kantbalk och betongplatta på mark.
100 mm cellplastisolering under plattan, och därunder naturligtvis dränerande grus osv.
Kantelement kan väljas med förhöjd sockel om du vill fuktsäkra väggarna.

Detta sätt att bygga är enkelt och ekonomiskt och ger nog den lägsta kostnaden med bibehållen kvalitet.

Syllar och därmed väggkonstruktionen fixeras i betongplattan med bult eller expanderspik, så ingenting kan blåsa bort.
Om du sedan lägger betongpannor på taket så stannar grejorna kvar även om det stormar.
Jag vet, bor själv strax norr om Hallandsåsen i vindutsatt läge. Och stall och garage står kvar :)
 
Tackar för svar. jag tänkte att krypgrund, eller i mitt fall mer som en murad ram skulle bli väsentligt billigare än en platta .
Garaget ska inte stå i Skåne. Visst blåsten är inget jag oroar mig för i fösta hand.
 
Om jag skulle bygga med plintar istället. Finns det något sätt att stänga ute markfukt?, eller är det inget man behöver bry sig om. Jag tänkte någon slags duk/plast eller liknande.
 
Det är lite svårt att förstå vad du vill bygga.
Ett garage eller en carport. Du tycks sikta någonstans mitt emellan.

Det enklaste är ju att låta bilen stå ute.
Och i Skåne klarar kärran nog vädrets påfrestningar.

Var skall bygget ske?
 
För förvaring av allehanda grejer: båt, skoter, gräsklippare, skottkärra, krattor, spadar, vinter och sommardäck. I Jämtland. Visst en carport med väggar och port kanske bättre beskriver det jag behöver.
 
Kanske off topic, men varför skall du ha grejorna i Jämtland när du bor i Skåne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.