häller på att renovera en liten stuga på gården. den har kökspanna med vanliga vattenradiatorer.
cirkulationspumpen är säkert 40-50 år gammal trefas och tar väldigt stor plats i skåpet under diskbänken, vill byta ut den mot en ny enfaspump då den är besvärlig att byta om den skulle ge upp eller läcka. stugan är liten med tre rum o kök samt 6 radiatorer , hur dimensionerar man pumpen?
finns tydligen pumpar som ställer in sig själv efter belastningen??
 
Jag hade exakt samma problem, fast min pump hade stannat, annars var det en stuga med kökspanna och 6 radiatorer och en pump från medeltiden.
Jag tog måtten mellan flänsarna, och mätte hålbilden, sen for jag till närmaste VVS firma, där fick jag en passande pump, fast den utvändigt bara var hälften så stor och enfas med 3 hastigheter.

"Ha pumpen på läge 2, när du inte har värmen på sommartid kan du ha den på 1an, läge 3 kommer du aldrig behöva använda"

Det var en Danfoss pump och kostade strax över 2000:-
 
det finns ju en massa danforspumpar att välja på??
 
Bor tyvärr inte i stugan längre så jag kan kolla vad pumpen heter.
 
det finns ju nya nu som anpassar sig själv enligt danfors sida??
 
Krilleman
Som du beskriver behöver du bara en vanlig villa-pump. Enklast möjliga.

Men du måste veta avståndet på flänsarna.

Lägg upp en bild på pumpen så får du mer korrekt svar.

Och danfoss har väl inget betydande sortiment på pumpar längre... ;)

Köp en lågenergipump som elektroniskt reglerar varvtalet! Men det beror ju lite mer på hur installationen ser ut.
 
Här är en som reglerar hastigheten beroende på mottrycket (ju mer ventilerna på elementen stänger ju lägre hastighet håller pumpen)
http://se.grundfos.com/products/find-product/new-alpha2.html
 
Krilleman
Demmpa skrev:
Här är en som reglerar hastigheten beroende på mottrycket (ju mer ventilerna på elementen stänger ju lägre hastighet håller pumpen)
[länk]
Enda problemet är ju att TS har en flänsad pump och vi vet inte om flänsen är rund eller oval. Samt byggmåttet.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.