vet ej om hamnade rätt var koalde på huset vi ska köppa i går bara uttvändigt såg huset trap in behövdes renoveras men då fråga ksa man gjöra i samma still eller ska vi gjöra den i annan still? huset är från nån gång mellan ca 18.50-1900 vet ej exakt år

mit förslag lutar mot man gjöra trap med stacket och tack så man sita uttna för dören väldigt vanlig på äldre hus vad tror ni komer inte håg vad heter

tack sam för svar bild förslag på hur man kan gjöra kan
 
sagatess skrev:
mit förslag lutar mot man gjöra trap med stacket och tack så man sita uttna för dören väldigt vanlig på äldre hus vad tror ni komer inte håg vad heter
'
::) Menar du en öppen veranda eller förstukvist.? ???

Hade jag varit som du, skulle jag titta på andra gårdar hur de har löst entréfrågan. Jag menar, köper du en sådan gammal gård, så bör du bevara den gamla stilen. ;)
 
så fins två hus på gården en sedan 1950 talet ås en sedna nån gång miten av 1800 talet vill bevara trapen alt så mycket som möjligt så därför vi okså frågar lite vad nadra tycker är bra vi fudnera förstukvist i så fall med mycket snickar glädje osm var vanligt på 1800 talet
 
sagatess skrev:
i så fall med mycket snickar glädje osm var vanligt på 1800 talet
Var det vanligt med mycket snickarglädje på Västerbottensgårdar? ???

Som sagt, kolla hur andra gårdar ser ut. Titta också i boken Sveriges bebyggelse, för att få tips och idéer. Brukar finnas på de flesta bibliotek. ;)
 
okej det ska jag gjöra . har set nån gård som är västenbottens gård med förstukvist med mycket nsickar glädej men vet faktis inte ksa på biblotekt nån dag
 
Immobil har så rätt - Västerbottensgårdarna hade från början ytterligt sparsmakad stil med enkel farstukvist som den som sagatess har. Vid förra sekelskiftet och under 1900-talet blev det vanligt att dessa gårdar kompletteradess med snickarglädje. Det ser ut som om sagatess funnit ett hus som är i ursprungligt skick och då vore det verkligen synd att inte behålla det intakta utseendet. Mitt råd är att byta ut trädäcket med ett nytt precis likadant som befintligt.

Och är du osäker kontakta museet i din trakt och få hänvisning till de som kan allt om dessa gamla gårdar.

Om du söker på avancerat goggle "västerbottenshus" "farstukvist" så finner du mängder av bilder av både 'moderniserade' och intakta hus.
 
vi komer renovera det huset i gammal stil före aldrig renoverat sedan det bygdes

vi komer hyra utt det udner sommarn då är min önskan nog om kunde få tag i gammla möbler elelr byg några som på miner om som dom hade för. letar nu se hurek unde se utt gammalt till backa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.