Hej!
Jag håller precis på att förbereda en tilläggsisolering utifrån. Inne har jag redan renoverat/tapetserat men hade då ingen tanke på att sätta upp ångspärr. Isoleringen blir blygsam, bara 70+45mm mineralull. Utöver det har jag, inifrån sett, Gips,12.5mm treetex, 50mm stående plankvägg.

Nu till frågan: Kan jag sätta plasten utifrån? Jag har ju tillgång till hela väggen när fasadbrädorna är borta. Alltså ångspärr, regla upp, isolera, windy, spikläkt och till sist fasadbrädor.

Tacksam för svar.
 
Mikael_L
Nej.
Absolut ingen ångspärr i närheten av utsidan på väggen.

Ångspärr måste sitta på insidan, eller nära insidan av väggen.

Nöj dig med vindduk, den hindrar vind och drag från att försämra isoleringsförmågan. Och ger en litet fuktbromsande effekt, som inte är större än att konstruktionen kan hantera fukten.
 
Mikael_L
Eller vänta lite nu.

Jag kanske missförstod, menar du att väggen skulle se ut såhär utifrån och in?
* Panel
* Spikläkt
* Windy
* 45+70mm regel + isolering
* diffusionstät plast - ångspärren
* 50mm plankvägg
* treetex
*gips

Ja då borde det funka, då du får betydligt mer än 2/3 av isoleringsvärdet i väggen på utsidan av plasten.
 
Hej Mikael!

Jag förstår vad du säger men ändå inte riktigt. Min vägg ser ut så här när jag har tagit bort fasadbrädorna: 55mm luftspalt, svart tunn papp, 50mm stående plank, 12,5mm treetex, 6,5mm gips, tapet.
Om jag gjorde som jag funderar på skulle det se ut så här: 25mm fasadbrädor 45mm mineralull, 70mm mineralull, ångspärr, 50mm stående plank, 12,5mm treetex, 6,5mm gips, tapet.
Menar du att ångspärren hamnar för långt ut i väggen?
 
Redigerat:
Hoppsan, du var snabbare än jag:)

Tack för svaret.

Tycker du att jag bör ta bort den svarta pappen som sitter som vindskydd mot plankväggen eller ska den sitta kvar och plasten på den? Känns inte helt rätt.
 
Mikael_L
Det gör ingen skillnad om du tar bort pappen eller ej.
Fuktmässigt så har den på ett ungefär samma egenskaper som 2"-planket den sitter mot, och som vindskydd har den inte heller någon betydelse då det sitter plast mot, som ger 100% vindskydd.

Så jag skulle helt enkelt låta pappen sitta = ett arbetsmoment mindre. ;)
 
Gött! Då gör jag så.

Tack Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.