Lagar / putsar en gammal skorsten byggd med natursten och kalkbruk. Den är putsad utvändigt med cementbaserat bruk som spruckit sönder. Det har bedömt hållit så där 25-30 år men det är nu dags att åtgärdas. Eftersom jag helst inte vill knacka av även de fräscha delarna av putsen undrar jag vilket bruk som blir bäst att använda? Jag är lite rädd att stå där med en hög sten och sand om jag inte är försiktig. Kalkbruk borde bli bäst för själva skorstenen men hur fungerar det med den cementputs som är kvar?
För den som undrar har det dragits nytt karminrör inuti rökkanalen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer inte bli bra om du skarvar en starkt cementhaltig puts med kalkputs. Normalt ska man använda en puts som liknar den befintliga. Dock ser det ut som att den puts som har använts har varit för stark för underlaget. Ser ut som att hela skorstenen har smulats sönder. Finns det över huvudtaget något fast att fästa putsen på?

Hur som helst tror jag du måste knacka bort all puts om det ska bli bra. Hoppas du får råd av någon fackman!
 
Redigerat:
Ingen fackman men i valet mellan att göra samma fel som tidigare och lägga på en för stark puts igen eller få en tveksam skarv mot den cementputs som du behåller skulle jag gå på det senare. Alltså gör som sommartorparn säger och ta bort den befintliga putsen heltdär det är skadat och så lägger du på kalkputs.

Tänk på att använda skydd när du blandar kallputsen. Inte alls hälsosamt att andas in det dammet.
 
Tack Macarus, för ditt inlägg. Jag kan dock förstå att TS tvekar inför att knacka bort den befintliga putsen. Hård cementputs är inte så lätt att knacka ned, och om själva skorstenen är skör så vet man inte var det slutar...... Som glad amatör inom putslagningsbranschen hade jag överlåtit detta åt en fackman.

Alternativet skulle vara att göra en fusklagning, medveten om att den måste förnyas lite då och då. I så fall hade jag använt ett hårt hydrauliskt kalkbruk. Dock kommer det med säkerhet bli en spricka i anslutning till cementputsen och så fortsätter det fukta in regn bakom putsen och fortsätter laka ur skorstenens murbruk...... Njaa.... och hur kul är det att ständigt behöva krypa upp på taket för att göra putslagningar?
 
Att ta in en fackman är ett gott råd som jag gärna skriver under på också.

Dilemmat är väl bara att få tag på rätt fackman. Som byggnadsvårdare är det ju rätt vanligt att man träffar på branschfolk som inte alls kan äldre konstruktioner utan rekommenderar samma standardutförande oavsett befintlig konstruktion. Så rådet till TS blir att leta efter någon som verkligen kan äldre skorstenar och helst gillar dem också :).
 
M
Macarus skrev:
Så rådet till TS blir att leta efter någon som verkligen kan äldre skorstenar och helst gillar dem också :).
Instämmer.

Jag har renoverat bra många skorstenar i mina dar men aldrig sett någon i det skicket som på bilden. Så kan gamla betongtrappor se ut inuti och de är då inte kul att försöka laga så det blir bra.

Personligen skulle jag rekommendera att låta riva den och bygga upp en ny, men då har jag ju inte varit uppe på taket och känt på den med labbarna ens, så jag hoppas du får tag på någon med erfarenhet om just detta som kan ge dig bra råd.
 
Hej! vilken av finjas hydrauliska kalkbruk, passar för att laga/smeta i fogarna utvändigt på en gammal skorsten. Det finns tre art nr Artikelnr: om man trycker på "produktblad"
5548305 5548705 5548105

[länk]
Utan att vara någon fackman kan jag tänka mig att bruk nr. 5548105 borde kunna användas, p.g.a. att de andra två är samma bruk med bara olika mängd vatten, och de har dessutom större kornstorlek på sanden, 0-3 mm....5548105 har bara 0-1 mm., så den borde vara bättre lämpad att foga in mellan stenarna?

Bruket med den större kornstorleken utblandat med den mindre mängden vatten, 5 L. per säck kanske kan vara lämpligt att bygga ut TS skadade skorsten med eftersom den är den enda varianten märkt för "utstockning", om inte en fackman anlitas, förstås?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.