Jag tog hem en försäljare, och han erbjuder mig att ev. bli testanläggning i 1 år, med avdrag för mitt besvär
offert enligt följande: bifogad bild offertsol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


underliggande parametrar är att jag har en tekniktank med 2 solslingor, (men vet inte om han tänker han vill ha jämförbara parametrar då dom planerar sätta ut ett par testanläggningar i landet. och därför har en fet och dyr tank med)
jag har även själv dragit 14m dubbel rostfrisolkulvert och 25m till känns mycket (fast det kan ju inte ni veta då ni inte sett huset),
"offer innehåller ett komplett solvärmesystem och det behövs ingen annan värmekälla, men man kan koppla till valfri värmekälla att använda som komplement vintertid om så önskas."
Jag planerar att köpa en Prity och komplettera med för spets....

tankar?
 
Bor du i ett låg/noll energihus ? Var ligger huset? Att du ska kunna hålla varmt i det huset om du inte svarar Ja på första frågan eller Mallorca på fråga 2 har jag svårt att tro.=)

Har du en tank med solslingor redan så är det väl bara att köpa paneler/pump/styr separat och klättra upp på taket och montera. Men är du ute efter billigt varmvatten vår/sommar/höst så kanske du ska göra det med vp istället, då kan du ju dessutom värma huset på vintern.
 
Jag har en LVVP, ecozon 1000 kopplad mot en DIOM 2k, skitpanna och shuntar ut max 60g, räcker inte långt, den har 13Kw+6Kw elpatroner (verkar funka sådär), huset är på ca 200kvm, med sommarstugestandard på isoleringen(4,5cm) (håller på att tilläggsisolera, men det tar sin tid med alla felen man finner på vägen)
huset ligger i Västra götaland, mellan GBG och Alingsås, högt läge och det blåser mycket., men även mkt sol utan skuggning

Är ute efter ett "hållbart" system, kan få kosta en del sålänge det fungerar...
 
Köp en NIBE 1226-8 eller 1245-8 och borra 150-200 meter aktivt så har du ett system som fungerar för 100-150 tusen rotat. Jag har en 1226-8 för ett hus från 1974 på 160-170 kvm uppvärmd area plus halvuppvärmt garage och det fungerar jättebra. Glöm solvärme med dina förutsättningar. Pellets eller bv är det som gäller. Bv klart bäst I längden men pellets kanske är bra I äldre hus. Tyvärr bara att konstatera att solvärme är ett skämt I Sverige speciellt på gamla stora hus. Bara det att du har 13+6kW elpatroner installerat sager ju en del om vad du behöver.
 
Anders_Nilsson skrev:
Köp en NIBE 1226-8 eller 1245-8 och borra 150-200 meter aktivt så har du ett system som fungerar för 100-150 tusen rotat. Jag har en 1226-8 för ett hus från 1974 på 160-170 kvm uppvärmd area plus halvuppvärmt garage och det fungerar jättebra. Glöm solvärme med dina förutsättningar. Pellets eller bv är det som gäller. Bv klart bäst I längden men pellets kanske är bra I äldre hus. Tyvärr bara att konstatera att solvärme är ett skämt I Sverige speciellt på gamla stora hus. Bara det att du har 13+6kW elpatroner installerat sager ju en del om vad du behöver.
Bor på vattentäkt område, grundvattenskydd. Högst tveksamt om kommunen skulle tillåta mig borra...
 
Låter som att du har 2 vägar att gå. Du kan satsa på pellets. Brännare och hyfsad panna bör inte kosta mycket på Blocket. Pellets ger ju vilken framledning som helst. Dock är inte pellets gratis.

Eller så köp en bra LVVP som löser problemet. Nackdelenmed LVVP är att vid extrema minusgrader ger de lite effekt och låg COP. Löses lättmed kaminer de få dagar det gäller. Men kaminer kostar också och reser du bort blir det jobbigt. Du får nog titta på att byta radiatorerna om inte 60 grader räcker. När jag installerade bv bytte jag 6 radiatorer, från typ 30 cm höga enkelpanel till 60 cm med dubbelpanel. Gjorde enormt mycket, låg framledning och ändå varmt.

Sätt dig och räkna på vad som krävs i effekt vid DUT och vilken LVVP som matchar detta förutom kanske de 20-30 kallaste dagarna. Går ju även att köra med 2 LVVP och den ena går bara när det är svinkallt. Tror det finns ett märke som har dubbla kompressorer just av detta skäl. Blir ju inte billigt direkt.

Täta och tilläggsisolera är ju givna aktiviteter i din situation. En nyare elpanna får du billigt på Blocket och är väl en bra investering. Eller en bra tekniktank beg på Blocket. Undrar om inte du borde ha en separat el vvb för vv kostar ändå inte mycket på årsbasis, ta vv från tekniktanken kanske 40-50 grader eller vad LVVP ger och sätt en el vvb i serie för att toppa upp. Så kan du mata radiatorerna via tekniktanken med kanske 40-50 grader framledning om dom bara är stora nog. Kotly.com har billiga konvektorer och skickar till Sverige om du inte har ärende till Polen. Men jag tror absolut du bör sänka din framledning mha större radiatorer.
 
Vill helst inte syssla med pellets, det blir ett satans kånkande upp och nedför en smal trappa., alt. göra hål i väggen och köra bulk... men frågan gäller om den givna offerten är prisvärd?.

täta och isolera det pågår för fullt i sommar., en separat VV har jag redan, faktum är att jag har 2 eftersom jag bara har kallvatten till andra sidan huset... (den ena har mantel, är det vettigt att nyttja den på ngt sätt? )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.