Hej köpte ett parhus byggt 73 med betong platta nu i vintras och upptäckte efter ett tag att det luktar "sommarstuga" ifrån källaren.
Gör det billigaste och självklara först och tar bort ryamattan ifrån golvet i gillestugan.
Det gjorde faktisk susen men efter ett par veckor (ca två veckor sedan) kom lukten igen dock inte lika kraftig.
Jag gjorde då den näst billigaste, tog bort plastmattan i det lilla förrådet men utan resultat :mad:
Tänkte nu ge mig på trägolvet i gillestugan och ser nu när jag kollar lite att det ligger typ som en täckplast å vad jag kan se direkt på betong plattan.
Så vad tror ni kan detta vara orsaken till lukten?
 
Ja, det låter troligt att lukten kommer från det (uppreglade?) trägolvet i din källare. Oavsett plast eller ej, kan det börja lukta.

Eftersom det är en riskkonstruktion brukar den allmänna rekomendationen vara att ersätta detta med en annan, mer fuktbeständig variant. I synnerhet om man upplever problem med lukt som indikerar mikrobiell påväxt.
 
+1 på det. Sommarstugelukt = fukt. Lika bra att göra om och göra rätt (tyvärr?)
 
eviljava skrev:
Ja, det låter troligt att lukten kommer från det (uppreglade?) trägolvet i din källare. Oavsett plast eller ej, kan det börja lukta.

Eftersom det är en riskkonstruktion brukar den allmänna rekomendationen vara att ersätta detta med en annan, mer fuktbeständig variant. I synnerhet om man upplever problem med lukt som indikerar mikrobiell påväxt.
Det är inte uppreglat utan ligger plast direkt på betongen och sedan ligger trägolvet på plasten.
 
Ok, orsaken till lukten är dock densamma.
 
Det är inte golvlisterna som luktar ? Tryck nosen mot dem och sniffa.
De brukar vara monterade direkt mot betongen och möglar med tiden då det är fuktigt bakom dem.
Om plasten är hel så bör golvet vara friskt.
 
Inga ingjutna träreglar i betonggolvet? Ganska vanlig riskkonstruktion på -70talshus, nämligen.
 
Ta bort golvsocklarna och öka ventilationen genom att ställa fönstren på glänt. Försvinner inte lukten på en månad så riv golvet och lägg in Nivell eller regla upp ett nytt själv. Se till att allt trä är fuktisolerat från bottenplattan, t ex genom syllpapp under. Kolla även dränaget, är plattan inte torr så får du dränera om annars hjälper ingen golvkonstruktion i världen.

Ingjutna reglar måste bara bort. Sedan lägg det nya golvet utan isolering. Du får ta att golven blir kalla på vintern, använd tofflor, men du måste set till att luften cirkulerar fritt så fukt från bottenplattan kan föras bort.
 
Tack för svaren!
Vi drog upp värmen stängde fönstret och har avfuktare på 40% dygnet runt och nu 2 dygn senare är doften borta.
Vad tror ni, ska jag ge mig på golvet direkt ändå?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Nej men försök hitta något ställe där du kan kolla fukthalten i bottenplattan typ tvättstuga eller garage eller pannrum. Är dränaget aldrig omgjort är dina luktproblem ett tecken på att dränaget måste göras om inom överskådlig tid. Men du kan troligen låta golven vara om det inte passar att åtgärda dom just nu. Som nybliven husägare har du säkert mycket annat att göra.

Men i mitt tycke är det aldrig fel att riva ut gamla källare från 70-talet för i 99% av fallen är det riskkonstruktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.