Kanske idiotisk fråga men är det jord eller lera på fotona nedan? Lilla ljusa klumpen på sista fotot är definitivt lera men på de 2 första?
Om det är lera så slänger jag det o ersätter med köpt matjord.

jag håller på att återställa gräsmattan efter tillbygge samt stödmursbygge.
Marken var stenhård så fick handgräva innan körde med jordfräs.
Hyrde tyvärr för klen jordfräs, skulle hyrt en sån där husqvarna med aggregatet där bak. Fast kanske inte ens den orkat riva upp marken.

Då jag har sluttande tomt så har jag köpt 10 ton matjord jag skall fylla på med.

20150607_114213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150607_114205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150607_114430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser inga foto.
 
Det ser ut som fyllnadsmassor, skulle kört bort det och tagit hem anläggningsjord om jag skulle göra gräsmatta.
 
Röstar på att det är lera.
 
Ser ut som lerjord. Sista bilden, den något ljusare klumpen, är nog alven.

Sådan jord har vi också. Gräsmattan blir aldrig gul/brun. Inte ens efter två månaders högsommarvärme & torka. Den bara slutar växa, så man slipper klippa den - perfekt!
Marken är mjuk och svampig (gungfly) under vinterhalvåret, och blir betonghård under sommaren.
Om den är dränerad, t ex såsom om man bor i en sluttning, så är det en bra jord. Kraftig, näringsrik och fukthållande. Kan förbättras med sand/grus och torv/barkmull/kompost.
 
Mikael_L
Jag har samma erfarenhet som Oldboy, på de ställen vi har sådan där grov fyllnadsjord med ganska mycket lera klarar gräsmattan sommartorka.

Men det är säkert bra att ha ett ytskikt på 5-15 cm av bättre och lite mer lucker jord.

Och ren 100% lera tror jag också är dåligt, då det inte dränerar bort det minsta, blir nog alltför fuktigt efter en tid med ihållande regn.


Jag är ju ingen expert, utan detta speglar bara min egna upptäckter och tankar.
 
Om du kan rulla en smal "korv" i handen när jorden är blöt så är det lera. Ju smalare korv ju finare lerkorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.