Har idag en mark som är uppdelad på två, där den ena är marken där huset står och den andre är skogsmark en bit bort.
Nu ska vi sälja och intressenten vill inte ha med skogsmarken.

Skogsmarken är på en "del 2" av fastighetsbeteckningen, alltså huset ligger på 2:24 1 och skogen på 2:24 2. Har det någon betydelse?
Eller behöver man kanske inte stycka av egentligen då, eftersom det redan är en egen del? Hur gör man då vid försäljningen?

Hur gör man annars för att stycka av? Är det lantmäteriet som sköter det hela?
Vad brukar det kosta och hur långt tid tar det?
Kan man få avslag på avstyckningar?


Och till sist om någon orkar läsa mer: Fastigheten är nu en lantbruksfastighet, där skogsmarken är 3ha och där huset står är det 2ha.
Kommer det fortfarande kunna säljas som lantbruksfastighet om man tar bort skogen? Hur stor mark måste man ha för att det ska vara lantbruk? Eller har det att göra med vilken typ av mark? (i det här fallet 2ha åkermark)
 
Allt sånt där som har med fastighetsgränser och fastighetsbildning att göra hanteras ju av Lantmäteriet.
Du kan få den mesta informationen om din fastighet/dina fastigheter via deras sajt:
https://m07-mg-local.idp.funktionstjanster.se/samlv2/idp/sign_in/214

Där loggar du in med vanligt bank-ID, och har tillgång till alla uppgifter.
Även om det inte är svar på alla dina frågor, är det i alla fall en början :)

Mitt intryck av Lantmäteriet är annars att de tillhandahåller en mycket dyr "service".
Att till exempel slå ihop två små tomter (fastigheter) till en kan kosta 30.000 kr.
Alltså en ren skrivbordsprodukt, som rimligen borde kunna göras på ca 15 minuter.
 
Dom är dyra, men jag har upfattat att de faktiskt gör lite mer i ett sådant ärende än vad som kanske är uppenbart. Ofta kan det finnas servitutsliknande villkor i gamla avstyckningshandlingar. Antag att dina två tomter ursprungligen hör till ett större skifte som i sin tur delades upp för typ 200 år sedan. VId den uppdelningen bestämdes det kanske att de som har den ena fastigheten har rätt att ta väg över den andra, låta kreatur beta där osv.

Sedan har de här skiften delats upp typ 5ggr till sedan dess.

Då behöver handläggaren gå igenom handlingar från de här ärendena, ibland måste de rota fram dokument som arkiverats för 300 år sedan. Eftersom en del av de rättigheter som då bestämdes, ex. att fastighet 1 får låta kreatur beta på fastighet 2, strikt formellt gäller idag också, och bör skrivas in vid de regleringar av fastigheten som görs även idag. Eller i ett dokument fastslå att den där betesrätten gäller inte på den nya avstyckade villatomten.
 
kurre_kul skrev:
Och till sist om någon orkar läsa mer: Fastigheten är nu en lantbruksfastighet, där skogsmarken är 3ha och där huset står är det 2ha.
Kommer det fortfarande kunna säljas som lantbruksfastighet om man tar bort skogen? Hur stor mark måste man ha för att det ska vara lantbruk? Eller har det att göra med vilken typ av mark? (i det här fallet 2ha åkermark)
Risken finns ju när förutsättningarna för att vara jordbruksfastighet försvinner.
 
Kontakta en fastighetsjurist innan ni gör något, det finns stora fördelar att behålla er del som jordbruksfast tex.
 
Tack för era svar. Ska höra med lantmäteriet får se vad de säger.
Är det skifte det heter när marken är uppdelad som i mitt fall 2:24 1 & 2:24 2?

Är det fortfarande avstyckning man ska ansöka om även om det är ett skifte som ska loss från det andra?

Ang. att anlita jurist och risken att det inte kommer vara latbruksfastighet är mindre viktigt för oss nu känner jag, då det i så fall är köparna som vill att vi ska stycka tomten vid försäljning.
Anser att det är upp till dem om de riskerar att förlora rättigheterna som gårdsverksamhet (jag informerar såklart i så fall om läget innan jag styckar)
Avstyckningen sskulle inte ske förrän efter de skriver köpekontraktet.
 
Det verkar inte vara avstyckat och det måsta göras innan försäljning så att ny fastighetsbeteckning kan skapas, denna skall stå i köpebrev och kontrakt. Det jag menar är att det kan vara fördel för er med att behålla "lantbruksfastigheten", kolla detta med jurist, värt varje krona inför en ev försäljning så ni inte missar något.
 
Du får skriva ett kontrakt på del av fastigheten. Nu är det två skiften och om jag förestår det rätt ska köparen köpa ett av skiftena. Markera väl i en kartbilaga till kontraktet vilket av skiftena som ingår i köpet och villkora med att avstyckningen måste vinna laga kraft, annars skall köpet återgå. Bör inte vara några problem att få den avstyckad då det är två skiften och inga fastighetsgränser som ska ändras.

Sedan skickar du in en ansökan om avstyckning (finns på LM:s hemsida) och bifogar kontraktet som underlag. Finns det pantbrev så se till att de bara ligger i en av fastigheterna efter avstyckningen.
 
Ungefär så jag tänkte, t040288.

Får se hur det blir, det lutar åt att försöka sälja alltihopa ändå, så får köparna stycka av, för att hålla själva affären enkel och snabb.
 
kurre_kul skrev:
Och till sist om någon orkar läsa mer: Fastigheten är nu en lantbruksfastighet, där skogsmarken är 3ha och där huset står är det 2ha.
Kommer det fortfarande kunna säljas som lantbruksfastighet om man tar bort skogen? Hur stor mark måste man ha för att det ska vara lantbruk? Eller har det att göra med vilken typ av mark? (i det här fallet 2ha åkermark)
Jag tror gränsen går vid just 2 ha, och att typen av marken spelar noll roll. Har nämligen nyligen haft en irriterad konversation med Skatteverket om detta efter att de tvingade mig att fylla i en helt obegriplig lantbruksdeklaration bara för att staten bestämt att man inte bara kan kalla alla 4 hektar sin trädgård :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.