Vi köpte nytt hus förra året och det börjar bli dags att tänka på trädgård och gräsmatta. Just nu är det bara 500 kvm lerjord som är fullt med stenar och ogräs och det är dessutom ganska ojämnt.
Vad har ni för tips i arbetsprocessen till oss? Vad bör vi göra för underarbete och i vilken ordning? När i tiden?

Vi har pratat om att börja med att fräsa och luckra upp fylljorden med en jordfräs för att ta bort ogräs och sten, sedan jämna ut fyllmassorna och välta (välta eller padda?). Hur går man tillväga efter detta? Hur mycket matjord 15-20cm? Välta igen? Gödsla?

Hur fick ni den perfekta gräsmattan från grunden?
 
Jag skulle satsa på minst 5cm jord om man har lera under. Mer vid dränerande grus.
Rensat från det grova och sprayat på roundup. Jämnat till och rullat ut färdig gräsmatta. Så bekvämt är det att direkt få grönt. Lite dyrare men vid några hundra kvm bör det inte spela roll.
 
M
  • Gilla
E.D och 1 till
  • Laddar…
T
För några år sedan så bestämde min dåvarande sambo att vår lilla gräsmatta(radhustomt) inte var så fin, ojämn och med lite inslag av maskrosor etc så efter att ha diskuterat behovet av att anlägga en ny gräsmatta så började hon gräva upp grässvålen.
Det gick snabbt och lätt, de första 8-10 kvadratmetrarna, sen hade vi ett fult "hål" i gräsmattan och en hög med gammalt gräs. Efter denna insats så fick hon ont i ryggen och "kunde inte gräva mer" så jag förväntades göra klart...
Nä, ja' ä' inte bitter... :p

Sagt och gjort, jag grävde bort resten av gräset(ca 70 kvadrat totalt) och körde till återvinningsstationen i några vändor.

Sen lånade jag en jordfräs och fräste jorden på längden och tvären i två omgångar. Rensade bort rötter, stenar som kröp upp och krattade till hela ytan så den blev så pass plan jag kunde. Jag fick flytta en del jord för att ta bort lite kullar och fylla ut gropar.
För att undvika massor med vattning så bestämde jag mig för att lägga bevattningsslang under gräset så jag placerade ut bärläkt på tvären som slangen sen najjades fast på med sisalgarn ca cc 30 cm. På så vis kunde jag få vattnet dit det skulle direkt, slippa avdunstning och få gräsrötterna att söka sig nedåt mot vattnet och inte uppåt vid vattning.

När det var klart så planerades ny matjord ut, ca 15 cm över hela ytan som krattades till så jämnt som möjligt och vältades flera gånger. Mellan vältningarna så krattade jag ner kullar och planade ut gropar och till slut så var jag "nöjd"(d v s jag orkade inte fortsätta...)

Testade bevattningen och såg att det fungerade bra så några dagar senare så levererades gräsmatta på rulle. Den rullades ut på några timmar av mig och sönerna som var i 10-11 årsåldern och sen var det bara att vattna flitigt och vänta.

Det allra mesta av gräset rotade sig bra men ett par sektioner av gräs, som kom från samma pall, tog sig inte utan gulnade trots bevattning både upppifrån och underifrån. Jag kontaktade leverantören som sa att det kunde hända ibland och att det eventuellt kunde bero på att de rullarna hade torkat för mycket innan jag la ut dem(underförstått att jag hade väntat med att lägga gräset) men till slut så erbjöds jag att hämta nya rullar som skulle motsvara det som inte tog sig.

Den här gången så funkade det bättre och hela gräsmattan var efter ett par veckor precis så grön och fin som sambon ville ha det. Det var den så länge jag bodde kvar och skötte vattning och klippning med jämna mellanrum och jag var helt klart nöjd med bevattningsslangarna som gjorde att jag kunde koppla in trädgårdsslangen och vattna när som helst utan att begränsa vår användning av tomten och mängden vatten som användes till detta var avsevärt lägre än innan. Jag gödslade aldrig gräsmattan men lät gräsklippet ligga kvar om det inte hade gått för lång tid mellan klippningarna så det var för långt och blev stora grässträngar.

Vet inte om det här var "enligt konstens alla regler" men det gav ett bra resultat. Ganska mycket jobb när man gör det för hand, men överkomligt på en liten radhustomt, hade jag en större yta som 500 kvadratmeter så skulle jag nog ha försökt hyra in någon som kunde fräsa gamla jorden och kanske även grovplanerat ut den nya.
På den ytan skulle jag heller inte lägga bevattningsslang, det blir rätt dyrt, utan hoppas på att det funkar utan för mycket bevattning alt. skaffat bättre spridare att köra på natten när inte solen/vinden torkar upp det man sprider.
Jag skulle nog ha satsat på att rulla ut gräs om jag ville ha det klart samma sommar och hade möjlighet att "bevaka" vattningen första veckorna tills rötterna tagit sig,
Välta jorden är väl vad man bör göra men inte padda den, det får inte bli för kompakt så att gräsrötterna inte får syre.

Det blir upp till bevis om något år eller två då jag ska bygga om/till mitt nuvarande hus i höst och just nu håller på att dränera om så halva tomten är en leråker...

Lycka till!
 
  • Gilla
falco15
  • Laddar…
Testarn.

Det hade varit perfekt om man kunde se fotot hur den ser ut idag. Vattna underifrån... Det var nytt.
 
Smart dock.
 
Jag hade lite andra förutsättning men runt 3000 m2 gräsmatta men tillgång till lantbruksmaskiner. Så jag halverade helt enkelt ytan med traktor och plockade sen bort sten manuellt (tyvärr inga bra maskiner för detta). Efter det så sådde jag gräsfrön ned en gammal manuell frösåmaskin a 3.5 m bred direkt på lerjorden. Detta gjorde i höstas (höst är att föredra om man ska så frön) och nu ser den ok ut men fortfarande inte tät. Det jag ångrar är att jag inte vältade efter frösådden. När det regnade flöt fröna ner i de spår som blir efter harvningen så att gräsmattan blev randig innan den sprider sig naturligt och fyller ut ordentligt.

Nu inser jag ju såklart att du kanske inte har tillgång till traktorer etc. men du kanske har grannar som är bönder eller liknande. Tar ju inte många minuter att köra över 500 m2 med sådan utrustning och på så sätt spara massor med timmar med jobb. Är ju bra oavsett om du sår frön eller rullar ut färdig gräsmatta.
 
M
tänk gärna på lutning på gräsmattan också.

Och beroende på hur bråttom du har så skulle jag gjort i ordning under hösten och sen låta jorden sätta sig över vintern, jämna till på våren och sen så/rulla.
 
T
@ Atom

Jag flyttade ifrån det huset för ca fem år sedan och vi är inte på "speaking terms" så jag har inte varit där på några år och vet faktiskt inte hur det ser ut idag men givet vad jag vet om ex:ets ambitioner om hur det "borde" vara kontra hur mycket tid och arbete det får vara värt för det förväntade resultatet så kan jag tänka mig att det inte är riktigt lika bra idag.

Vattna underifrån var något jag fick tips om när man har en liten yta som gärna torkar ut på sommaren. Eftersom jag vattnat rätt mycket åren innan jag gjorde om gräsmattan så tänkte jag att det kunde vara en bra idé att få vattnet på rätt ställe direkt med minskad avdustning pga vind och sol. Då söker sig rötterna ner till fukten och blir längre och kraftigare(enligt det jag läste mig till) och gräsmattan blir mindre känslig för variationer i vädret samt mängden tillfört vatten kan minskas.
En bonus var ju att jag kunde vattna när som helst även när vi var i trädgården.

Det var ju rätt tätt mellan slangarna men jag visste att jag inte skulle gräva ner något annat i trädgården så det var inget problem - jag hade redan gjort en stor rabatt längs ena sidan längs tomten och på andra sidan var en häck mot grannen. Bortre sidan, från huset sett, var också häck mot gatan och närmast huset en altan där jag gjort rabatter/lådor för kryddväxter och lite blommor så vi ville ha "resten" till gräsmatta.

Jordkvaliteten från början var rätt dålig med näringsfattig, rätt kompakt lerjord som inte hade gjorts mycket åt de senaste 20 åren så när jag tog bort den gamla gräsmattan så var det inget vidare under. Därför fräste jag upp det och la på den nya näringsrika jorden. Vi ville även höja nivån litegrann och skillnaden i pris att köpa matjord för allt och inte lite fyllnadsmassor och sen lite mindre matjord var inte så stor - det var snarare dyrare då det skulle kräva två utkörningar och det var dyrare med utkörningen än jorden :)
 
* inte på "speaking terms" *

Så brukar det bli. Och bättre blir det inte om man inte skippar det 10 åriga ansvarsskyddet.

Jag "tänker" (vet inte om det blir av) att utrusta tomten med automatiska sprinklers.
 
T
Nja, det är min fd sambo som bor kvar i huset och det var en trasslig separation, det är inte en försäljning som gått "snett". :)
Huset var i betydligt bättre skick när hon tog över hela än när vi köpte det.
 
Tack för svaren som kommit in. Har läst igenom och funderat lite...

Måste man gräva upp stenar innan man kör jordfräsen? Kan den ta skada av stenar av varierande storlek?
Det lutar åt att rulla ut en gräsmatta, när bör detta göras? Kan man fräsa och lägga på matjord mitt på sommarn för att sedan vänta framåt augusti/september med att rulla ut?
Efter man fräst ska man slänga på matjord 5-10cm direkt över lerjorden för att senare jämna ut och välta?
 
Allt kan göras. Fräsens effekt avgör hur mycket den klarar av. Kör dock inte mot ren sten!!!
Kan göras när som helst på året. Räkna med större vattenförbrukning sommartid.
 
Det ligger grus runt om huset idag. En del av det ska det ligga plattor på men en del ska vara gräsmatta. Kan man slänga fylle och matjord direkt på gruset?
 
150kvadrat skrev:
Det ligger grus runt om huset idag. En del av det ska det ligga plattor på men en del ska vara gräsmatta. Kan man slänga fylle och matjord direkt på gruset?
Beror på vad det är för grus! Är det dränerande, får man lägga på en del matjord och köra med jordfräsen en bit. Är det typ makadam, kommer jorden sjunka rakt igenom med regnet. Är det typ tätt stenmjöl, kommer gräset att ruttna.

Inte enkelt. Det ska vara så pass mycket jord och vara tätt att vatten kan delvis stanna i. Varken för mycket genomsläppning eller för lite är bra. Det bör vara lagom. Gräset ska kunna andas. Samtidigt ha tillräckligt med fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.