Hej!
Vi har just köpt ett gammalt hus med massor av fina gamla tapeter från 50-talet som vi vill bevara. Där finns bl.a. en jättefin gammal papperstapet i ett badrum som vi skulle vilja bevara och skydda mot fukt (man ser att den tagit lite stryk genom åren). I badrummet finns bara ett badkar (ingen dusch) men jag tror inte att det använts så flitigt de senaste åren. Men vi skulle gärna vilja använda det utan att behöva oroa oss för att tapeten förstörs

Finns den någon som har tips/idéer på hur man skulle kunna göra? Kan man t.ex. lacka ovanpå tapeten med klarlack så att den får en vattenavvisande yta? Vad för sorts lack i så fall? Eller kanske kan man klistra över transparent, självhäftande plastfilm ovanpå tapeten? Eller kanske blir det värre om fukt ändå tränger in bakom plasten?

Tacksam för tips!
Mvh /Tobias
 
Hej, och välkommen till forumet...

Det första jag kommer att tänka på är ju en stor glasskiva. Men dess yta begränsas ju självklart av vad som går att få in genom dörren..

En sak som du också måste tänka på är ju hur rummet kommer att fungera fuktmässigt om ni planerar att börja ex. duscha i badkaret.
Är det inte åtgärdat något sedan 50-talet, så kan det nog vara dags kanske...
 
Tack! Mja, badrummet är lite speciellt för tapeten sitter även i taket(!) så det är lite svårt med glasskiva... Jag är också lite rädd för att problemet blir värre om man sätter glas för eftersom eventuell fukt då kanske behålls bakom och förvärrar... Då skulle man väl i så fall även behöva silikon i alla skarvar och bygga som ett tätt "akvarium" :)  Rummet är kaklat upp till ca 120 cm höjd och sedan sitter denna tapet ovanför. Jag tror inte att vi kommer att använda det som dusch för vi har dusch i ett annat badrum i huset.

Badrummet är inte vidgjort sedan 50-talet, men det är VÄLDIGT fint tycker vi, så vi skulle vilja bevara det så gott det går och renovera utan att förstöra golv, väggar och tak...
 
Ja, tänker ni bara använda det som toalettutrymme (utan att bada/duscha) så går det ju enklare. Men finns det en golvbrunn idag, så är det väl tyvärr att betrakta som ett badutrymme, med de regler som finns för detta.

Vad hade ni tänkt renovera för något där inne?
 
Jo, badkaret tänkte vi använda (men ingen dusch - har fått för mig att bad brukar orsaka mindre fukt och ånga än dusch, så därför kanske det blir lite mindre fuktproblem med bara badkar)...

Vi tänkte renovera "så lite som möjligt", men vi måste kolla rör och golvbrunn och liknande ifall något behöver fixas... Vi har inte börjat rota i det ännu.

Besiktningsmannen som vi hade sa att allt enligt riktlinjerna behöver bytas eftersom det är >30 år gammalt, men när han sedan fick se badrummet så sa han "Okej, det kan också hålla i 50 år till och nu förstår jag att ni vill behålla det! Hade det varit jag som hade köpt huset så hade jag kollat allt som går att kolla utan att riva i golv och väggar och bara bytt det som är nödvändigt"...
 
Kanske någon form av "stänkskydd" kan monteras på badkaret som lite skydd åt de mest närliggande väggdelarna. För lite skvätt blir det ju lätt även om man badar.

Problemet uppkommer ju om, eller kanske rättare sagt när, exempelvis golvbrunnen måste åtgärdas. Då finns ju alla dagens regler om fuktspärrar etc. där. En lösning i så fall är ju naturligtvis att låta bli att använda badkaret helt.
 
Jag tror inte att det är något stort problem med stänk eftersom det är kakel såpass högt upp (tror att den går högre än 120 cm som jag först skrev - uppåt 150 cm är det nog). Så det är mest luftfukt som kan vara problem...
Vi hoppas att golvbrunn och sånt är okej ännu så länge - annars om det behöver fixas så tar vi hjälp av folk som kan sådant så att det blir ordentligt gjort. Men vi hoppas ändå att kunna behålla t.ex. tapeten även om vi skulle behöva kakla om eller lägga om golv.
Måste fuktspärrar gå ända upp till taket enligt reglerna? Eller skulle det kunna räcka bakom kaklet (från golvet och 150 cm upp alltså)? ...annars blir det ju krux :/
 
Finns det någon ventilation i rummet? En, gärna fuktstyrd utdragsfläkt råder ju lätt bot på lite luftfukt som du beskriver.

Enligt nya reglerna för fuktspärr i badrum med golvbrunn, så skall det väl tyvärr numera fuktspärras hela vägen upp, och även en bit in på taket t.o.m.

Kanske kan en tapetkonservator hjälpa er med någon lösning?
Annars är det ju att överväga att plocka bort badkaret (golvbrunnen). Om det är det som börjar spöka.  
 
Attans! Jaja - jag antar att de hårdare reglerna är för vårt eget bästa... :)
Men vi får hoppas att det är okej för ett tag så att vi slipper riva i allt på en gång. Sen om det behövs senare så får vi försöka finna ut en lösning. Tapetkonservator låter dyrt. En annan lösning (om vi promt måste ha den där tapeten) är ju också att låta göra nya kopior av den. På www.handtrycktatapeter.se kan de fixa sådant, och eftersom det inte är så stora ytor så blir det kanske billigare...

Där finns ventilation men ingen fläkt, så det är ju en god idé att sätta upp en sådan! ...att ta bort badkaret är nog ingen lösning eftersom gärna vill behålla det. Jag har bott 10 år nu utan badkar, och det är en klar höjdpunkt i vårt nya hus :)
 
Tänk också på att kolla upp vad försäkringsbolaget säger, om nu olyckan skulle vara framme..
 
jag skulle faktiskt nöja mej med att installera en fuktstyrd fläkt i ert fina gamla badrum :). Fungerar badrummet idag så är det för tidigt att riva, tycker jag. Det är så sällan man hör att nya husägare avstår från att riva och vill hellre bevara - trevligt!Vad är det för väggar bakom tapetterna: trä, gips, betong ?
Att lackera tapetter är ingen bra idee :(. Jag skulle leta efter en impregneringsmedel till papper som inte missfärgar papper .... konstmaterial , för blyerstäckningar, foto ? ... no ja, åt det hållet i alla fall.
gaia
 
Japp, jag tror att vi gör så till att börja med (sätter in en fläkt alltså).  Väggarna är av tegel eller betongblock, men jag tror att det är gips eller några andra skivor utanpå som tapeten sitter på. Är inte helt säker. (Edit: Har varit och kollat nu, och tapeterna sitter på puts på tre av väggarna och på gips eller träskivor på en vägg och i taket)

Tack för tipsen om lack. Vi ska försöka hitta någon som kan ämnet så att vi inte förstör dem själva istället. :) Jag är också lite rädd att lack kan sugas upp av tapeten och ge ojämna missfärgningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.