Ska köpa o sätta in frisklufts ventiler fresh 90. Problemet är att de är timmer väggar. Finns väll inga hålsågar o köpa son kan såga så djupt? Är de nån som har gjort nått sånt i sitt hus.

Mvh Anders
 
Vanlig hålsåg, borrmaskin med ork, stämjärn, hammare, svett och en pilsner efteråt.;)
 
  • Gilla
Gladmas
  • Laddar…
Det finns extra långa pro-fit hålsågar. De är värda varenda krona. Fungerar bra i timmerväggar. Sen måste du ha något att driva hålsågen med.
 
  • Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
På gång att göra samma sak... Skulle bara vilja hitta något som är snyggare på insidan än fresh 90...
 
Ok kollade på pro fit lång men kostade ju nästan 1000kr och då ingick inte styr pinne. Kanske de finns o hyra åxå? Men de kanske finns billigare? Eller så får man köra med en vanlig men verkar ju inte helt lätt de heller.
Mvh Anders
 
Det är inte helt lätt, men det går lättare om du har borrmaskin som slutar driva när det hugger. Slagskruvdragare kan funka om du inte har sån. Gjorde två hål i förra huset med vanlig borrmaskin, och jag höll på att slå ihjäl mig när sågen högg fast och borrmaskinen fortsatte i samma hastighet.
 
20150618_094733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har du förlängare och en grym hålborr i timmer. Finns i olika storlekar.
 
Redigerat:
Har gjort 125 mm hål i timmer för ventiler med hålsåg och stämjärn och en vanlig kraftigare borrmaskin. Det är en del pyssel men fullt görbart på ett par timmar. Men tungt att jobba ovanför huvudet som det gärna blir för ventiler. Stor skillnad på hårt kärnvirke och stora kvistar eller att göra det i splinten så ev kan man justera placeringen lite. 90 mm bör vara betydligt enklare än 125 mm.

Viktigt är att hålsågen är vass och gjord för riktigt trä och inte porösa skivor. Som andra skrivit är det stor risk att maskinen hugger så det gäller att ha ett mycket stadigt grepp och stå så att om den hugger till så slår den inte till huvud eller annat. Den proffsigare lösningen är en chuck/maskin som slirar vid hugg.

Håller helt med att lysande vita ventildon är bra fula. Jag köpte bara rör och gjorde en lösning med klöverplåt som målades in i väggfärgen. Själva justeringen sker automatiskt genom en temperaturjusterad insats.
 
Redigerat:
Hålen som ska göras är 105mm. Har ingen borrmaskin med slir Chuck bara en lågpris borrmaskin från biltema....tyvärr. man kanske ska köpa spalt ventiler istället...men då är dom ju inte lika effektiva. Vad kostar den hålsågen som vent montör visade bild på då? Men då får man hugga ur bitar sen För den är ju inte så djup.

Anders
 
Macarus skrev:
Har gjort 125 mm hål i timmer för ventiler med hålsåg och stämjärn och en vanlig kraftigare borrmaskin. Det är en del pyssel men fullt görbart på ett par timmar. Men tungt att jobba ovanför huvudet som det gärna blir för ventiler. Stor skillnad på hårt kärnvirke och stora kvistar eller att göra det i splinten så ev kan man justera placeringen lite. 90 mm bör vara betydligt enklare än 125 mm.

Viktigt är att hålsågen är vass och gjord för riktigt trä och inte porösa skivor. Som andra skrivit är det stor risk att maskinen hugger så det gäller att ha ett mycket stadigt grepp och stå så att om den hugger till så slår den inte till huvud eller annat. Den proffsigare lösningen är en chuck/maskin som slirar vid hugg.

Håller helt med att lysande vita ventildon är bra fula. Jag köpte bara rör och gjorde en lösning med klöverplåt som målades in i väggfärgen. Själva justeringen sker automatiskt genom en temperaturjusterad insats.
Intressant! Har du en länk till den där insatsen? Är den för vanligt tilluft med självdrag?
 
@abel48
Personligen tycker jag spaltventiler i fönster är en nödlösning. Man sabbar fönstren och skapar risk för kondens mellan dem. Dessutom fult.

Jag körde med en julamaskin så några otroliga grejer behövs inte. Lägg pengarna på hålsågen först och främst. Tänk på att du vill ha en som inte har någon utkragande kant upptill eftersom den då inte går att köra djupare ner i hålet. Den som ventmontör visar ser bra ut.

@osiris
Insatsen kommer från velcoventilen. De har en variant som kan sättas i 125 mm rör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.