Drömmarn, det är väntat att det nyrullade gräset ser bra ut i början. Även med eländigt underlag kan det se fint ut första säsongen. Problemen brukar börja året efter, eller om man har extrema väder. Men precis som du säger så växlar behoven stort. En "green" är en biologisk extrem och inte en biotop i balans, med behov av ständig skötsel. En gräsmatta med lite mossa, klöver och ogräs har ett helt annat skötselbehov och nöjer sig med lite klippning och en till två gödslingar per år. Självklart skall man anpassa efter sina behov. Jag själv drivs av själva projektet att få till det minst lika mycket som det faktiska resultatet ..
 
  • Gilla
Drömmarn
  • Laddar…
Som jag skrev i mitt första inlägg så är jag ute efter en perfekt gräsmatta. Det är därför jag försöker få bort alla större stenar som annars hindrar rotbildningen om stenen ligger nära ytan. Lägger också på ett jordlager på ca 20cm för att gräset ska få ordentligt med jord att rota sig i. Sedan är det bra då jag höjer tomten också.

Nu har växterna på tomten börjat vissna från Roundupen :) Lupinerna var ganska sega, men även dom börjar vissna nu.
Kändes ganska makabert att gå och spruta på Roundup bland fjärilar och bin :( Men håller redan på att odla Luktärtor och någon annan poppis fjärilsblomma för att kompensera det..
 
  • Gilla
Drömmarn
  • Laddar…
elpaco skrev:
Drömmarn, det är väntat att det nyrullade gräset ser bra ut i början. Även med eländigt underlag kan det se fint ut första säsongen. Problemen brukar börja året efter, eller om man har extrema väder. Men precis som du säger så växlar behoven stort. En "green" är en biologisk extrem och inte en biotop i balans, med behov av ständig skötsel. En gräsmatta med lite mossa, klöver och ogräs har ett helt annat skötselbehov och nöjer sig med lite klippning och en till två gödslingar per år. Självklart skall man anpassa efter sina behov. Jag själv drivs av själva projektet att få till det minst lika mycket som det faktiska resultatet ..
Eländigt underlag skulle jag inte kalla det, men det är def inte gjort efter konstens alla regler. ;) Utrullningen var absolut inte planerad att ske, men när en kompis ringde och erbjöd ca 50 kvm gratis (de hade beställt för mycket) var det bara att köra. (y)

Vi får se hur det ser ut nästa säsong och om ev åtgärder behöver vidtas då.
 
Östlund skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg så är jag ute efter en perfekt gräsmatta. Det är därför jag försöker få bort alla större stenar som annars hindrar rotbildningen om stenen ligger nära ytan. Lägger också på ett jordlager på ca 20cm för att gräset ska få ordentligt med jord att rota sig i. Sedan är det bra då jag höjer tomten också.

Nu har växterna på tomten börjat vissna från Roundupen :) Lupinerna var ganska sega, men även dom börjar vissna nu.
Kändes ganska makabert att gå och spruta på Roundup bland fjärilar och bin :( Men håller redan på att odla Luktärtor och någon annan poppis fjärilsblomma för att kompensera det..
Ser fram emot att få ta del av resultatet sedan! (y)

I min värld är "den perfekta gräsmattan" inte värt det jobb den faktiskt kräver. Det går liksom inte att förhindra att ogräs som tex maskrosor tar sig in i gräsmattan. Är inte alla i närområdet lika petiga, eller om man har som vi en blommande, vildvuxen maskrosäng som närmaste "granne", är det inte värt jobbet. Anser jag... Jag lägger mycket hellre den tiden på det "perfekta trädgårdslandet". :p :rolleyes:
 
Drömmarn skrev:
Eländigt underlag skulle jag inte kalla det, men det är def inte gjort efter konstens alla regler. ;) .
Det var tänkt som ett exempel, inte en pik till din jord! Jag kan ju omöjligt känna till dess kvalitet.

Sedan vet jag att det är många som vill ha klöver och maskrosor i gräsmattan! :D
 
elpaco skrev:
Det var tänkt som ett exempel, inte en pik till din jord! Jag kan ju omöjligt känna till dess kvalitet.

Sedan vet jag att det är många som vill ha klöver och maskrosor i gräsmattan! :D
Ingen fara på taket! 😉

Vi är dom som mer än gärna har klöver och maskrosor i gräsmattan, vilket påminner mig om att vi måste köpa klöverfrön... Dåligt med naturlig vitklöver här.
 
Jag fick reda på att jag kan hyra maskiner förmånligt via jobbet. Billigast blir det om jag hämtar den själv.
Tar jag hemkörning så äter nog den kostnaden upp det jag sparar, och då kan jag lika gärna hyra från en firma som ligger närmare och ta hemkörning från dom.

En Bobcat s70 får man lätt och lagligt upp på en släpkärra. Väger runt 500kg.
S70_Skid_Steer_Loader-81163-hr_1200x803_s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är den maskinen för liten? Tänkta isf hyra den i 3-4 dagar tänkte jag.

Nästa steg var en Bobcat s130 och då är vi uppe över 2000kg.
 
Om det var 50 kbm du skulle ha ut så har du gissningsvis lite drygt 5 minuter per skopa till förfogande om du kör 10 timmar per dag i tre dagar. Hyr du 4 dagar så går det säkert bra.
 
Snarare 100 kubik :)
Men jordhögarna är utspridda över hela ytan. Och 5 minuter per skopa tar det aldrig då den längsta sträckan kommer att vara max 15-20 meter. Så säkerligen 2,5 skopor per minut skulle jag gissa på.
 
Ett snitt på 24 sekunder per skopa, då får du nog ta med dig matsäcken i maskinen, kissa i flaska och be någon springa efter hälla i diesel.... ;)
 
Jag råkade vända på siffrorna :)
Skulle vara ett skoplass per 2.5 min, och ingenting annat.

Och hyr jag den lastaren som jag tänkte från början så tar den skopan 700 liter.
Bobcaten skippar jag nog, då det verkade stå fel på hemsidan. Den väger inte 500kg, utan nästan 1300kg.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Låter som ett klokt val, hade en sådan själv (självlastande minidumper) när jag fördelade ut 50-60 kbm. Det var gjort på några timmar. Vår dåvarande 5-åring körde runt maskinen själv med ett stort leende, lastade och tippade där vi pekade :D
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Nu på måndag kommer jag att hyra en sådan.
ch2-r13d-messersi,5c6a3051.jpg
Hoppas på att köra ut all jord under en dag. Ytan som jorden ska köras ut på nu är ungefär 6-700kvm.
Jordhögarna ligger utspridda över ytan, så jag tror inte att det är några problem att hinna.

Har också köpt 30kg Weibull gräsfrön. Men vid leveransen såg jag att sista försäljningsdatum var september 2014.
Suck. Känns inte jättekul att köpa gräsfrön för nästan 4000kr, och få gammalt skit som har legat på lager i 2 års tid.
För visst är gräsfrön en färskvara?
 
Östlund skrev:
Har också köpt 30kg Weibull gräsfrön. Men vid leveransen såg jag att sista försäljningsdatum var september 2014.
Suck. Känns inte jättekul att köpa gräsfrön för nästan 4000kr, och få gammalt skit som har legat på lager i 2 års tid.
För visst är gräsfrön en färskvara?
Se till att få det bytt! Gräsfrö är en färskvara, men klarar sig ganska länge under bra förhållanden - mörkt och relativt torrt. Man kan göra ett groddtest där man lägger ut frön på fuktigt hushållspapper och räknar procenten. Men detta tycker jag man kan syssla med för sina egna rester. Nyköp skall vara tipp topp, eller hur? Byt.
 
Precis, reklamera de där fröna. Är ju samma sak som att köpa utgången mjölk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.