Lars christer skrev:
Jo jag vet detta för så hade jag på min 220 förut
Men då får man ju avaktivera gps vad jag förstått
Eller är det fel
Bra fråga. Har ingen 330X själv så har inte så bra koll men pillade lite på en bekants och där var det inga konstigheter att ställa in den till att följa guiden. Är ju lätt att pröva när guiden ändå är dragen till området. Men hur är det med GPS mottagningen tror du? Om det är mycket träd som skymmer himlen kanske det kan bli problematisk?
 
Redigerat:
Börje har kört i ungefär 40 timmar efter installationen. Redan efter ett drygt dygn så körde han ut via gränsslingan till det svåraste partiet på tomten, det är området utanför häcken som är ungefär 40 m lång och vinklad, i ett av hörnen på tomten.
Han har även börjat klippa mindre partier, det ser ut som att han kör in i en osynlig vägg. :) Så gps:n måste ju ha ett finger med i spelet när han väljer vart han ska gå ut.
Kan inte sluta att förundra mig över hur han kan hitta till alla skrymslen och vrån på min komplexa tomt! :)
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
Lars christer skrev:
Hej någon som kan hjälpligt med en fråga om Husqvarna Automower 330 x
Köpte en sådan för en månad sen och den verkar fungera bra
Den har nu gått 110 timmar tomten är ca 1000 kvadrat och mycket komplex
Men en sak jag jag undrar över är att jag har en remsa utmed en kanal som är 20 meter lång och ca 3 meter mellan begränsningskablarna och en guidekabel dit ur
Har du stängt av GPS:en?

Prova att ställa ut klipparen längst ut på remsan och starta den där med GPS:en påslagen. Då "lär" den sig området "igen".
Tror det tipset finns någonstans i tråden, men inte säker. Jag har provat det några gånger och har fungerat på mina svåra områden.

Min GPS är alltid på, vet inte om det är rätt, men inbillar mig att det fungerar bättre om den är på.

Johan
 
Jo jag vet att man kan ställa in guiden på det antal meter man vill att den ska gå
Men den följer inte dessa inställningar utan att stänga av gps ,jag har kollat detta med Husqvarna
Jag tror att när den gjorde kartan av min trädgård så sätter den automatisk sträcka och proportion till svårnådda områden och jag tror att den satt för lite proportion till mitt svåra område
På min gamla klippare hade jag att den skulle gå dit 25% och då var det alltid fint klippt där
Men jag får avvakta och se.
Men konstigt nog i dag hittade den dit och stannade kvar och klippte av hela området jättefint
Så nu får jag se när den hittar dit igen :)
 
Hej jag har inte stängt av gps den har varit på hela tiden
Men menar du att man tar ut klipparen ur laddstationen och bär den dit och startar den där .
Eller ska man först nollställa kartan
För om jag ställer den på det området så kan den väl inte lära sig det området när kartan redan är lagrad ?
 
Tror du har rätt Lars.

Den verkar sätta eventuella manuella "utkörningsval" åt sidan om man kör via GPS. Däremot följer min alltid guiderna ut och hoppar gärna av innan slutet på den ena, där jag har en trängre passage som den inte hittar så ofta annars.

GPSer i allmän har bara en precision om ca 5-10 meter. Detta borde innebära att klipparen har svårt att mappa upp din "tarm" om du har en parallell yta t.ex. (Militären et.c. med dyrare GPSer får högre noggrannhet)

//Lasse
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
Här är en länk till en filmsnutt när han klippte detta området idag
https://goo.gl/photos/VtzK86FhsgNx4kir6
Sedankan det möjligen vara mitt eget fel att den inte har hittat till detta området sedan i fredags
Förra veckan ,den har varit där två gånger men direkt gått därifrån i tron om att där var det redan klippt men som sagt i dag stannade den kvar och klippte av hela ytan
Det är väl så gps,en fungerar att den känner av att här är inte klippt på ett tag och då stannar den kvar och klipper längre på det området.
Problemet för mig kan nog vara att jag kör den för lite
Den går bara sex timmar varje natt och sedan i fredag är det totalt 30 timmar
Den har väl haft fullt upp med dom 980 andra kvadratmeter jag har att klippa
Som är otroligt komplexa med blomrabatter träd bord sandlådor mm mm
 
Redigerat:
Lars christer skrev:
Hej jag har inte stängt av gps den har varit på hela tiden
Men menar du att man tar ut klipparen ur laddstationen och bär den dit och startar den där .
Eller ska man först nollställa kartan
För om jag ställer den på det området så kan den väl inte lära sig det området när kartan redan är lagrad ?
Jag nollställde inte kartan, bara bar dit klipparen och startade den. Det fungerade hos mig. Men nu verkar det som den varit där o klippt. Hoppas den forsätter. Lycka till
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
Jag ska prova och bära dit den så får vi se om det blir någon skillnad :)
 
Men om du bär dit den nu. Då kanske den får för sig att det växer dåligt där nu när det är nyklippt och inte kör ditt på länge igen. Eller tänker jag fel? Jag hade nog iallafall väntat tills/om det blir långt igen på det området.
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
Ok jag gör som du säger och väntar ett tag så får vis se :)
 
Najo - Du tror inte att man måste reseta GPS kartan så han börjar lära sig på nytt, om han ska lära sig vart den blir flyttad? Den mappar ju klart kartan på ett antal timmar och sen lär den väl sig inte mer?!
 
quick skrev:
Men om du bär dit den nu. Då kanske den får för sig att det växer dåligt där nu när det är nyklippt och inte kör ditt på länge igen. Eller tänker jag fel? Jag hade nog iallafall väntat tills/om det blir långt igen på det området.
Så länge du inte kör med vädertimer så är det inget problem. Men fungerar det nu så vänta och se.
 
Stingray468 skrev:
Najo - Du tror inte att man måste reseta GPS kartan så han börjar lära sig på nytt, om han ska lära sig vart den blir flyttad? Den mappar ju klart kartan på ett antal timmar och sen lär den väl sig inte mer?!
Jo det är ju sant, detta tipset har kommit tidigare i tråden och då provade jag med gott resultat utan att nollställa.
 
Gissningsvis borde den lägga till nya ytor till kartan, om den hittar dem. Att den markerar att den bygger kartan kanske bara betyder att den kör på chans utan att försöka hålla sig kvar på en särskild yta som klippts för lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.