para skrev:
Så vilken roll spelade din renovering? Om nu fastigheterna ändå tredubblats?
Jag förstår inte helt riktigt din fråga!
Renoveringen spelade den roll att vi inte behövde bo i ett nedgånget hus i ett vackert område.
Värdeökning vid viss renovering var frågan från TS.
Den tredubbla ökningen var förutom renovering, enligt Nordea´s Schablon så ökade ett visst antal hus från ett snittpris på 350 000:- till 1 050 000:- bara genom att området blev mera attraktivt!
Så med det som utgång var det lätt att räkna ut den summan.
Med det ville jag inte klandra någon eller slå mig för bröstet för att jag haft tur, utan att skriva ett svar till TS att det kan löna sig om man har haft ett gammalt fallfärdigt hus så kan det löna sig med vissa renoveringar!
 
Pagno skrev:
Jag förstår inte helt riktigt din fråga!
Renoveringen spelade den roll att vi inte behövde bo i ett nedgånget hus i ett vackert område.
Värdeökning vid viss renovering var frågan från TS.
Den tredubbla ökningen var förutom renovering, enligt Nordea´s Schablon så ökade ett visst antal hus från ett snittpris på 350 000:- till 1 050 000:- bara genom att området blev mera attraktivt!
Så med det som utgång var det lätt att räkna ut den summan.
Med det ville jag inte klandra någon eller slå mig för bröstet för att jag haft tur, utan att skriva ett svar till TS att det kan löna sig om man har haft ett gammalt fallfärdigt hus så kan det löna sig med vissa renoveringar!
Ditt hus blev dyrare på grund av värdeökningen darför är det svårt att veta vad renoveringen gjorde på priset
 
Installation av kamin då, är det en värdehöjande åtgärd för gemene man? Har ett väldigt öppet hus så det skulle vara ett bra komplement till vår luft/vattenpump.
 
luscious skrev:
Installation av kamin då, är det en värdehöjande åtgärd för gemene man? Har ett väldigt öppet hus så det skulle vara ett bra komplement till vår luft/vattenpump.
För mej personligen så är en kamin inte värde höjande , men det låter på dej att för dej skulle det vara det
 
Det skulle det kunna vara om det tillför något extra till huset; om det idag känns som om nåt saknas och en kamin fyller det utrymmet, om installationen är snygg och fackmässigt utförd och installationen minskar den totala driftskostnaden. Om det inte gör det får du inte tillbaka pengarna.
 
Jag har hört från mäklare att de ibland räknar på shabloner i områden för tex nytt kök + 100 000kr, braskamin + 50000kr, badrum renoverat + 100000kr.... Men sen hur de sätter priset är nog mest på läge och marknaden....
 
Beträffande okunniga spekulanter gäller generellt att de lockas mer av snygga ytskikt och skräms mer av dåliga. Därmed kan dessa betala för mycket i det första fallet och inte alls vara intresserade i det andra fallet.
 
Det verkar pratas mycket om ifall det är "snyggt" eller "slarvigt" gjort.... Har varit hemma hos rätt många och gått på otaliga visningar och bara stött på ett enda hus där ägarna slarvat sig igenom hela huset. Men vem sjutton lägger ut 60-100 000:- på något och gör det fult? Sen kanske många här har krav som sätter sig högre än vad som klassas som bra skick, och förväntar sig perfektion. Vad vet jag. Jag vet iaf när vi letade hus var vi villiga stt lägga bra mycket mer på ett renoverat hus än ett vi behövde fixa själva.
 
Väggen för den tilltänkta kaminen sträcker sig genom både matsal och vardagsrum, ses utifrån, från köket och är blickfång från två hallar. Väggen har inga fönster. En kamin skulle göra sig där rent estetiskt och pga den öppna planlösningen skulle det ju optimera luft/vattenpumpen.
 
Mycket en fråga om smak. Hellre ett gammalt välbyggt kök, än ett nytt billigt och smäckigt. Jag renoverar också hellre själv och får det i min smak, än betalar mer och får riva ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.