Elina ska anlägga en naturlig baddamm och berättar här vad hon lärt sig under resans gång.

Du kan läsa artikeln här: Anlägga damm
 
Det kanske är självklart för många men man bör begära en utsättning av tomten innan man börjar gräva. Utsättningar är gratis och kan rädda en från en kalldusch både bokstavligt och ekonomiskt.
All el, vatten, avlopp, telefon och fiber går någonstans över tomten och gräver man av det blir den som gräver ansvarig, vilket kan bli en dyr historia.
Värt att tänka på.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
B
"Men ska du bada i dammen får den gärna vara åtminstone ett par kvadratmeter."

Ett par m2?! Det blir inte mycket till pöl..
 
K
Hur många kvadratmeter av trädgården tycker du att man bör ta i anspråk? Det blir snabbt trångt i en villaträdgård...

Men en damm hade ju varit så mysigt
 
Det är faktiskt lag på att man måste ha ett minst 90cm högt staket som ej är klättringsbart runt dammen/poolen om vattnet är djupare än 20cm, och om det finns en grind i staketet måste grinden vara låsbar. Alternativt kan man ha ett skydd över som håller för ett barn att gå på. Detta ska isf vara fastsatt på ett sådant sätt att ett barn inte kan öppna det.
 
Har man staket eller mur eller dyl. runt hela fastigheten, bör det räcka. Med förutsättning att ett barn inte klarar av att klättra över.
Många bryr sig inte om detta dock.
 
Angående det här med poolsäkerhet så tycker jag som poolägare givetvis att det är viktigt. Samtidigt så kan jag tycka att det är en ganska sjuk regel då vattendrag och sjöar inte skyddas det minsta. Skulle det råka finnas ett staket så uppfyller de nästan aldrig de krav som ställs på oss poolägare och då pratar vi offentliga platser kontra min villaträdgård... Är det bara jag som inte riktigt får det att gå ihop? Ett exempel i den här stan är att det låg ett utestälele precis bredvid strömmen och där skulle fulla människor ragla hemåt utan tillstymmelse till staket och då pratar vi om både kallt och ganska strömt vatten. Menar inte att vi som poolägare ska ignorera reglerna men nog borde väl kommunen ställas inför samma krav iaf på platser som kan anses som offentliga?
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
G
Har för mig att jag läst att man inte ska ha några elprodukter i baddamm utan att dom ska vara vid sidan av? Apropå säkerhet
 
Har man dessa med upp till 24 V är det inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.