Hej på er.

Nu kanske detta hamnar fel men jag prövar ändå :)

Har en fråga till er som har byggt med JB Villan från Gudhem (vet att det finns en del här på forumet).

Vi har bekymmer med klinkerplattor som släpper från betongplattan.......
Vårt hus blev klart i mars 2008 och ca 4 år efter märkte vi att några klinkerplattor började släppa från plattan.
Uppskattningsvis så är det ca 40% av plattorna som har släppt. Vi har ganska mycket plattor, i köket, entré och vid kaminen.
Nu pratar vi inte i badrum eller tvättstuga utan de övriga utrymmena, där är det inga problem.
När det kommer till kundvård så har JB Villan MYCKET att lära sig, en riktig svaghet vill jag påstå!

Jag vet att ett X antal av JB Villans kunder har drabbats av samma sak och jag är lite nyfiken hur ni har gått tillväga för att hitta en lösning. Ni behöver självklart inte svara här utan skicka gärna ett PM istället.

Här är en liten film på detta bekymmer:
https://www.youtube.com/watch?v=3h3WFUkFhT0
Mvh Leo
 
Du har 10 år på dig att reklamera!
 
Vet du hur länge betongen fick härda innan de lade klinkers? Alltså när gjöts plattan, och när blev golvet klart?
 
M
Ja så kan det bli om man lägger klinker för tidigt. Betongplattan krymper under ett visst antal veckor beroende på ett flertal faktorer, lägger man klinker innan det krympt färdigt (relativt sett) kan stora spänningar byggas upp som så småningom blir sprickbildningar och sedan börjar släppen ske.
 
Fixar (limmar) man klinkers med lite flexibelt och bra fix, ska det hålla!
Har granitkeramik på golvspån fixat med Ardex. Det vibrerar lite men plattorna sitter fast.
 
Tack för alla svar!

Jag vet att vi har tio år på oss att reklamera detta och är på gång att anmäla detta som byggfel hos Gar-Bo.

Att lägga klinker alldeles för tidigt verkar vara ett bekymmer hos JB-Villan, som jag skrev tidigare så vet jag att det finns ett flertal fall där klinker har släppt. Det senaste fallet jag känner till är på hus byggt 2011!

Jag antar att om man följer branschens standarder så skulle man kunna undvika denna typ av fel.
 
Nu 'r det iofs. bara en hypotes att det beror på för kort torktid. Men de flesta tillverkare av fix för klinkers föreskriver att ny betong skall vara minst 3 mån. gammal. Och det handlar då inte om att betongen skall komma ner under en viss fukthalt som krävs för andra golvmaterial. Utan betong krymper av rent kemiska processer som inte har med torkningen att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.