Hej,
Vi har fått mögel i vårat vidbyggda garage. Det är isolerat men vi har inte haft värmen påslagen sedan det byggdes 2006.
På väggarna är det spånskivor och taket är i gips.

Förra året så målade vi väggarna och nu syns det tydligt att det är mögel på alla väggarna utom den mot huset. Det är inte omöjligt att det har funnits där redan innan vi målade men att vi har missat detta... Där det har stått något emot väggen är det väldigt mycket mögel.

När jag kollade ventilen så var den inte tillräckligt öppen så jag antar att det är orsaken.
Nu har jag haft fönstren öppna för att vädra ut i flera veckor, men hur ska jag göra?

Måste man ta ner alla spånskivor och hela innertaket av gips?

Finns det risk att detta kan sprida sig in i huset?

Tacksam för hjälp
 
Steg 1 är att eliminiera orsaken till mögel.
Steg 2 är att sanera/rengöra.

Orsaken till påväxten är att du har haft för hög relativ luftfuktighet i garaget. Se till att värma upp lite grand, installera en sorptionsavfuktare eller vädra ordentligt efter sommar/höst.

Du kan ju börja med att öppna upp ventilerna och se om det hjälper?

Möglet sprider sig inte in till huset, såvida du inte har samma miljö i bostaden som i garaget (vilket jag betvivlar).

Mögelsporer finns för övrigt överallt, det är först när förutsättningarna är de rätta som möglet växer. Lite förenklat: RF > 75% och plusgrader.
 
Vid klimat som det vi haft under de senare höstarna och vintrarna är det svårt att ventilera bort fukt eftersom det tillkommer för mycket från uteluften. Det krävs antingen tillräckligt med värme + ventilation eller avfuktare och stängd ventilation. Mögel avger för varje spor upp till över 500 metaboliter, såsom mögelgift, enzymer, peptider, glucaner etc. Öppnar man dörren mellan huset och garaget så transporteras mögel med dess metaboliter in i huset. Det kan också komma in om det är otätt mellan hus och garage. Vissa personer far riktigt illa av mögel och reagerar snabbt på exponering, där metaboliterna kan vara drivande. Mögelallergi är t.ex. kraftigt underskattat.
 
  • Gilla
The_Curious_Builder
  • Laddar…
Tack för svar.
Räcker det att tvätta väggarna?
Taket går ju inte att tvätta så då antar jag att jag får byta gipset?
 
Mögel kan sätta sig djupt i material. Bästa saneringen utgör byte av skadat material. Många väljer att tvätta rent så gott det går. Är det någon som uppvisar symtom som kan misstänkas vara kopplade till skadorna så är byte det bästa.
 
Jerker Andersson LFS skrev:
Öppnar man dörren mellan huset och garaget så transporteras mögel med dess metaboliter in i huset.
Ja, ser man det så transporteras det in mögelsporer till huset varje gång en dörr eller ett fönster öppnas.
 
Problemet är som tidigare sagts, avsaknad av uppvärmning. Det hjälper inte att ventilera! Bästa är att värma, det räcker med några grader över utomhustemperaturen. Avfuktare fungerar också, i så fall skall ventilationen vara helt stängd.
 
Om uteluften håller relativ fuktighet om 95% så måste man värma upp minst 5 grader över utetemperaturen för att klara avfuktningen. Då räknar jag inte in fuktlast ev. kommande från golv som i äldre garage utan isolering under plattan. Förvarar man kartonger, tyger och annat i garaget ska temperaturen hållas 8-10 grader över utetemperaturen vid RF% om 95 utomhus.
 
  • Gilla
The_Curious_Builder
  • Laddar…
Jag testar att tvätta väggarna och se hur det blir.
Då vet jag lite mer, tack :)
 
Jerker Andersson LFS skrev:
Om uteluften håller relativ fuktighet om 95% så måste man värma upp minst 5 grader över utetemperaturen för att klara avfuktningen. Då räknar jag inte in fuktlast ev. kommande från golv som i äldre garage utan isolering under plattan. Förvarar man kartonger, tyger och annat i garaget ska temperaturen hållas 8-10 grader över utetemperaturen vid RF% om 95 utomhus.
Intressanta uppgifter! Men vid vilken utetemperatur försvinner behovet av värmetillskott? Vid tex utetemperatur 18 grader lär man väl inte behöva värma 10 grader ytterligare och ha 28 grader i förrådet/garaget?:)
 
Räkna med att en grads temperaturökning sänker den relativa fuktigheten ca 4-6% om man inte har fukttillskott från material inne i garaget. Värme lyfter ut fukt från material. Man kan därmed generellt räkna på hur fuktigt det är ute och lägga sig på den temperatur som sänker den relativa fuktigheten så den lägger sig under gränsvärden för mögel. Om det blir minusgrader kan man efter ett tag stänga värmen helt, om man inte tillför fukt från inkörd bil eller från material. Finns vattenledningar kan man ju inte stänga av värmen helt heller. Ventilation måste finnas om man vill värma bort fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.