Undrar om det är befogat att söka kompensation för vårt kök.
Vi fick leveransen skärtorsdagen (dvs 2/4). Många delar saknades och vi kunde således inte bygga klart.
Nästa leveransdag bestämdes till 25/5, fortfarande delar som saknas och ena bänkskivan var 2cm för smal.

Vi har fortfarande inte fått rätt saker, vilket gör att vi inte kan bygga klart. Vi kan exempelvis inte göra klart stänkskydd (panel och glasskiva) bakom diskbänk/häll eftersom vi måste lyfta upp den bänkskivan för att kunna montera den bänkskiva som saknas och ska sitta i vinkel med den som redan är på plats.
Detta i sin tur gör att vi inte kan få klart elen, eftersom el-uttagen ska sitta i vinkeln mellan överskåp och stänkskydd. Det i sin tur innebär att vi fått delfaktura på elen utan avdraget ROT...
Via mail idag har vi fått reda på att bänkskivan troligtvis kommer efter midsommar.

De resterande täcksidorna kommer först i mitten av augusti! De kommer dessutom inte så som vi beställt dem, eftersom de inte går att tillverka = vi måste ha en skarv mitt i täcksidan.. Snyggt.... eller inte....

Kan säga att vi är väldigt trötta på detta nu. Det blir aldrig klart. Motivationen har försvunnit totalt.
Ändå var säljaren hemma hos oss och mätte för att det inte skulle bli några fel.

Kan vi begära någon sorts kompensation? Vad är rimligt och hur går man till väga?
 
Såvida du inte har ngn. vitesklausul i avtalet så har du nog bara rätt till ersättning för verifierbara extrakostnader pga. förseningen.

Litet krystat så kanske du kan hävda att köket inte går att använda, så de får betala restaurang under hela förseningen (men då måste du ha kvitton på att ni faktiskt gått på restaurang hela tiden).

Men ev. skulle du kunna häva hela köpet, och på köksfirmans bekostnad färdigställa med annat fabrikat. Troligen är felen för små för det, men det kan fungera som hot mot nuvarande firma. Självklart kan dom ordna fram delarna snabbt om de anstränger sig.
 
ok.. anade det också. Står bara att omleverans ska ske inom skälig tid, men vad är skälig tid när det ska "specialtillverkas" täcksidor och bänkskivor? Otroligt luddigt...
Nåväl, vårt kontaktnät är ganska stort så detta blir dyrt för leverantören ändå via dåligt "word of mouth"...
 
Får man fråga vilka som levererar köket?

När vi byggde om vårt kök, blev leveransen försenad då IKEA's datorsystem strulade. Skulle fått köket en fredag, men kom "allt" på måndagen istället. Vid leverans, saknades några detaljer (vi kunde dock börja bygga köket) och ena bänkskivan glömdes bort på lagret. Bänkskivan kom dock 2 dagar senare. Jag klagade hos kundsupport och i kompensation fick vi 500 kr presentkort på IKEA samt 5 matkuponger på deras restaurang. Detta anser jag vara en bra kompensation av IKEA då vi inte drabbades speciellt mycket av förseningarna. Vi hade inte i närheten lika mycket strul som ni MSjöström, så jag skulle rekommendera att ligga på. Jag personligen skulle aldrig acceptera dessa förseningar.
 
Bara som exempel på vad en leverantör KAN åstadkomma med leveranstider om de verkligen anstränger sig:

När vi byggde på en våning på en del av huset, köpte vi 5 fönster från Elitfönster. De beställdes i en färg som var snarlik bef. fönster på huset (blå), detta var en färg i standardsortimentet.

Det var 17 veckors lev. tid, avsevärt mer än de "skryter" med i sin marknadsföring.

När fönstren kom så saknades ett, de erkände att felet var deras. och erbjöd att leverera det saknade fönstret på 9 veckor om jag minns rätt. Detta skulle innebär att vi fick förlänga hyrestiden på byggnadsställning, snickaren som egentligen var klar, skulle få återvända osv.

Jag ilsknade till, lyckades få tag i mobilnumret till Elitfönster's VD, beskrev situationen. Han flämtade till när jag berättade att de hade 17 veckors lev. tid på fönster i standardsortimentet, det var han uppenbart inte medveten om.

Någon timme senare (fredag em.) ringde deras logistikchef upp mig och berättade att de försökte få till en leverans ut från fabriken till mig sent på eftermidagen på fredag, men det visade sig omöjligt, en al.- profil saknades. Så de hade ställt om produktionen hos en underleverantör som skulle producera den saknade profilen under måndagen, och de kunde leverera det saknade fönstret hem till mig på Torsdag, och bad om ursäkt att de inte kunde ordna det snabbare. Hon höll sedan kontakt med mig, när fönstret lämnade fabriken, och kontrollringde och kollade att det kommit fram. Leveranstiden sjönk från 9 veckor till 4 dagar.

Så det går om de verkligen vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
MattiasT
  • Laddar…
Vårt kök är beställt från Marbodal. Det som irriterar mig är att vi föll för hela konceptet att de kommer ut och mäter för att undvika sådant här strul... De ska ju ha viss mer vana med sådant än vad en annan har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.