Den bostadsrättsförening jag bor i kräver att jag lämnar ut mina nycklar till dem för att de ska lämna vidare till deras hantverkare. Görs det inte hotar det med tvångsövertagande av den bostadsrätt jag äger. Är inte det centrala att jag bereder dem tillträde på valfritt sätt? Om jag är hemma och öppnar för dem, är det inte gott nog? Då har de ju fått tillträde. Har de laglig rätt att förverka en bostadsrätt om nycklar ej delas ut? Om tillträde erbjudits på annat sätt?

Hemförsäkringar gäller inte, vare sig för stöld eller skadegörelse, om man lånar ut sina nycklar till föreningen/dess hantverkare. Det gör att tvånget om just utelämnande av nycklar förefaller extra orimligt.

Att bereda dem tillträde har jag inget problem med, men lämna ut nycklar är jag inte sugen på.
 
Låt de visa var i lagtexten står att de kan komma med detta hotet?
 
Din skyldighet är begränsad till att bereda tillträde för föreningen att besiktiga lägenheten och/eller utföra nödvändigt underhåll. Om du lämnar tillträde till lägenheten är lagens bokstav och anda uppfylld. Förverkande kan förekomma endast om du vägrar tillträde utan giltigt skäl.
 
Så ett giltig skäl kan exempelvis vara att ens hemförsäkring inte gäller när man lämnat ut sina nycklar.
 
Lutte skrev:
Så ett giltig skäl kan exempelvis vara att ens hemförsäkring inte gäller när man lämnat ut sina nycklar.
Det är inget giltigt skäl att vägra tillträde, om föreningen begärt tillträde i stadgeenlig/lagenlig ordning.
Men du är inte skyldig att lämna ut några nycklar om tillträde kan beredas på annat sätt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
C
Lutte skrev:
Så ett giltig skäl kan exempelvis vara att ens hemförsäkring inte gäller när man lämnat ut sina nycklar.
Nej. Om du inte kan lämna ut nycklarna får du ordna med tillträde på annat sätt.

Edit: 2:a på den :p
 
Såna här trådar gör att man blir glad över att inte bo i BR längre :)

Jag har aldrig varit med om att BRF bråkar om utlämning av nycklar om man ger tillträde på annat sätt (t.ex. genom att vara hemma). Varför det höga tonläget i din förening?
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det kan ju iofs, för vissa typer av underhållsarbete bli helt ohållbart om hantverkarna inte har tillgång till nycklar. Anta ex. att de skall in och riva ut ett badrum i samband med stammbyte, och bygga upp alltihop igen. Du kommer att ha olika hantverkare i lägenheten mer eller mindre dagligen i 3 - 10 veckor. De flesta har ingen möjlighet att stanna hemma och vänta på hantverkare under så lång tid.
 
Jag har flera vänner som bor i BRF och detta tycks vara en trend numer. Alltfler som hamnar i styrelserna verkar ha ett undergrävt behov av makt och BRF;n verkar vara deras utlopp i tron att de kan göra vad som helst och besluta efter eget godtycke. Det man kan göra är att utbilda sig själv och "slå tillbaka" där de har fel med svart på vitt, gärna och helst med vittnen närvarande.
 
Linderödsåsen skrev:
Jag har flera vänner som bor i BRF och detta tycks vara en trend numer. Alltfler som hamnar i styrelserna verkar ha ett undergrävt behov av makt och BRF;n verkar vara deras utlopp i tron att de kan göra vad som helst och besluta efter eget godtycke. Det man kan göra är att utbilda sig själv och "slå tillbaka" där de har fel med svart på vitt, gärna och helst med vittnen närvarande.
Precis så - BRF är en konstig ägandeform (där man inte äger något egentligen) och måste komma överens med grannar man inte valt för att förvalta en tillgång man i vissa fall har lånat miljoner till...
 
Om vi nu tar "maktmissbruket" att föreningen vill komma åt att utföra underhåll. Så tror jag att det flesta styrelser försöker hålla ner kostnaderna genom att göra tillträdet så rationellt som möjligt, och då är tillgång till nycklar en väldigt stark faktor, för att hålla ner kostnaden. Så att "slå tillbaka" innebär att du och övriga medlemmar får betala en onödigt hög månadsavgift.
 
O
Det kanske har blivit en missuppfattning?
Föreningen kräver tillgång till lgh. Om de inte får det så blir det tufft för medlemmen...
I det här fallet så misstänker jag att föreningen snöat in på själva nyckeln. Men de egentligen avser tillgången till lgh.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
O
osiris skrev:
Precis så - BRF är en konstig ägandeform (där man inte äger något egentligen) och måste komma överens med grannar man inte valt för att förvalta en tillgång man i vissa fall har lånat miljoner till...
Visst är det så... Men alternativet är hyresrätt... ägarlägenheter är nog ännu värre att bo i...
 
harry73
Varför är ägarlägenheter värre?
 
Förverkande av brf är inget styrelsen beslutar.
Får en känsla av att du bor i en brf där det finns en styrelse som tror att dom kan göra som de vill utan att ha någon aning om vad som gäller.
Det räcker med att du ger dom tillträde, att du öppnar är det längre underhåll så får du göra det varje dag, eller bifoga en nyckel.
Har du 2 lås ge dom endast en nyckel och lås endast ett lås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.