Hej!

Lever i hop med en riktig hemmabio-fantast (hemmabio-nörd?) ;)

Han vill inreda ett av sovrummen på nedervåningen till ett biorum. Nu menar jag inte att bara ställa in en projje och en soffa + lite högtalare utan han ska BYGGA en bio!! :-/

Nu till dilemmat.... Han vill då plocka bort det fönster som finns i rummet dels för att det ska bli mer ljudisolerat och dels för ljuset...... Han säger att om vi vill sätta tillbaka det så är inte några problem.

Detta är hans stora dröm som han har pratat om biorum i åratal. Men jag vet inte om jag vill plocka bort ett helt fönster....

Har någon byggt ett riktigt biorum? Hur gjorde ni? ???
 
Det är akustiskt ingen nackdel att ha fönster i ett lyssnings-/hembiorum. Fönstren exciterar bastoner tack vare att de svänger lite fram och tillbaka och därför dämpar stående vågor och annat småknytt. Nackdelen är förstås att fönstret släpper igenom ljud och det kanske kan störa känsliga grannar.

Sen finns det utmärkta mörkläggningsgardiner, och tjocka draperier är underskattade hjälpmedel i jakten på det perfekta ljudet.

Läs mer på dvdforum.nu. Där finns bl a en artikel om hembiobygge: http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=114, hela artikelregistret om hembio på: http://www.dvdforum.nu/?act=artall#hemmabio.
 
Jag skulle nog bara sätta igen fönstret på insidan. Måla glasrutorna svarta (eller ev. annan täckande färg, svart är det enda jag provat att det blir bra så övriga färger kan jag inte lova något om), och sätt för fönstret på insidan sedan.

Om man vill ha en perfekt slät vägg så får man montera bort lister och en bit av fönsterkarmen, står man ut med att de finns kvar ändå så är det bara att sätta för själva fönstergluggen.

Om du är skeptisk till fönsterigenstättning.. räkna på vad det kostar att sätta igen fönstret, och att återställa det den dag man kanske säljer huset, och omsätt de pengarna i hemmabioutrustning. "Tänk, om vi låter bli att sätta igen fönstret så kan man köpa en KXZ-354:a med dubbel-digital-extra-med-senap-och-ketchup." :)
 
Om du är skeptisk till fönsterigenstättning.. räkna på vad det kostar att sätta igen fönstret, och att återställa det den dag man kanske säljer huset, och omsätt de pengarna i hemmabioutrustning. "Tänk, om vi låter bli att sätta igen fönstret så kan man köpa en KXZ-354:a med dubbel-digital-extra-med-senap-och-ketchup."


Ha ha!! Det ska jag testa!!  ;D
 
Precis, ett tygskynke längs hela den väggen kanske kan vara något, vet ju inte hur det ser ut.

Har haft ett lyssningsrum själv som den audiofil man nu en gång är, körde med absorbenter i taket, tygskynke bakom anläggningen och en fet kinamatta på golvet!!

Men som nithin sa så är 243000 äggkartonger inte lösningen.........
 
men allvarligt talat - ett litet fönster är väl inget att bråka om..... ???  ;)

Jag har just monterat mitt elfte fönster (och ännu är det några kvar) i renoveringsprojektet så om någon stackare vill ta bort ett litet fönster kan han väl få göra det......
 
Kanske blir snyggt med mörka draperier på väggarna också?
 
klart gubben din ska få ett biorum ;D

min sambo gav mig mitt utan att jag tjatat om det, blev nästan tårögd ::)

men skeptisk till att ta bort ett fönster, låter lite overkill...

dölj det istället?
 
RoTe
bebben skrev:
Dvdforum.nu är en källa till det där med hemmabio...

[länk]

/bebben
Det där är ju helt fel inrett. Det ska vara en stor mjuk skön soffa längst fram och en rad med biostolar på andra raden. Tycker jag iaf. ;D
 
klart ni ska sätta igen fönstret om det blir i vägen, sätt en asfabord mot rutan, sen isolering, regla för gips i salningen(45x45), bort med foder, skruva dit gipsen, e ju gjort på ett par timmar kostar ju bara nån hundring.

är också på gång att bygga hemmabio, men jag måste renovera klart resten av huset först..


Nithin skrev:
Tjena!

Ska man bygga akustiskt "trevliga" rum så är superdämpning av allt ljud inget man ska eftersträva.
Sådana rum är ingen höjdare att vistas i eller lyssna på musik i.
Det man istället bör satsa på är ett väll avvägt vall mellan diffusorer och absorbenter.
Vad man bör dämpa eller diffusera beror på hur man vill att det ska låta och hur rummet är beskaffat.

Så... till fönstret. Säg åt han att bygga hela vägen där fönstret är med diffusorer och absorbenter.
Sånt tar lite plats så ljus och ljud lär varken komma in eller ut.

// MVH Nithin

stämmer verkligen det med att man kan dämpa för mycket? är det inte så att ju mer man dämpar desto närmare kommer känslan av att man inte befinner sig i ett rum utan mer som utomhus. Självklart måste det ju ske linjärt över hela det hörbara frekvensområdet, man måste med andra ord även ha lite större (tjockare) absorbenter som tar hand om bastonerna..

har hört något om "basfällor", kanske vore något som man kan bygga in i fönsternishen.

själv tror jag att jag kommer bygga ett nersänkt akustiktak (metallreglar där man lägger ner plattor löst i ramar), förhoppningsvis kan man bygga in lite absorbenter där på något vis... skulle vara kul om ni kan tipsa om lite fler sidor om ämnet..
 
är ändå lite brydd... om vi säger att vi står på ett stort fält med gräs, då borde det i princip inte reflekteras några ljud alls... är inte det samma sak som "dämpat"?
altså att dämpa är = hindra ljud att reflektera, heller påverkas ljudet på annat vis?

basabsorbenter i hörn förstår jag att de är effektiva, men om man har ett "dött" utrymme så kan man ju iaf passa på att använda dem, istället för att göra något synligt bygge.
 
ja.. inte lätt det här.. men det skulle vara kul med en förklaring som håller.. du säger att ljudet "klingar ut" bättre på ett öppet fält.. men den utklingningen kan ju inte bero på att det reflekteras på ett speciellt sätt, utan snarare att ljudet endast når våra öron en (1) gång. så jag kan bara inte förstå varför det skulle vara dåligt att försöka uppnå detsamma i ett rum, alltså hindra ljudet från att reflektera och nå våra öron mer än en gång. den enda förklaringen isf skulle väl vara att vissa frekvenser inte går att dämpa, och därmed gör ljudet klent..

Kan det inte vara så att man i ett heldämpat rum bara behöver lite mer effekt i ljudet för att uppnå samma "tryck" som i ett reflekterande rum, men att man i det dämpade rummet får ett bättre (renare) ljud.
exempel på min teori: om man slår igen en dörr i ett trapphus får man ett väldigt starkt ljud, som dessutom upplevs som väldigt intensivt (även utan efterklangen).
men om man smäller igen en dörr på en villa får man ett ganska tamt ljud som inte alls känns i bröstet. men man hör tydligt "klangen" i dörren.
PS: jag tror inte det beror så mycket på dörrkonstruktionerna;-)

Sen är väl frågan också om det öppna fältet verkligen är det optimala hemmabiorummet? (ljudmässigt förstås...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.