Jag ska lägga in våtrumsmatta i ett rum. Funderar på om man kan göra arbetet själv eller om jag ska lämna bort det. Det är inget egentligt våtrum utan mer som en groventre, men jag vill ha plastmatta med uppvik och svetsade hörn. Rummet är litet, så det behöver inte bli nån skarv mitt på. Underlaget är brädgolv.
 
Det borde gå....har du sett hur dom brukar göra?
Går det att hyra svetsen till tråden?
 
Den här uppar jag då jag står inför ett liknande projekt själv.

Något jag funderat på är hur man möter mattan med tapeten?
Det går ju liksom inte att sätta golvsockel över skarven. :confused:

Tapetsera först sen lägga mattan över eller finns det någon mer förlåtande metod?
Jag är rädd att jag kommer kapa mattan snett.
 
  • Gilla
Mipple
  • Laddar…
Hade mattläggare här precis som la in våtrumsmatta.
.

Tittade lite och ser inte så svårt ut.

Svetsade en del plast när jag gick ompå billackering och det var inga större konstigheter.

Doch hade mattläggaren en del konstiga verktyg.

Kolla på youtube, där finns det videos på hur man lägger in dessa mattor.

Hade det inte varit våtrum skulle jag garanterat provat själv.
 
  • Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
Jag hade aldrig gjort det själv. Stor risk att det ser skit ut för det är svårt att svetsa matta snyggt utan erfarenhet. Och du behöver specialverktyg.

Det som kostar i ett badrum är aldrig mattan (inläggning, svetsning) utan totalentrepenadblåsningen. Kan du hitta en mattläggare som lägger in mattan är det billigt. Men de flesta vill ha hela jobbet så dom kan köra upp dig på materialet.

Om du river själv och slänger på återvinningen slipper du som privatperson betala miljöavgift. Annars skall en firma ta betalt för detta, givetvis med påslag. Om du sedan lagar upp badrummet så det är klart för matta (och eventuellt flytspackling) kostar som sagt inte mattjobbet mycket. Byt golvbrunnen när du ändå håller på.

Sedan när mattan är inlagd skall det läggas rör, sättas upp inredning och installeras blandare. Och det är här kostnaden för ett badrum drar iväg.

Så, mitt råd är att hitta en mattläggare och låta honom ordna byte av golvbrunn, flyta golvet och lägga mattan. Sedan monterar du själv in ett möbelpaket från Rusta, monterar rören (skitenkelt med klämringskopplingar) och installerar den begagnade blandaren du köpt på Blocket. Eller eventuellt på utförsäljning på något byggvaruhus.
 
Nu har jag lagt in mattan (det var jag som startade tråden). Det var inte så svårt, men om det var ett riktigt badrum hade jag inte gjort det själv ändå. Enda specialverktygen jag hade var Bosh blå varmluftpistol med mattsvets-tillsats. Man lär i alla fall ha en pistol med reglerbar värme. Att svetsa var inte så svårt, men precis som när man svetsar med metall med pinnsvets, dvs det svåra är att börja och sen gäller det hålla jämn fart över fogen. Som sagt tillräckligt lätt för att fixa hörnen på en gästtoa och tillräcklig svårt för att inte göra det i ett badrum.
 
  • Gilla
DKW och 2 till
  • Laddar…
Jag lyfter en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Jag börjar fundera på att lägga in en våtrumsmatta (golv + väggar) själv. Eller rättare sagt så hade jag bestämt mig för att inte göra det. Men nu har jag några veckors erfarenhet av mattläggare som ska "höra av sig nästa vecka" varje gång man ringer. Jag ska försöka med några fler, men får jag inget vettigt napp snart så ger jag nog upp. (Jag är definitivt inte typen som gillar att "ringa runt" eller "ligga på".)

Efter att ha studerat lite instruktioner och filmklipp så verkar det inte så ruskigt svårt om man tar det långsamt. Med reservation för svetsningen då som förmodligen ser lättare ut än den är.

Saker som kan vara bra att ha:
- Svetstråd tror jag att man kan köpa där man köper mattan (utan att behöva köpa en jätterulle).
- Stosar för rörgenomföringar
- Skärmall för golvbrunn
- Svetsmunstycke till varmluftspistol verkar gå att skicka efter, men frågan är hur bra det är och om det duger med vilken varmluftspistol som helst och testa sig fram till en bra inställning. (Det verkar finnas för olika trådtjocklekar också så det gäller att veta vad man behöver.) Någonstans nämns det ett särskilt finishmunstycke att använda i golvvinkeln också...oklart hur ett sådant ser ut.
- Månknivar i sjuttioelva varianter med egg på en eller båda sidor o.s.v.
- Verktyg för att fasa fog.
- Någon form av knivsläde/hyvel för att renskära svetstråd.
- Hörnrulle för att pressa in mattan i hörnen.
- Någon slags verktyg för att göra spår på baksidan av mattan vid utgående hörn. (Jag har inga utgående hörn, men vi tar med det i listan ändå.)

Vad av ovanstående (och sådant som jag missat) är nödvändigt och vad är överflödigt?
Finns det något vettigt ställe att handla detta på som privatperson? När det gäller de flesta specialverktygen så hittar jag bara grossister.
 
Jag kom på en till grej: hur svetsar man där man inte kommer åt med det vanliga munstycket? (T.ex. mellan vägg och rör.)
 
Köp en bit matta, en tråd och en varmluftpistol med munstycke. Sen öva öva öva och kolla om du vågar dig på att göra jobbet. Jag gjorde själv och det funkade, men ett hörn blev ganska fult, som tur var ej synligt. Om rummet är då stort att det blir en skarv mitt på skulle jag inte ge mig på det själv.
 
En skarv mitt på är ju bara en raksträcka, mycket värre i hörnen.

Protte
 
S
Bigfoot skrev:
Jag kom på en till grej: hur svetsar man där man inte kommer åt med det vanliga munstycket? (T.ex. mellan vägg och rör.)
tråd och varm ände( som en lödtopp fast större) stor risk att bränna sönder mattan om man ej är försiktig.
 
Bigfoot: jag planerar att göra samma sak som du, det blir förmodligen i slutet på min semester som börjar om två veckor. Har noll erfarenhet, så det blir intressant att se om jag lyckas...:)

Har inhandlat följande:

Matta Forbo Aqua-nånting + tråd (från ngn webshop)
Lim Casco Cascoflex (Bauhaus)
Limspridare (Bauhaus)
Varmluftpistol med ställbar värme (ca, 1000:-, Hornbach)
Diverse mattläggarverktyg (www.ebay.co.uk, verkar vara lite svårt att få tag för amatörer...)
Bostik Aqua Seal (detta skall likna Casco Aquatät, för kemsvetsning, Bauhaus)

Var inne i en stor golvshop i Mölndal, där hade de förutom våtrumsmattor också svetstråd och Casco Aquatät.

>Jag kom på en till grej: hur svetsar man där man inte kommer åt med det vanliga >munstycket? (T.ex. mellan vägg och rör.)

Det kanske man kan fixa med Aquatät eller Aqua Seal, har för mig att jag läst någonstans att man kan göra så.
Man kanske kan fixa allt med bara kemsvets, men det blir nog väldigt fult??
 
Redigerat:
S
jhanbe skrev:
Bigfoot: jag planerar att göra samma sak som du, det blir förmodligen i slutet på min semester som börjar om två veckor. Har noll erfarenhet, så det blir intressant att se om jag lyckas...:)

Har inhandlat följande:

Matta Forbo Aqua-nånting + tråd (från ngn webshop)
Lim Casco Cascoflex (Bauhaus)
Limspridare (Bauhaus)
Varmluftpistol med ställbar värme (ca, 1000:-, Hornbach)
Diverse mattläggarverktyg (www.ebay.co.uk, verkar vara lite svårt att få tag för amatörer...)
Bostik Aqua Seal (detta skall likna Casco Aquatät, för kemsvetsning, Bauhaus)

Var inne i en stor golvshop i Mölndal, där hade de förutom våtrumsmattor också svetstråd och Casco Aquatät.

>Jag kom på en till grej: hur svetsar man där man inte kommer åt med det vanliga munstycket? (T.ex. mellan vägg >och rör.)

Det kanske man kan fixa med Aquatät eller Aqua Seal, har för mig att jag läst någonstans att man kan göra så.
Man kanske kan fixa allt med bara kemsvets, men det blir nog väldigt fult??
helt okej med kemsvets i andra utrymmen än våta.
lite till mattsvetsning dock dyra
http://www.fresks.se/sortiment/golv/ovrigt/golvsvets/218128
http://www.fresks.se/sortiment/golv/ovrigt/golvsvets/217591
http://www.fresks.se/sortiment/golv/ovrigt/golvsvets/218202
 
S
jhanbe skrev:
Varmluftspistolen jag köpte var en sån här, får se om den duger:
[länk]
duger till å forma mattan.
1400 watt / 2300 watt brukar va standard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.