Hur har du mätt upp förbrukningen på nuvarande varmvattenberedare? 10 kWh per dygn utan varmvattenuttag låter orimligt mycket. Du har inte någon droppande kran? Om den verkligen är så dåligt isolerad att den läcker 10 kWh per dygn är det förvisso en bra idé att byta ut den, men en ny kommer helt säkert att förbruka mindre än så även om den skulle vara lika stor.

Angående volym så har jag på fem år aldrig tömt min 50-liters beredare, men jag bor ensam. 35 liter på två personer verkar onödigt. Det lär inte skilja speciellt mycket varken i pris, värmeläckage eller utrymme mot en något större, men man behöver inte begränsa sig lika mycket när flera skall duscha.
 
Ja den läcker kwh utan vatten uttag,kanske skulle testa med uttag,,kanske blir 15kwh om dygnet då.
vvb är bara 6år gammal...men står i ett halvkallt garage.och är kanske 10m in till dusch..tappar väl värme på vägen ochså.
nog bäst att ha vvb nära där man behöver varmvattnet,och i uppvärmt rum.
 
Min 60L har 0.6kWh per dygn i tomgångs förlust.

Den är tillägsisolerad med en 50mm byggmatta. Orginalisoleringen var löljligt tunn. Typ 10mm pur isolering inanför plåtskalet.
 
Riktigt bra med bara 0.6kwh i förrlust,säkert bra att isolera vvb själv..
vilket märke är det på din vvb Andreas? Och hur gammal?
 
Det är en thermia. Jag vet inte hur gammal den är faktiskt. Jag köpte den begagnad på blocket.

Sätter man handen innanför byggmattan är det riktigt varmt.
 
tjena skrev:
Ja den läcker kwh utan vatten uttag,kanske skulle testa med uttag,,kanske blir 15kwh om dygnet då.
vvb är bara 6år gammal...men står i ett halvkallt garage.och är kanske 10m in till dusch..tappar väl värme på vägen ochså.
nog bäst att ha vvb nära där man behöver varmvattnet,och i uppvärmt rum.
Men hur har du mätt? Hur lång tid pågick mätningen och är du säker på att den var helt varm när du började? Om du bestämt dig för att byta är det kanske ointressant, men det låter orimligt mycket och jag undrar om det kan finnas en annan förklaring. Antingen att mätvärdet är felaktigt eller också att det läcker varmvatten någonstans.
 
Gjorde en ny mätning nu..var på 24 tim, 3 duschar under den tiden,,,1st tvätt,1st diskmaskin ochså..den drog 15kwh...vvb var varm då jag började mätningen.
den läcker ingenstans heller...
 
tjena skrev:
Gjorde en ny mätning nu..var på 24 tim, 3 duschar under den tiden,,,1st tvätt,1st diskmaskin ochså..den drog 15kwh...vvb var varm då jag började mätningen.
den läcker ingenstans heller...
Det säger tyvärr lika lite om det är normal förbrukning som om du hade kört 3 gånger med bilen på en dag och då drog den 15 liter.

Det är ju bara vad den förbrukar när den INTE används som är intressant.
 
Precis.den drar 10kwh om dygnet utan utag av varmvatten,....
 
Det är något som troligen inte stämmer. Kan man få "3 duschar under den tiden,,,1st tvätt,1st diskmaskin ochså" för 5 kWh ? 10 kWh i vila på ett dygn är ju motsvarande att ha en kastrull med vatten på spisen (1/4 pådrag) ett helt dygn.
Finns det ingen isolering alls på VVB?
Stäng av inkommande kallvatten till VVB ( för att utesluta backläckage) och kör den ett dygn utan uttag av varmvatten, kanske kan vara en test.
 
Redigerat:
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Tvättmaskin och diskmaskin går normalt på kallvatten.

Att VVB ska stråla ut 400 watt (i snitt) känns inte troligt.

Protte
 
tjena skrev:
Precis.den drar 10kwh om dygnet utan utag av varmvatten,....
Men hur gjorde du mätningen som kom fram till detta? Har du en separat elmätare till bara varmvattenberedaren? Är du säker på att beredaren var helt varm då du påbörjade även den mätningen? Hur länge pågick den?

Om den strålar ut 400W kontinuerligt så borde den vara varm på utsidan. Är den det? Är i så fall hela utsidan varm eller är det några varma fläckar? Den enda intressanta mätningen i det här sammanhanget är som sagt en mätning som du gör utan att förbruka något varmvatten. Även då finns det ett par fällor som kan göra att man mäter fel.
 
Har en separat elmätare på vvb.ja den var helt varm då jag påbörjade mätningen.har mätare på vvb ochså..mätte i 24 timmar,har gjort det flera gånger. .samma resultat alla gånger...vvb är lite varm på viss ställen.är isolerad
 
Är vi på andra eller tredje varvet nu?

10 kWh/dygn = 300 kWh/månad i "tomgångsförbrukning" är ju rent vansinne.
Som jag skrev i #2 drar vår 125 kWh/månad inklusive uppvärmning av vatten för dusch, handtvätt, handdisk, tandborstning mm, mm, mm.

Antingen är något galet med isoleringen, eller så är kanske beredaren kopplad med cirkulerande varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.