Min fråga är om vattenkvaliteten påverkas av hur mycket brunnen används? Kan vattnet bli bättre av ökad användning och tvärtom?? Eller är det och förblir samma kvalitet?

Och om det är dålig kvalitet (färg o smak) är det lika bra att borra nytt eller är det nån mening att prova filtrering?
 
Åsa Lund
"Töm brunnen på vatten så mycket det går två gånger inför varje sommarsäsong" Det rådet har jag fått på vårt Torp, efteråt smakar vattnet betydligt bättre!
 
  • Gilla
mino
  • Laddar…
Kan ju vara ett rätt risky tips.....jag tänker på risken för saltvatteninträngning i områden där det är relevant, tex i skärgården. Då brukar tipset vara det omvända, spola aldrig tomt.
 
Åsa Lund
Torpet ligger i inlandet, mellan skog och hage.

Jag har tagit vattenprov för analys av vattenkvaliteten och fick då det rådet från en person på labbet.
 
Att borra ny brunn är ju betydligt dyrare än filter. Jag har två filter, ett mot radon och uran, samt ett mot sådant som grumlar och smutsar ner (typ kalk, järn osv) . Filter gick på 19 000 kr med montering. Själva brunnen kostade nog närmare 100 000 kronor att borra med utrustning och allt, exklusive ROT då.

Hade över 800 i radon före, och massor av järn och kalk. Fick närmare noll på alla efteråt.

Största nackdelen är väl att filter tar upp en del plats och är fula.
 
Svaret beror på vad det är för problem med vattnet. Omsättningen samt nederbörd påverkar. Nederbörd påverkar bl a humus och bakterier. Har brunnen stått oanvänd över vintern kan det vara bra att ha en hög omsättning av vatten när den tas i bruk igen på våren.
Som Mattias skriver så kan ett högt vattenuttag försämra vattenkvalitén om man får in relikt saltvatten.
 
  • Gilla
mino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.