Nu har jag varit igång dag och natt känns det som med att få ut jord. Jag har haft en entreprenör (som är min polare) som planerat tomten med jord etc etc. Nu efter ett par veckor så har det börjat växa en del högräs tror jag det är, dock inget ogräs som tur är.

Jag har kärrat ut ett lastbilslass för att få det som sjunkit jämt, men vad skall jag göra åt det högräs som växt upp, vissa ställen ca 10 cm. Har kört med vält osv osv. Tänkte köra med en Europall som Timell så fint körde i nått program och sen välta det. Kan jag rulla ut gräset sen över det gräs som har växit upp eller vad skulle ni gjort ?

Om någon snäll person vill ha bilder så kan jag ordna det. Men nu måste jag börja ta tag i och rulla ut gräs ASAP !!

Kom gärna med råd och tips .. för det behöver vi verkligen nu !!

http://www.noll8.com/files/maze/Huset/pict0620.jpg

http://www.noll8.com/files/maze/Huset/pict0621.jpg
 
Du behöver väl inte rullgräs, du har ju snart gräsmatta.... ;)
 
Har ingen aning om vad det är för något som har tittat fram i din gräsmatta. Dock skulle jag nog se till att få bort det innan jag anlade min gräsmatta. Om det är ogräs så är du ju fast sedan....
Om jorden är relativt nypålagd så borde det väl gå lätt att kratta och få upp rötterna - annars hyr en fräs och kör över tomten.
Vi har en massa ogräs i vår nysådd, trots att vi rensade, fräste och sedan rensade igen. Det är ingé kul.
Fördelen med rullgräs att det tar tid innan det kommer up, å andra sidan är rotsystemet välutvecklat då och svårt att trötta ut...

Hoppas någon kan ge dig bättre svar på vad det är och lycka till.

Vänligen,
anna

PS. Kan man tänka sig att ha det där i gräsmattan framöver så behöver du ju inte ta bort det. DS.
 
Hej Anna,

Som sagt .. det är inte ogräs utan en grövre typ av gräs .. typ HÖgräs. Det finns inget ogräs överhuvudtaget. Men iof .. gräs som gräs .. borde funka att lägga ovanpå kan man tycka.
 
Jo men då borde det ju funka att lägga ovanpå. Var lite orolig att det var ngt envist som t.ex. kvickrot. Ingé kul om det skulle ta över hela mattan så småning om.

//anna
 
Hmm nej sant .. hur ser kvickrot ut ? finns det bilder man kan kika på nånstans på nätet ?
 
Jag har inte hittat några bra bilder, men det ser ut som ett vassliknande gräs. Rötterna är otroligt låååånga och trassliga och så fort man har av rötterna delar de på sig och bildar nya strån...
Se och läs mer här; http://www.odla.nu/artiklar/ogras2.shtml

Vi fattade inte att det var det vi hade - som tur var tog vi bort det mesta första sommaren då vi fräste. Hade vi vetat vad det var hade vi varit mer noggranna. Nu har vi bara lite kvar som vi envist rycker då det kommer upp så kanske vi kan trötta ut dem och bli av med dem.
Annars får vi fräsa om den delen av gräsmattan om något år eller så.

Lycka till!

//anna
 
Usch .. vilket slit. Nä som tur är så är det inte sånt vi har .. utan typ en grövre variant på gräs. Typ sånt gräs man brukade använda för att vissla med när man var liten hehe. Tror det kan heta Ängsgräs eller nått liknande.

Trist att det kommit upp nu innan vi hunnit få ut rullgräs, har även funderingar på att så gräs .. suck va less jag blir .. >:(
 
Jo - det är ingé kul alls. Det är slitligt nog som det är.
Eftersom det finns en massa nu så är risken stor att det kommer landa i er gräsmatta så småningom i alla fall....

//anna

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.