Såhär på sommaren märks det mest... självdraget fungerar dåligt, eftersom hela systemet bygger på att murstocken ska vara varm. Men även på vintern funkar det mindre tillfredsställande. Hur kan man förbättra luftkvaliteten inomhus?

Jag hör era invändningar.
"Öppna ett fönster!" Det gör vi också, men problemet är att vi skulle behöva få vädrat även när det av olika orsaker inte går att göra det. Ska inte gå in på detaljer om varför, låt oss bara konstatera att det inte räcker.
"Sätt in krukväxter!" Det gör vi det med, men det räcker inte.

Har funderat på luftsolfångare, men –*förlåt min okunnighet –*innebär inte sådan att man enbart blåser in varm luft? Om man sätter den på termostat, stannar den inte helt når innetempen når en viss nivå, utan att blåsa in friskluft?

Har också funderat på värmeväxlare. Men då börjar det bli dyyyyrt...

Finns det något som jag inte tänkt på som kanske kan fungera?
 
För det första, vad är det för hus (permanentbostad eller sommarstuga)?
För det andra, hur stort är huset, bi & boyta?
För det tredje vad har ni för uppvärmningssystem?

För att förbättra ventilationen/luftombytet så är det F-/FX-/FT-/FTX-system som gäller.
 
F-system är billigt att installera men kostar mer i driftskostnad eftersom man släpper ut värme.
Det blir "stort" undertryck i huset, tilluften kommer in genom otätheter/spaltventiler/friskluftsintag.

FT-system kostar lite mer att installera, kostar lika mycket i driftskostnad som F-system.
Bara "lite" undertryck i huset, tilluften filtreras och kommer in genom tilluftsdon.

FX-system (ofta frånluftsvärmepump), kostar "mycket", kostar lite i driftskostnad, om uppvärmningssystemet är vattenburet och pannan behöver bytas så kan detta vara ett alternativ. Tex bergvärmepump med frånluftsmodul. Tilluft genom otätheter/spaltventiler/friskluftsintag.

FTX-system kostar "en del", återvinner ca 80-90% av värmeinnehållet i frånluften, kostar lite i driftskostnad. Bara "lite" undertryck i huset, tilluften filtreras och förvärms.
 
  • Gilla
appeno och 4 till
  • Laddar…
Bra sammanfattning Demmpa!
Jag tror det är svårt att räkna hem FX som ett komplement till ett annat system (värmepump berg/jord/sjö, fjärrvärme eller vedpanna). Det är skillnad när det installeras i ett nytt välisolerat hus som primär värmekälla eller när det installeras för ett komplettera el.
Har aldrig räknat på FTX men jag skulle tro att det är samma sak.
 
Då Sätter en takfläkt på din skorsten som ger dig mekanisk frånluft och sätt in några freshventiler. Dock bör man bygga om lite på skorstenen så den verkligen suger från befintliga rören, beroende på hur det ser ut. Har man tur kan man sammankoppla det på vinden och dra upp ett rör till takfläkten som monteras på skorstenen. Sen styr du den via en trafo så du kan justera in rätt frånluftsflöde. Skall du tex ha 40L/s så bör du ha ca 6st freshventiler eller så sätta spaltventiler i fönster beroende på hur din kåk är mm.
Denna går tyst. http://www.delivent.se/tkv-tkh-400-c/607-0
 
  • Gilla
Johndahlqvist och 2 till
  • Laddar…
Vent_montör skrev:
Då Sätter en takfläkt på din skorsten som ger dig mekanisk frånluft och sätt in några freshventiler. Dock bör man bygga om lite på skorstenen så den verkligen suger från befintliga rören, beroende på hur det ser ut. Har man tur kan man sammankoppla det på vinden och dra upp ett rör till takfläkten som monteras på skorstenen. Sen styr du den via en trafo så du kan justera in rätt frånluftsflöde. Skall du tex ha 40L/s så bör du ha ca 6st freshventiler eller så sätta spaltventiler i fönster beroende på hur din kåk är mm.
Denna går tyst. [länk]
Låter spontant som den enklaste lösningen. Men:
* Jag har rätt stora frånluftsventiler i rummen, anslutna till kanaler i befintlig murstock. Skulle man inte kunna sätta fläktar på dessa istället? Så slipper man göra ingrepp i murstocken?
* Med nya freshventiler, hur undviker man kallras på vintern?
 
Demmpa skrev:
För det första, vad är det för hus (permanentbostad eller sommarstuga)?
Permanentboende. Villa i tegel med mycket masonit uti.

Demmpa skrev:
För det andra, hur stort är huset, bi & boyta?
127 kvadrat boyta. Biyta vet jag inte, består mest av källare, som inte ingår i resonemanget.

Demmpa skrev:
För det tredje vad har ni för uppvärmningssystem?
2 st luftvärmepump, en på vardera våningen, samt eldar med ved under kalla delen av året.
 
För att inte få något kallras/kalldrag från ventilationen så är det (mer eller mindre bara) FTX-system som gäller. Det går att få bort kalldraget när dom andra F-systemen används också men då gäller det att friskluften kommer in bakom elementen/radiatorerna så att friskluften värms snabbast möjligt, eller så har man ett så otätt hus så att friskluften kommer in mer eller mindre överallt.

Eftersom det är en permanentbostad så skulle jag satsa på FTX-system och ta med hela huset inklusive källaren med alla biutrymmen.

Att satsa 100kkr på ett ventilationssystem som förbättrar inomhusluften där hela familjen vistas minst 1/3del av dygnet under många års tid är en billig investering.
 
Tilluften ska in i huset i: sovrum, vardagsrum, gillestuga, mfl "bra luft rum".
Frånluften ska tas ut ur huset via: badrum, toalett, kök, bastu, tvättstuga, klädkammare, förråd, mfl "dåliga luft rum".
Luftflödet ska gå ner till källaren från markplan.
 
Man sätter ventilerna efter anvisningar. Högt upp vid fönster då element brukar sitta nedanför och värme stiger ju. Det finns nya ventiler som skall "undvika" kallras, om det funkar vet jag ej. Dina befintliga frånluftsventiler skruvar du säkert dit. Dom tar man bort och sätter dit passplåt som finns på bevego och då passar nyare ventiler. Om du kör fläktar som du tänker vet du ej flödet och blir bökigt med fläkt på varje ventil. Ta hjälp av en yrkeskunnig med en fläkt på skorstenen , kostar inte mycket med Rot. Visst är ftx det bästa och man filterar bort pollen och andra partiklar , men säger ekonomin stopp så är detta ett alternativ. Gör du det själv och tar hjälp en dag av en yrkeskunnig bör du klara dig runt 10 000kr
20150615_135910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

. Lägger in en bild på hur jag satt en ny kgeb ventil med hjälp av ramen på ett gammalt sjölvdrags system
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.