Ska byta en av fukt förstörd plastad furu bänkskiva i toaletten. Har i badrummet sedan 15 år en stavlimmad teak skiva (var rätt billig) som fortfarande ser ut som när den köptes (har oljat den bara var 5:e år). Har också lågpris teak utemöbler som hållit stilen nära 20 år i ur och skur.
Letar därför i nätet priser på teak skivor, men hittar inte, närmast jag hittar är mahogny. Varför har teak blivit så svår att finna? Har man bytt namn på det? Någon som har koll?
Mahogny kan ibland vara ett samlingsnamn till flera träslag, läser jag i Wikipedia. Kan mahogny vara lika hållbar som teak? Kan mahogny vara teak rentav?
 
Nej, mahogny och teak är två helt olika träslag.

Att det är svårt att hitta teak i affärerna beror nog på att det är a) dyrt och b) börjar bli sällsynt.

Men vill du ha fukttålighet så är teak helt enastående. Mahogny är inte bättre än furu.

Prova i någon affär som säljer trä till båtbygge. Där är teak vanligt pga sin fukttålighet och rötsäkerhet.
 
Brasiliansk teak säljs som Cumaro till trall. Jag kom över en del billigt och har använt detta till bl.a. en tröskel till källardörren, vilket verkar funka bra.
 
Bauhaus har slutat sälja teak, samma gäller väl andra byggvaruhus. Regnskogsträd är förbjudet att sälja, men det kan inte vara förklaringen. Det var odlat teak jag köpte förr också, kollade alltid noga det. Högre efterfrågan så det är svårt att få tag på? Eller har man lagt av att odla av någon anledning? Plankor och småbitar säljs tydligen, men stavlimmad skiva hittar jag inte.
Sedan funderade jag på komposit. Det är plastmaterial, ofta plastblandad cellulosa. Rimligtvis borde det vara billigt att tillverka. Men nu är det i modet, och finns att köpa bara formgiven av någon designer, vilket gör det skitdyrt.
 
Köp teak på Biltema och gör en egen skiva, det är inte så krångligt, jag har själv gjort det till min båt.
Nåtad teak är ju riktigt snyggt! De lister som Biltema har är färdigfrästa för nåtning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.