richardtenggren
Hej, renoverar snart köket och har en fundering, har idag ett gammalt spjäll, se bild nedan:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta spjäll tänkte jag ersätta med en PAXfläkt för att få ut fukt ur köket då vi bara kommer ha återcirkulerande kolfilterfläkt. Jag hade kunnat anslutit spisfläkten till detta spjäll om det inte vore för att det låg på fel sida rummet. Men vill ju ha ett runt hål nu hur löser jag detta?
 
Innan du sätter en fläkt i kolla att inte fler utsug går till samma kanal.

För att göra hålet runt så ta bort ramen och luckan.
Skaffa en rörbit som passar fläkten och fixera där du vill ha den
Mura sedan igen runt omkring med b-bruk och tegelstensbitar.
 
richardtenggren
Jag pratade med ordförande som sa att det var lugnt, då det är en kanal per lägenhet.

Okej! Tack för hjälpen!:)
 
Menar du att varje lägenhet har en egen separat kanal till tak? Då finns ju ingen risk att du skjuter in begagnad luft eller matos till grannarna, bara att köra på alltså
 
richardtenggren
Precis, ordförande har ju kopplat sin köksfläkt där, då hans kök är spegelvänd mot vårt. :)
 
Bara så du är medveten om det så kommer det passera bra mycket mindre luft genom en paxfläkt än det kommer göra när du ha imkanalsluckan på vid gavel och ett fönster på glänt.
Det är inte ens i närheten av samma flöde.
Sen ska man provtrycka imkanalen innnan man kopplar på spisfläkt. Det är riktigt vanligt att imkanalerna läcker som såll till grannens kanal. Så argumentet att det är separat kanal är inte värt ett skit förrens kanalen är provtryckt.
Oavsett om grannen är ordförande eller ej.
 
Redigerat:
richardtenggren
Okej, min tanke var väl att det då skulle trycka ut ångan som blir när man lagar mat, matoset tar ju köksfläkten hand om men tyvärr inte ångan. Vi brukar ha fönstret i ventilationsläget men hjälper inte så mycket. Spjället står även det öppet i vanliga fall.

Okej, men det är ju inte aktuellt för mig, om det läcker i hans kanal påverkar inte mig då vi har köken så långt ifrån varandra som möjligt.

Men du anser att det är bättre att sätta en vanlig ventil istället för luckan?
 
Oftast är det inte lägenheterna vägg i vägg som delar ventilation utan de ovan och under varandra.
Ev läckage kan ske högre upp i kanalen.
 
richardtenggren
Precis, här delar vi på höjden då kanalen ligger mot trapphuset, vi bor i lägenheten högst upp.
 
Nä jag menar att bäst blir det om du har kvar det som det är. Det är den stora arean på luckan som gör att du får bra genomströmmning. Mindre area = mindre luftgenomströmming.
Nu menar jag inte att det läcker mellan ordförande och din kanal utan att man kan inte generellt säga att bara för att man har egen kanal så påverkar det inte någon annan.
 
richardtenggren
Jo, men känner inte att vi vill ha kvar luckan, samt att det fungerar ju inte nå bättre nu heller, så svårt att få det att bli sämre. Jag tänkte mest påpeka att om han har köksfläkt så påverkar det inte mig, då ingen av lägenheterna under mig har köksfläkten inkopplad då spjället sitter olämpligt till.

Vi har ju fönsterventiler och övriga ventiler öppna i lägenheten, men problemet är som sagt vattenångan som bildas. Men kan ju vara som du säger att det inte hjälper nå med en extra fläkt. Det finns dock ingen risk att matoset skulle ta fel väg pga en extra fläkt.
 
richardtenggren skrev:
Men kan ju vara som du säger att det inte hjälper nå med en extra fläkt.
Precis så kommer det bli, därför är det onödigt att kasta bort pengar på något som göra saken ännu värre. Men har man gott om pengar är det ju bara att köra på. :D ;)

Ett bra sätt att testa draget är med rök. Prova att ta en tidningssida och gör till en fackla och tänd eld på.
(Under kontrollerade former givetvis)
Det kan ju faktiskt vara så att du har ett kajbo i din kanal eller att den har rasat ihop, därav det dåliga draget.
 
richardtenggren
Okej jag får försöka kolla upp det! Men jag tror ändå jag vill byta till en modern ventil, något förslag på likvärdigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.