Hej!

Vill dra igenom 6 st Cat 6 kablar genom innertaket från vinden. Tänkte sätta ett grovt VP-rör som precis sticker ner genom takgipsen, och går rakt in i en kabelkanal. Därefter vidare ner till ett väggmonterat uttag, där jag kan koppla in korta patchkablar till en switch. Det finns inte utrymme för ett rack.

Har ni något förslag på lämplig materiel så det ser någorlunda snyggt och fackmannamässigt ut?

/C
 
S
Du kommer inte åt att dra det innuti väggen? Man kan ju oftast se hammarbandet från vinden, med lite mätning så kan du göra ett doshål där uttaget ska vara, sen köra ett vp rör in i väggen från vind o med hjälp av en vän fiska fram det i doshålet.

Blir mycket knepigare om man stöter på en liggande regel i väggen.
 
SueCia skrev:
Du kommer inte åt att dra det innuti väggen? Man kan ju oftast se hammarbandet från vinden, med lite mätning så kan du göra ett doshål där uttaget ska vara, sen köra ett vp rör in i väggen från vind o med hjälp av en vän fiska fram det i doshålet.

Blir mycket knepigare om man stöter på en liggande regel i väggen.
Glömde skriva att det är betongväggar!
 
Nått som brukar fungera är att leta reda på mellanväggar och borra uppifrån och ner i väggen. sedan borrar man hål för en rotdosa och fiskar fram röret. För inte är väl "lättväggarna" av betong.
 
Betong i samtliga 4 väggar! Tänk bunker med gipstak.
/C
 
Thorsman kanal med rj45 jack monterade i kanalen. Så vi brukade göra. Enda nackdelen är att det verkar som om de där kanalerna är gjutna i guld när man ser prislistan
 
Varför kablar och inte en bättre router?
 
S
Jonatan79 skrev:
Varför kablar och inte en bättre router?
En bättre router kräver fortfarande kablar dock, om man inte nöjer sig med halvkasst trådlöst nätverk, men jag antar att TS inte är intresserad av detta då han vill dra kabel.
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Som uttag kan du använda en trippel förhöjningsram och 3 st dubbeluttag.

Jag tror att en vanlig, grov kabelkanal blir bra upp till taket. Ska du dra 6 st cat6-kablar blir det nog minst 32mm VP-rör om du ska ha alla i samma rör.
 
Jonatan79 skrev:
Varför kablar och inte en bättre router?
De ska in till en PoE-switch.
 
Aha, bevakningskameror mm på gång kanske?
 
Tack för alla svar, satsar på en lämplig kabelkanal och sedan 3 st utanpåliggande 2-vägs uttag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.