Hej

Finns det någon som har tips på vatten/luft pelletskaminer som man kan justera förhållandena??
Jag har sett ett par men på dessa är förhållandena fasta (80% vatten-20% luft)

Jav vill kunna öka andelen luft om/när radiatorerna är må minimum.

Alla tips intressanta
Även tips om "vaniga" vatten/luft pelletskaminer intressanta (kanske har jag missat några)

Tack på förhand
Said
 
Jag har inte sett några kaminer där man kan reglera förhållandet mellan effekten till vatten respektive luft, däremot finns det kaminer med andra förhållanden än 80/20, bland annat 50/50. Kanske någon annan vet om en kamin med reglerbar effekt?
 
Det där beror väl delvis på hur man cirkulerar vattnet i systemet. Om du har hög temperatur på returen till kaminen (för att du har stängt elementen) så kanske förhållandet är 50/50, men om du drar på elementen så sjunker temperaturen på returen och kyler pannan mer. Det borde ge högre verkningsgrad på vattendelen, ett förhållande närmare t.ex. 80/20.
 
Hemmakatten
Vilka kaminer är det du sett, Said? Själva kommer vi ha en inbyggd, vattenmantlad pelletskamin från tyska Wodtke där fördelningen är 80-20 vatten-luft. Dock är generalagenten här i Sverige, Narvells, totalt omöjlig att både prata med eller få information ifrån, så vi vill egentligen inte köpa något från honom. Alternativet är iofs att antingen köpa från annat land (i Norge kan man just nu köpa bla Wodktes vattenmantlade kaminer med 20% rabatt) eller att köpa något annat märke. Är därför nyfiken på vilka modeller du hittat.
 
Hej Katten

Har kollat på följande:

# Baxi Twist
# KMP (har vatten som tillbehör)
# Evo aqua
# Evo Vissio
# Eco Freddy
# Eco Maxi

De varrierar i effekt mellan 2 till 14.5 kW

Har ingen bestämt vilken det blir men Eco Freddy ligger bra till.
För min del blir det inte aktuellt för än tidigast i höst. Måste ha något att värma upp :)


Said
 
Hemmakatten
Tack för tipsen. :)
Men vi är ute efter vattenmantlad pelletskamin som är inbyggd i väggen. Den enda som jag då hittat är just Wodtke SmartIn.
Ramlar du över någon sådan inbyggnadskamin med vattenmantling är jag tacksam om du tipsar.
 
Hemmakatten
Nu är pelletskaminen beställd!  ;D Wodtke Smart Inbyggnadsmodell med vattenmantling med diverse tillbehör. Beställd från Norge. Sparar 20.000 kronor jämfört med om vi hade köpt den i Sverige. ;D Det är fortfarande en kampanj i Norge på Wodtkes och Eco Baby kaminer med 20% rabatt....
 
Kul! Posta gärna bilder när du har installerat den :).
 
Hemmakatten
Absolut! :D Men det lär inte bli förrän i april eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.