Just kök och trall är något rätt många gärna gör själv och jag tror inte det höjer värdet vidare mycket. Tror mycket annat förutom just kök ökar värdet. Men det är min personliga åsikt/känsla.
 
T
larka742 skrev:
Att man aldrig skulle tjäna en krona känns fel svarat av en mäklare.

Om ett hus är i riktigt bra skick renoverat, ytskikt mm men kök/badrum är gammalt och slitet så tror jag värdet av renoveringen vida överstiger kostnaden eftersom huset som helhet blir totalt sett blir riktigt bra skick.

Hur man vrider och vänder på det, många vill inte renovera och fixa med ett kök/badrum direkt. Eller... ser det hela som risk att badrummet gömmer ev fuktskada...
Hur tänker du då? Jag skulle själv vara mer orolig med ett nyligen renoverat badrum än ett gammalt...
Det gamla "vet" jag att det behöver hanteras och räknar med det i en budgivning eller kalkyl för framtiden
Med ett nyrenoverat badrum så har jag bara säljarens ord på att det är OK och kan eventuellt vara tvungen att göra om det inom kort ändå.
Då känns det bättre att inte ha ett "nytt " badrum att riva än ett gammalt.
Dessutom så kan jag välja hur jag vill ha det.
 
Jag tror definitivt att det höjer värdet om skicket på dagens är från husets byggår. Iaf om det är i ett någorlunda populärt område.
Men det gäller såklart att man inte gör för extrema eller personliga val när det kommer till design och färgval. Väljer man ett kök som de flesta kan leva med så tror jag att man breddar sin kundkrets.
 
Beror nog också lite på hur resten av huset det ut. En mäklare så till mig en gång att renovera ett utrymme i ett hus som i övrigt är i dåligt skick ger i regel ingen ökning alls men att renovera ett utrymme som är dåligt i ett hus där resten är renoverat ger betydligt större skillnad.
 
Marknadsvärdet är mer beroende av marknaden och lite tur, fler som fastnar för huset. Sen tror jag väl iofs att alla renoveringar om man gör dem "netrala" inte borde sänka värdet. Förutsatt att man inte har otur och har enbart en spekulant som då absolut vill ha huset pga läget, men inte vill ha ett vitt kök......
 
Testarn skrev:
Hur tänker du då? Jag skulle själv vara mer orolig med ett nyligen renoverat badrum än ett gammalt...
Det gamla "vet" jag att det behöver hanteras och räknar med det i en budgivning eller kalkyl för framtiden
Med ett nyrenoverat badrum så har jag bara säljarens ord på att det är OK och kan eventuellt vara tvungen att göra om det inom kort ändå.
Då känns det bättre att inte ha ett "nytt " badrum att riva än ett gammalt.
Dessutom så kan jag välja hur jag vill ha det.
Men generellt sätt räknar verkligen de flesta så _ att ett badrum ska/kommer göras om för att man inte litar på säljarna?
Jag tycker sig att det är skönt att slippa vara tvingad börja med renoveringar direkt efter inflytt. Finns nog att göra :)
 
falkn skrev:
En uteplats ökar ju värdet med minst lika mycket som den kostat att bygga
Det är inte alls säkert, det beror ju helt på läge och finish. Jag har sett många taffligt byggda altaner där man snarare tänker på vad kostnaden kommer bli att riva skiten kommer bli :)
 
T
larka742 skrev:
Men generellt sätt räknar verkligen de flesta så _ att ett badrum ska/kommer göras om för att man inte litar på säljarna?
Jag tycker sig att det är skönt att slippa vara tvingad börja med renoveringar direkt efter inflytt. Finns nog att göra :)
Nja, det beror nog mycket på säljaren och vilken dokumentation som finns.
Är de vederhäftiga och det finns dokument som styrker att det är korrekt utfört så känns det bättre, särskilt om det ser hantverksmässigt bra ut. Om det är taffligt utseende och det inte finns dokument som visar hur det är gjort så skulle iaf jag vara skeptisk tills motsatsen bevisats.

Om priset drivs upp pga "nyrenoverat" badrum och det måste göras om inom kort så kan det bli en dålig affär. I det läget föredrar jag att veta i förväg att det ska göras, då kan jag ta med det i beräkningen.
 
Det kan betyda en hel del, men beror säkert mycket på var och hur.

Min son köpte ett radhus för snart ett år sen. Själva byggnaden är i bra skick men invändigt var det inte renoverat på många år, om det var det överhuvudtaget. Huset är från 70 talet och en hel del var nog original sen dess.
Mycket gamla heltäckningsmattor och omodernt kök och badrum med blommiga vinyltapeter och brunt porslin, plus att ägaren inte alls lagt ner någon som helst energi på att göra det trevligt runt omkring sej.
Priset på radhuset var 1 miljon.

En granne sålde strax efter, samma huslänga fast i andra ändan, hörntomter bägge två. Men skillnaden var naturligtvis stor, i detta huset var allt renoverat och i toppskick.
Men prisskillnaden var också stor, där fick dom drygt 1,7 miljoner för huset.

Så visst kan en renovering löna sej.
 
Krabban79 skrev:
Beror nog också lite på hur resten av huset det ut. En mäklare så till mig en gång att renovera ett utrymme i ett hus som i övrigt är i dåligt skick ger i regel ingen ökning alls men att renovera ett utrymme som är dåligt i ett hus där resten är renoverat ger betydligt större skillnad.
Instämmer!

Vi var och tittade på ett hus där syllarna var ruttna, panelen murken, fönstren var spruckna och i behov av att kittas om (eller byts ut helt), taket hade sett sina bästa dagar.

Men kök och badrum var sprillans nytt och påkostat.

Vi vände i princip vid dörren eftersom mäklarbilderna naturligtvis inte hade visat alla dessa defekter. Syllarnas skick blev vi informerade om på plats, men det var tydligen lätt fixat enligt mäklaren! :rolleyes:

Budgivningen nådde för övrigt inte upp till den begärda summan (vill minnas att det bara var en budgivare).
 
Redigerat:
Vi har byggt nytt badrum för materialkostnad 70 000, kök materialkostnad 55 000, stor uteplats materialkostnad 18 000:-
Dess tre poster ökade vårat husvärde med strax över 500 000:-
Nu till det väsentliga, huset köptes med stort renoveringsbehov, för under 400 000:- i ett område där husen ligger betydligt högre än i snittet för dalarna.
Köket är med gjutna betongskivor och till större delen platsbyggt, badrummet är på 10 kvm och inget utöver det vanliga.
Uteplatsen är väldigt "påkostad" när det gäller design och rent byggnadstekniskt/estetiskt men inte kostnadsmässigt.
Jag har gjort samtliga moment själv men har arbetat med detta yrkesmässigt, kostnaden för när jag tagit tjänstledigt från arbetet för att bygga om har jag inte räknat in.
Bara köket var jag ledig i 6 veckor i sträck, tog mer än 300 mantimmar att göra det som jag ville ha det.
Så en värdeökning har jag/vi fått på fastigheten men om jag inte gjort det själv så hade det kostat mera än värdeökningen.
 
Pagno skrev:
Vi har byggt nytt badrum för materialkostnad 70 000, kök materialkostnad 55 000, stor uteplats materialkostnad 18 000:-
Dess tre poster ökade vårat husvärde med strax över 500 000:-
Nu till det väsentliga, huset köptes med stort renoveringsbehov, för under 400 000:- i ett område där husen ligger betydligt högre än i snittet för dalarna.
Köket är med gjutna betongskivor och till större delen platsbyggt, badrummet är på 10 kvm och inget utöver det vanliga.
Uteplatsen är väldigt "påkostad" när det gäller design och rent byggnadstekniskt/estetiskt men inte kostnadsmässigt.
Jag har gjort samtliga moment själv men har arbetat med detta yrkesmässigt, kostnaden för när jag tagit tjänstledigt från arbetet för att bygga om har jag inte räknat in.
Bara köket var jag ledig i 6 veckor i sträck, tog mer än 300 mantimmar att göra det som jag ville ha det.
Så en värdeökning har jag/vi fått på fastigheten men om jag inte gjort det själv så hade det kostat mera än värdeökningen.
Hur vet du att husets värde gick upp 500000 på grund av den renovering du gjort , mäklar värdering eller har du sålt
 
Har inte mäklarvärderat det utan en värdering från banken när vi var på väg att förvärva en annan fastighet också!
 
Värdeökningen blev ganska exakt 623000:- så lite mera än vad jag skrev, men det var oväsentligt eftersom fastigheterna ökat i värde enligt banken med det tredubbla på 10 år, vi hade tur och köpte risigt i rätt tid!
 
Pagno skrev:
Värdeökningen blev ganska exakt 623000:- så lite mera än vad jag skrev, men det var oväsentligt eftersom fastigheterna ökat i värde enligt banken med det tredubbla på 10 år, vi hade tur och köpte risigt i rätt tid!
Så vilken roll spelade din renovering? Om nu fastigheterna ändå tredubblats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.