Måste få ventilera mig lite eftter att nu ha hållt på o renoverat på olika håll i huset....

Typsikt så har man köpt ett hus där en "Hellre-än-välare" har huserat i... Allt såg bra ut och vi planerade in att göra lite smågrejer, typ måla lite, lägga lite nya golv (ta bort heltäckningsmatta mm. Men ju mer man håller på dessto mer "fusk" hittar man. Inga grova saker, men saker som känns sååååå onödiga, ta te.x. på toaletten så har (inte helkaklat där) gubben inte haft tillräckligt med list i ett stycke utan skarvat den sista biten med en liten bit på 2 cm, dessutom inte snyggt dit satt så man ser den tydligt. Så varje gång man står påp muggen o pinkar så stör man sig på den där lilla lilla biten skarvad list.

Har ni stött på några "Hellre-än-välare"?

/meskola
 
Mitt hus var sommarstuga mellan -75 och -95, då var det nå´n gubbe som kladdade betong överallt........

Vattenpumpen hade gått av, då gjöt han en betongfot på den, som form användes troligen en 5-kantig blomurna i plast   >:(

När det blev blött i jordkällaren så göts ett golv med lutning hela vägen ut........endast ca 1,60 takhöjd i mitten nu  >:(

Varför ha potatisbingar i trä, när man kan gjuta dom samtidigt med golvet, och för sälerhets skull kan man ju armera med rör och fårstängsel så inte potatisen spräcker bingen.  >:(

På övervåningen där timmerväggarna är synliga och det slarvats lite med knutningen så har det kastats in betongkluttar här och där där knutarna är glesa  >:(

Kakelugn.......ja dom sätter man tydligen med cementbruk  >:(

Gör man altan i sluttning så kan man tydligen göra en betongbalk i hela husets bredd som man trampar ner en regel i för att ha något att spika bjälkarna i, för säkerhets skull armerar man med armeringsjärn och vinkeljärn.   >:(

Rabatter är ju fint, helst halvvägs upp till fönstren   >:(

Trädgården full i upprättstående blåmålade betongrör med fläns, att plantera blommor i, det är ju estetiskt tilltalande  >:(

Att snygga till grunden på uthuset genom att smeta cementbruk ända upp på brädfodringen, ja det är ju både praktiskt och snyggt   >:(

När syllen i andra änden av uthuset blir förstörd av "väggrabatt" formas och gjuts en kil motsvarande det som fattas.......innan väggrabattodlingen återupptas  >:(

Att sälja massa matjord från tomten så det är en stor grop längs huset kan man ju oxå göra  >:(

Annars är allt bra  :)
 
Haagbard skrev:
Mitt hus var sommarstuga mellan -75 och -95, då var det nå´n gubbe som kladdade betong överallt........

Vattenpumpen hade gått av, då gjöt han en betongfot på den, som form användes troligen en 5-kantig blomurna i plast   >:(

När det blev blött i jordkällaren så göts ett golv med lutning hela vägen ut........endast ca 1,60 takhöjd i mitten nu  >:(

Varför ha potatisbingar i trä, när man kan gjuta dom samtidigt med golvet, och för sälerhets skull kan man ju armera med rör och fårstängsel så inte potatisen spräcker bingen.  >:(

På övervåningen där timmerväggarna är synliga och det slarvats lite med knutningen så har det kastats in betongkluttar här och där där knutarna är glesa  >:(

Kakelugn.......ja dom sätter man tydligen med cementbruk  >:(

Gör man altan i sluttning så kan man tydligen göra en betongbalk i hela husets bredd som man trampar ner en regel i för att ha något att spika bjälkarna i, för säkerhets skull armerar man med armeringsjärn och vinkeljärn.   >:(

Rabatter är ju fint, helst halvvägs upp till fönstren   >:(

Trädgården full i upprättstående blåmålade betongrör med fläns, att plantera blommor i, det är ju estetiskt tilltalande  >:(

Att snygga till grunden på uthuset genom att smeta cementbruk ända upp på brädfodringen, ja det är ju både praktiskt och snyggt   >:(

När syllen i andra änden av uthuset blir förstörd av "väggrabatt" formas och gjuts en kil motsvarande det som fattas.......innan väggrabattodlingen återupptas  >:(

Att sälja massa matjord från tomten så det är en stor grop längs huset kan man ju oxå göra  >:(

Annars är allt bra  :)
Måste bara fråga. Gjorde han allt det där efter att ni köpt huset eller??? :surprised:
 
tynnis skrev:
[quote author=Haagbard link=1139516974/0#1 date=1139527263]Måste bara fråga. Gjorde han allt det där efter att ni köpt huset eller??? :surprised:
Nej då, hans härjningar var 75-95, och jag köpte det -99  ;)
 
Fick spendera de första 2 veckorna i vår lägenhet med att ordna till tokigheter som den föregående pappan i familjen ställt till med.

Bästa var 3-uttagsdosa med 10 meter sladd som han dragit längst taket för att få ström till diskmaskinen  :surprised:.    Lite värme den dosan alstrade när man körde igång maskinen då.......taikonnisse de luxe.  
 
Tja, mina föräldrar är ju ett bra exempel. De vill ständigt måla om och fort skall det gå. En ev framtida köpare av huset kommer att upptäcka att väggarna inte är målade bakom alla möbler! Skandal om du frågar mig!
 
Alla "förbättringar", och de är ganska många, på mitt hus från 1906 är gjorda av gammalt formvirke, stumpar av målad pärlspont och diverse byggsopor. Ofta toppat med småbitar av gipsskivor som är spacklade och tapetserade. Som isolering i väggarna är små stumpar av tretex vanligt förekommande. Jag har hållt på och renovera i tre år nu, och jag blir fortfarande upprörd när jag ser eländet. Varje litet projekt slutar med att man måste riva hela skiten och börja om från början.
Ett exempel från i julas var när jag skulle förstärka en vägg litet för att kunna hänga upp den nya LCD:n. Redan efter 10 minuter kom tigern fram, och en timme senare låg väggen på släpet. Det tog två dagar innan jag kunde titta på TV:n
 
Tänkte fylla på med ytterligare en lite "rolig sak" här hemma... Sitter just nu i matsalen som går i tre olika färger, rosa längst ner (ca 60 cm upp från golvet), en grön bård och sist men inte minst gult från bården till tak.

Här saknades tydligen inte fantasi hur man spar på tapet, färg eller arbete... ;D

Enligt mitt granskande öga har matsalen varit tapetserad med glasfiberväv (finns mycket sånt i detta hus), men för att underlätta och spara (misstänker jag) på material så har den kära ägaren valt att mäla den undre delen (rosa dvs) direkt på glasfiberväven, sedan tapetsera med gul tapet och för att slippa skarven mellan tapet och glasfiberväv adderat bården.... Dessutom räckte visst inte färgen hela vägen (eller orken? ;) ) då ett element är målat i samma rosa färg men det andra är snyggt smutsgrått....
Detta är mitt nästa projekt efter sovrummet blivit klart... Där jag upptäckte att i ett av hörnen så har inte panelen (heter det så även i tak?) räckt hela vägen på sista längden så har han med glädje kapat till en liten snutt på ca 7 cm som sedan klämts dit på sponten, inte fäst på något sätt utan på sponten vilandes på taklisten... Dessutom är denna längd kapad i samma bredd hela vägen, vilket innebär att i vänster hörn så har vi en glipa på 1 cm och i höger hörn på ca 3 cm (täcks precis av taklisten)... Fantastiskt...

/meskola
 
Jo, jag vet hur det kan se ut... har en syster vars man tycker att han är sååå händig (ständigt uppmuntrad av sin sida av släkten som tycker att han gör sååå fint), tyvärr har han inte "tummen mitt i handen", han har istället ingen alls... De bor i ett relativt nytt hus som han enligt mig håller på att förstöra. Några exempel:

Bygger ut en veranda vid entrén med tak över. Oj, stolparna räkte inte riktigt på längden. Han skarvar, var tror ni? Ja, inte under golvet på verandan utan 30 cm från taket med spikplåtar...

Läkten till altanen skulle på. Spillbitar är ju onödigt att slänga så han skarvar mitt emellan takstolarna med... spikplåtar!!!

Ett rum på övervåningen är inte inrett och ska kläs med gips på väggarna, varför ta nya hela skivor när man fått små bitar här och där av vänner och en spånskiva passade ju bra att ha mitt i...

Övervåningen skulle få ett badrum och då behövs en dörr med karm. Behöver jag tillägga att den dörren inte går att stänga pga sned karm!!!

Några fönster behövde nya foder utvändigt och spillbitar duger ju där oxå så det har skarvar både här och där...

Sen jag var där sist har min far med stor fasa sett mer hända:

När altanen var renoverad med klinker golv och golvvärme kom mannen i huset på att han skulle ha en vinkällare under altanen. Så där har han grävt ut och fixat. Man undar ju hur det altan golvet ser ut om ett tag...

Den väldigt sneda och fula carporten han byggde för några år sen (jo, det finns mycket spikplåtar där oxå) hade ju ett stort tak. Varför inte öppna upp med en dörr från övervåningen så man kan ha en balkong där upp!!! Till saken hör att de bor i ett område där husen ligger så tätt att deras carport mer eller mindre sitter ihop med grannens hus...

Om han överhuvud taget reflekterat över bygglov och sånt vet jag inte men misstänker att han inte sökt några.

Jag skulle inte vilja flytta in efter dem...

/Flisa
 
[quote author=tynnis link=1139516974/0#2 date=1139557502
Måste bara fråga. Gjorde han allt det där efter att ni köpt huset eller??? :surprised:
[/quote]
:)
gaia
 
Jo vi har också ett sånt hus.

Om inte fönsterlisterna räcker till så kan man ju ta en överbliven golvlist eftersom dom är nästan lika...vad gör det att halva är vitbetsad. Det är säkert ingen som kommer att märka nåt bara för att fönstret sitter mitt på väggen i vardagsrummet.
Ett trasigt fönster kan man ju fixa själv. Är det ett toafönster ska det ju inte vara genomskinligt, självklart sätter man då det ojämna glaset ytterst och med den ojämna sidan ut. Går såklart inte att putsa men det är ju ändå så tråkigt.
Asfaltklumpar är bra till det mesta, dom kan man lägga lite här och där i trädgården. Ett stort järnrör med betongfundament (ser ut att ha varit en stolpe till ett vägmärke) passar också perfekt som avgränsare i landet. (Tips: kör aldrig en sån mojäng i en nyinköpt skottkärra i aluminium - den håller inte.)

Jag tröstar mig med att det mesta är grejor som är enkla och relativt billiga att fixa och att det förmodligen bidrog till att hålla nere priset. (Huset stod tomt och och alla småskavanker syntes väldigt tydligt.)
 
Nåja - proffsen kan dom med:

Kedjehus från slutet 60-talet.
Vårat var ett av dom bättre (vi har flyttat nu) - men när jag skulle byta ballongtaket (kallad liksvepning av brandkåren ....) till brandsäker gips så upptäckte jag att i ett hörn
av rummet fanns det inte någon regel i väggen och ingen balk i taket - det var helt enkelt
ett hörn av gipsskivor utan något bakom. Upptäckten skedde meddelst hammare som plötsligt slog bort 20 cm hörn....

Våra kära grannar upptäckte att det saknades isolering ovanför ett fönster när de bytte
det. Dvs ingen isolering på 120 cm bredd ovanför fönstret. Vindpappen glipar och nån diffusionsspärr att tala om finns inte...

Det ryktas att ett av husen i området är byggt av spillet från alla de andra - det syns på
fasaden som består till 100% av skarvbitar...

Så - nog kan proffsen också ::)

Mvh
/Angelven
 
Vad skönt o höra att man inte e ensam me att ha köpt ett hus av en person som verkligen inte vet NÅGONTING om renovering! O då snackar vi verkligen saker som till o med jag ser att det inte stämmer! (precis köpt mitt första hus o har ingen aning om hur det går till när man renoverar ett hus - men jag börjar lära mig!)

:-?Mannen i huset har blandat hej vilt mellan olika lister o dörrfodrerna han har spikat fast dom upp o ner. Sånna där jätte breda furu foder med massa streck i o samma gäller för listerna. Men det roliga är att han inte tagit bort dom gammla som är i brunt utan spikat fast eländet på det gammla!

:surprised:Badrummet är i plast från golv till tak o där har han bara kaklat in duschhörnan! PÅ PLASTMATTAN! Inte nog med det så är inte tätningen av denna värld!

:cool:Köket e sprillans nytt men men när man tittar närmare så är det nog bara stommen o luckorna som är bra dit satta. Där telefonuttaget är har han försökt göra ett hål i kakel plattan men inte lyckats så bra så hela kakel plattan har ju spruckit-så varje gång man har dragit ut jacket har halva väggen följt med!  

:'(O när man målar varför inte göra det ordentligt o med tillräckligt med färg!?? Hur snyggt e det när den gammla färgen syns igenom den nya? Ser man inte sånt?

:-[O en annan sak oxå!!!!
Inget ont om hundägare el hundar för den delen men har nån köpt ett hus efter en hundägare o böjat dra bort lister o golv? Igår hittat vi nog en död hund bakom vårt golv i ett av sovrummen...det är inte såååååå jääääättte fräscht!

:'(O allt blir ju inte mycket bättre när alla i ens omgivning går runt i huset o påpekar eländet...ungefär som man kmer bo så! RENOVERING HETER DET!

 
ByggSann skrev:
:-[O en annan sak oxå!!!!
Inget ont om hundägare el hundar för den delen men har nån köpt ett hus efter en hundägare o böjat dra bort lister o golv? Igår hittat vi nog en död hund bakom vårt golv i ett av sovrummen...det är inte såååååå jääääättte fräscht!
Är du allvarlig? har ni en död hund under golvet?
Allvarligt, stäm dem eller något. Det kan vara det mest obehagliga jag hört! (okej, jag kan tänka mig en eller annan Edgar Allan Poe-inspirerad historia som är värre).

ByggSann skrev:
:'(O allt blir ju inte mycket bättre när alla i ens omgivning går runt i huset o påpekar eländet...ungefär som man kmer bo så! RENOVERING HETER DET!
Det där har jag också funderat på. Andra husägare som efter ett par år har åsikter om ditten och datten, trots att man renoverar för fullt. Deras hus är ju inte heller direkt i toppskick och jag fattar allvarligt talat inte hur man tänker när man förbehåller sig den rätten...
En trevlig fråga svarar jag med glädje på, men mer eller mindre hånfulla kommentarer betackar jag mig för,

Men det kanske bara är vi som har sådana föräldrar/släktingar ;)

 
Mannen (ungkarlen) som tidigare ägde den bostadsrätt vi hade en gång i tiden hade nog som valspråk "det går lika bra med silvertejp". Överallt hittade man dessa finurliga lagningar m silvertejp, exempelvis på en kökslist, i badrummet, i garderober, etc. Han var f ö väldigt speciell. När vi tittade på bostadsrätten ville han inte att vi skulle öppna det största skåpet i köket, men min man hörde inte riktigt och öppnade: där stod en hembränningsapparat... ;)

/Lena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.