Finns ingen anledning att lägga frigolit i ett ouppvärmt växthus.

Är det tänkt att vara uppvärmt över vintern så kan det vara en annan sak.
 
Inte initialt, men vet inte om vi kommer att övervintra växter där i framtiden.
 
Skulle tro att man får upp tempen fortare på våren om man isolerar bort markkylan.
 
Tack, det blir 70 eller 100mm frigolit beroende på om vi får tag på mer tegel eller det blir gårasten. Har börjat att montera lite delar till växthuset, två dörrar ihopskruvade hittills. Paddat och jämnat av golvet med väggrus, näst är frigolit och sand.
 
Kvällens jobbpass avklarat...
WP_20150604_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Äntligen redo för glas, kan inte bestämma mig för om jag ska lägga golv först eller sätta rutorna. Igår hade vi strålande sol och klart väder så jag höll på tills det blev mörkt...
Hittade även de bitar jag saknat innan, de kortaste gavelspetsprofiler hade gömt sig bland gummilisterna. Blir full rulle i helgen, ledig fre-tis, så då ska man väl hinna med lite om vädret håller i sig.


WP_20150611_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sy97jgu och 4 till
  • Laddar…
Vi bestämde oss för att lägga golv... Bärlagret paddlades ordentligt sen på med 100mm frigolit, ovanpå det 50mm sättsand. När vi la dit plattorna blev det dock skit.. Allt sviktar får ingen bärighet med frigoliten under så den åker väck igen och vi fyller på med mer bärlager. Tyvärr är grustaget inte öppet på helgen så det är stiltje i bygget under den planerade bygghelgen... Grrrr....
 
Det finns olika bärighet i frigolit. Om du kanske tog en med låg bärighet.
 
Hobergs skrev:
Vi bestämde oss för att lägga golv... Bärlagret paddlades ordentligt sen på med 100mm frigolit, ovanpå det 50mm sättsand. När vi la dit plattorna blev det dock skit.. Allt sviktar får ingen bärighet med frigoliten under så den åker väck igen och vi fyller på med mer bärlager. Tyvärr är grustaget inte öppet på helgen så det är stiltje i bygget under den planerade bygghelgen... Grrrr....
Man måste vara oerhört noga så att det är absolut helt jämnt under cellplasten. Det sviktar inte på grund av att cellplasten komprimeras utan på grund av att det är svackor och åsar under cellplasten .
 
Tack för alla svaren, vi hade nån skiva som inte låg 100% bra men de flesta var helt slätt under. Vi hade kvalitet S80 på skivorna och de är nog i mjukaste laget. Nåja, vi räknar med att berget under hindrar markfrosten tillräckligt mycket. Å andra sidan kan vi ju lägga den förkastade frigoliten som isolering under krukorna under vintern.
 
Hobergs skrev:
Kvällens jobbpass avklarat...
[bild]
Vad fint det blir!
Lade du något på själva murens ovandel innan aluminiumprofilen? Typ tjärpapp eller annat?
 
Hobergs skrev:
Äntligen redo för glas, kan inte bestämma mig för om jag ska lägga golv först eller sätta rutorna. Igår hade vi strålande sol och klart väder så jag höll på tills det blev mörkt...
Hittade även de bitar jag saknat innan, de kortaste gavelspetsprofiler hade gömt sig bland gummilisterna. Blir full rulle i helgen, ledig fre-tis, så då ska man väl hinna med lite om vädret håller i sig.


[bild]
Hur många var ni som byggde stommen, gick det bra att bara vara två?
 
Ligger syllpapp mellan teglet och aluminiumprofilen, köpte en 200mm och delade till 2st 100mm.
Jag reste stommen själv, lite klurigt att få upp nockbalken men med två kraftiga tvingar och en bit planka gick det smidigt. Ta det bara lugnt och metodiskt så går det bra.
 
Att resa stommen skälv tar ju avsevärt längre tid än om man är 2-3st men fler än 3 tror jag är onödigt.
 
Hobergs skrev:
Ligger syllpapp mellan teglet och aluminiumprofilen, köpte en 200mm och delade till 2st 100mm.
Jag reste stommen själv, lite klurigt att få upp nockbalken men med två kraftiga tvingar och en bit planka gick det smidigt. Ta det bara lugnt och metodiskt så går det bra.
Hur tyckte du beskrivningen/manualen var?

min tanke är att lägga ut en stor presenning på gräsmattan och lägga alla delar i "snygga" högar så att det blir lätt att hitta alla delar, just nu ligger allt i tre rum i källaren där det fick plats =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.